Osnova sekce

  • toufar-palach-legerova

    Zdroj: CC, autor instalace: O. Dušek (2014)

    Lekce Kam až (naše) paměť sahá? se zabývá problematikou paměti, její teoretické reflexe i praktického "uchovávání" prostřednictvím paměťových institucí. Prezentace a další studijní materiál:

    1. Shrnují základní pojmy a odkazy na výchozí literaturu v oblasti paměťových studií.

    2. Ilustrují na příkladech z českého prostředí i ze světa, jak se postmoderní výzvy, reflektované mimo jiné rozvojem paměťových studií, odrážejí nejen v praxi paměťových institucí (muzeí, galerií, archivů), ale také mimo ně (např. školy, nová média).

    3. Obsahují výzvu k hlubšímu seznámení s tématem prostřednictvím recenze článku z časopisu History and Memory.

    • Prezentace shrnuje základní pojmy z paměťových studií a na příkladech (zejm. z muzejního světa) poukazuje na výzvy, které paměťovým institucím (muzea, galerie, archivy) přináší postmoderní změny (myšlení) způsobené politickým vývojem, sociálními i ekonomickými faktory nebo digitální boomem.

    • Pierre Nora, Mezi pamětí a historií: problematika míst, Cahier de CEFRES, 10/1996 dostupné [online] zhttp://www.cefres.cz/IMG/pdf/nora_1996_mezi_pameti_historii.pdf

      Jedna ze základních esejí k tematizaci tzv. míst paměti.

      Dále viz také : Jacque LE GOFF, Paměť a dějiny, Praha 2007.

    • Sharon MACDONALD, Memorylands. Heritage and Identity in Europe Today, London, New York 2013.

      Úvod z přiložené recenze:

      „Promyšlená, nápaditá, názorově otevřená — i taková je kniha britské sociální a kulturní antropoložky Sharon Macdonaldové, která detailně a zároveň velmi přehledně mapuje problematiku spletitých interakcí, jež vznikají při jakémkoli zpřítomňování minulosti. Opisný termín autorka využívá jako rámcový i zastřešující, neboť nabízí zkoumat s přiměřeným odstupem široké spektrum rozmanitých aspektů historie, paměti a kulturního dědictví, jež vstupuje do hry vždy, když začneme v Evropě vzpomínat, tematizovat otázky utváření národních identit nebo třeba kritizovat úpadek tradičních hodnot či devastaci památek.“

      (H. Havlůjová, Krajinami (evropské) paměti se Sharon Macdonaldovou, recenze, HOP 1/2018, s. 209-211)

      Doporučení ke studiu:

      • Introduction (s. 1 - 26) - seznámení se základní terminologií a metodologickými postupy

      Náhledy knihy jsou k dispozici:

      Více o autorce a činnosti Centre for Anthropological Research on Museums and  Heritage viz http://www.carmah.berlin/people/macdonald-sharon/

    • První kapitola z publikace HAVLŮJOVÁ, H. – NAJBERT, J. a kolektiv, Paměť a projektové vyučování v dějepise, Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. Příklad reflexe paměťových studií v české didaktice dějepsisu.

      Kapitola obsahuje:

      • Zamyšlení nad tím, proč může být práce se vzpomínkami ve výuce dějepisu považována za přínosnou i kontroverzní.
      • Přehled základních pojmů a teoretických konceptů z oboru paměťových studií.
      • Seznam doporučené a rozšiřující literatury k tématu.

      Celá publikace je ke stažení dostupná z http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky

    • Od roku 1989 se problematika paměti stala nedílnou součástí reflexe historické praxe. Začal vycházet časopis History and Memory, který obsahuje studie zaměřené na různé aspekty historického vědomí a kolektivní paměti.

      Odkaz vede do databáze e-časopisů Knihovny Pedagogické fakulty UK, po zadání názvu a registraci jsou jeho čísla od roku 1989 dostupná ke studiu.

      V roce 2008 pak začal vycházet samostatný časopis Memory Studies, který reflektuje o teoretické, empirické a metodologické otázky mezioborového zkoumání paměti. Studie jsou věnovány sociálním, kulturním, kognitivním, politickým a technologickým změnám, které ovlivňují jak, co a proč si jednotlivci, skupiny a společnosti pamatují a zapomínají.

       Časopis je v ČR dostupný obtížněji, ale přístup můžete zkusit získat prostřednictvím některé z licencovaných databází NK (https://www.nkp.cz/katalogy-a-db/licencovane-db/prehled-lic-zdroju). Obsah čísel a anotace článků viz https://journals.sagepub.com/home/mss.

    • V souvislosti s oslavami 200. výročí Národního muzea v Praze vyšla v časopise Dějiny a současnost (8/2018) série článků reflektujících výše položenou otázku i její širší souvislosti:

      • Kamil Činátl, Jaké národní muzeum (ne)potřebujeme? (s. 10-12)
      • Jakub Jareš, Sousedi a konkurenti: Nová muzea a expozice ve střední Evropě (s. 13-16)
      • Hana Havlůjová, Vzdálení příbuzní? Politika paměti v národních muzeích Skotska, Nového Zélendu a Austrálie (s.17-20)
      • O muzeích, národech a lidech: Rozhovor s Rhiannon Mason (profesorkou muzejniích studií na Univerzitě v Newcastlu, Velká Británie) (s. 21 - 22)
      • Michal Stehlík, Nové expozice a "historická mise" Národního muzea (s. 23 - 26)

    • Vyzkoušejte si práci s digitální aplikací HistoryLab, která umožňuje práci s historickými prameny v dějepise. Zaměřuje se na 20. století. S pomocí řady interaktivních nástrojů učí žáky v historické laboratoři krok po kroku anylyzovat dobové dokumenty, historické fotografie či zvukové záznamy. Mění tak pohled na dějiny. Už nejsou vyprávěním určeným k zapamatování a bezchybné reprodukci, ale mozaikou, při jejímž sestavování se neobejdeme bez tvůrčí spolupráce a kritického myšlení. Práce v aplikaci podporuje rozvoj historické gramotnosti.

    • Zábava, historický pramen nebo test, kam až vaše paměť sahá?

      Scénka Jirího Lábuse a Oldřicha Kaisera "Zkouška z dějepisu" z polistopadového vysílání pořadu Možná přijde i kouzelník zlidověla. V roce 2007 ji vydal Suprafon na albu Kaiser, Lábus: Lůďo, to je nap(r)osto no(r)mální a další povedené scénky (https://www.supraphonline.cz/album/773-kaiser-labus-ludo-to-je-nap-r-osto-no-r-malni-a-dalsi-povede) pod názvem Hodina dějepisu roku 2010. Na You Tube ji však najdete opakovaně, odkaz je na sdílení v roce 2015.