Úvod do evropských studií
Osnova sekce
-
Anotace
Předmět se soustředí na tři cíle – 1) seznámit studenty s diskusí o Evropě a její historii z pohledu politických, sociálních i kulturních dějin s ohledem na základní témata a otázky evropských studií; 2) představit studentům základy "historikova řemesla" na příkladech "evropských" dějiny; 3) zasadit vývoj Evropy a široce pojímaných procesů evropské integrace /formování Evropy/ do globálního kontextu. Kurz seznámí studenty s různými pohledy na Evropu a evropské dějiny, přičemž současnou Evropu představí jako kontingentní výslednici komplexních vztahů mezi různými faktory. Nenabídne tedy ani pohled na Evropu jako výslednici historicky nevyhnutelných procesů, ani procesí slavných mužů a jejich skutků.
Atestace
U všech forem atestací se vyžaduje dodržování akademických standardů - citace, jazyk, bibliografie etc.
Jednooborový :
AHE110001 Úvod do studia historie evropských studií I, Zápočet
Esej v rozsahu 1500 slov n
a zvolené téma týkající se definice Evropy a "Evropskosti" z historického pohledu – diskuse literatury : na základě diskutované literatury student zpracuje analytický text, shrnující v klíčových bodech názory autorit na dané téma (např. : Co je "evropské" město?; Kde jsou hranice různě definované Evropy?; etc...)BUDE UPŘESNĚNO!!!AHE110002 Úvod do studia historie evropských studií II, Klauzurní práce
Podle konkrétní náplně kurzu v daném semestru. Předpokládá příprava projektu bakalářské práce v rozsahu ca 3000 slov, odpovídající nárokům zpracování "badatelského projektu" - i.e. obsahuje následující části : abstrakt, teaser (stručný úvod vysvětlující relevanci výzkumu), diskuse a situování tématu plánovaného výzkumu/historiografického problému v literatuře (i.e. jak bylo k problému dosud přistupováno a čím chci přispět), metodologie a zdroje (jaká data se chystám využít, včetně kritiky pramene), časový plán a bibliografie.
Dvouoborový :AHES2003 (Úvod do evropských studií I. B), KolokviumEsej v rozsahu 1500 znaků na zvolené téma – recenze publikace.AHES2003 (Úvod do evropských studií II. B), ZápočetEsej v rozsahu 1500 znaků na zvolené téma – diskuse literatury.Organizace kurzu (1/1)
Kombinace přednášky a řízené diskuse nad literaturou. Ke každé přednášce bude k dispozici četba.
Základní literatura
BADE, Klaus J. Evropa v pohybu: evropské migrace dvou staletí. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005.
BEREND, Nora. Christianizace a utváření křesťanské Monarchie: Skandinávie, Střední Evropa a Rus v období 10.-12. století. Praha: Argo, 2013.
BLACK, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Praha: Vyšehrad, 2003.
BRAUDEL, Fernand. Dynamika kapitalismu. Praha : Argo, 2019.
BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha: Argo, 2005.
CARDINI, Franco. Evropa a Islám. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004.
CONTAMINE, Philippe. Válka ve středověku. Praha: Argo, 2004.
CONWAY, Martin, and Kiran K. Patel. Europeanization in the Twentieth Century: Historical Approaches. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.
DAVIES, Norman. Evropa: Dějiny jednoho kontinentu. Praha: Prostor, 2005.
DELANTY, G. Formations of European Modernity: a historical and political sociology of europe. PALGRAVE MACMILLAN (2019).
DUROSELLE, Jean-Baptiste, Karl D. ERDMANN, and GOFF J. Le. Evropa a Evropané. Praha: Fortuna Print, 2002.
ECO, Umberto. Hledání dokonalého jazyka v evropské kultuře. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
FONTANA, L. J. Evropa před zrcadlem. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
GONĚC, Vladimír. Evropská idea: Idea mírové, kooperující a sjednocující se Evropy. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
GOODY, Jack. Proměny rodiny v evropské historii: Historicko-antropologická esej. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2006.
GUREVIČ, Aron J. Jedinec a společnost středověkého Západu. Praha : Argo , 2016.
HEFFERNAN, Michael. The Meaning of Europe: Geography and Geopolitics. London: Arnold, 1998
HORYNA, Břetislav. Idea Evropy: pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo, 2001.
HROCH, M., & MÁŠOVÁ, H. Hledání souvislostí: eseje z komparativních dějin Evropy. Praha: SLON (2018).
HAHNOVÁ, Eva. Evropa očima Čechů: Sborník ze sympozia konaného v Centru Franze Kafky ve dnech 22.-23. Října 1996. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1997.
CHAKRABARTY, D. Provincializing Europe: postcolonial thought and historical difference. Princeton, N. J., Princeton University Press (2008).
IM HOF, Ulrich. Evropa a osvícenství. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2001.
JANÁČ, J. European coasts of Bohemia: negotiating the Danube-Oder-Elbe Canal in a troubled twentieth century. Amsterdam, Amsterdam University Press (2012).
KLUSÁKOVÁ, L. Kritería a ukazatelé nerovnoměrného vývoje v evropských dějinách. Praha (1997).
LAMBERT, Malcolm. Středověká hereze. Praha: Argo, 2000.
LE GOFF Jacques. Kultura středověké Evropy. Praha: Vyšehrad, 2005.
LIVI, Bacci M. Populace v evropské historii. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
LOEWENSTEIN, Bedrich. Evropská civilizace a její problémy: jubilejní sborník pro Bedřicha Loewensteina (k nedožitým devadesátinám), Kulmbach : Verlagsbuchhandlung Sabat, 2019.
LOEWENSTEIN, Bedřich. Víra v pokrok: dějiny jedné evropské ideje. Praha: OIKOYMENH, 2009.
MACURA, Vladimír. Sémiotika Evropy. In: Hahnová (viz výše) - viz též MACURA, Vladimír. Sen o Evropě. In: Český sen, Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 1998.
MACKENNEY, Richard. Evropa šestnáctého století. Praha: Vyšehrad, 2001.
MAZOWER, Mark. Temný kontinent: Evropa ve 20. století. Prague: Karolinum Press, 2019.
MCLEOD, Hugh. Náboženství a lidé západní Evropy (1789-1989). Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007.
MODZELEWSKI, Karol. Barbarská Evropa. Praha : Argo, 2017.
MONTANARI, Massimo. Hlad a hojnost: dějiny stravování v Evropě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
PAGDEN, Anthony. The Idea of Europe: From Antiquity to the European Union. Washington: Woodrow Wilson Center Press, 2006.
POLLARD, Sydney. The Peaceful Conquest: The Industrialization of Europe 1760-1970. New York: Oxford Univ. Pr, 1987.
RAPP, Francis. Církev a náboženský život Západu Na sklonku středověku. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1996.
RÉMOND, René. Náboženství a společnost v Evropě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
SCHULZE, Hagen. Stát a národ v evropských dějinách. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
SOUKUPOVÁ, Blanka, Róża GODULA-WĘCŁAWOWICZ, and Miroslav HROCH. Společnost českých zemí v evropských kontextech: české evropanství ve srovnávacích perspektivách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2012.
VEBER, Václav. Dějiny sjednocené Evropy: od antických počátků do současnosti. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012
VERMEIREN, Jan, and Matthew D'Auria. Visions and Ideas of Europe During the First World War. , Abingdon, Oxon ; New York, NY : Routledge, 2020.
VINEN, Richard. Evropa dvacátého století. Praha: Vyšehrad, 2007.
WINTLE, Michael J. Culture and Identity in Europe: Perceptions of Divergence and Unity in Past and Present. Aldershot: Ashgate, 2002.
WINTLE, Michael. Imagining Europe: Europe and European Civilisation As Seen from Its Margins and by the Rest of the World, in the Nineenth and Twentieth Centuries. Brussels: Lang, 2008.
WINTLE, Michael. The Image of Europe: Visualizing Europe in Cartography and Iconography Throughout the Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Making of Europe book series, New York : Palgrave Macmillan, 2013-2016.
KAISER, Wolfram, and J W. SCHOT. Writing the Rules for Europe: Experts, Cartels, and International Organizations, 2014.
OLDENZIEL, Ruth, and Mikael HÅRD. Consumers, Tinkerers, Rebels: The People Who Shaped Europe, 2013
DIOGO, Maria P, and Dirk VAN LAAK. Europe Globalizing: Mapping, Exploiting, Exchanging, 2016
HÖGSELIUS, Per, A KAIJSER, and Erik VAN DER VLEUTEN. Europe's Infrastructure Transition: Economy, War, Nature, 2016.
FICKERS, Andreas, and Pascal GRISET. Communicating Europe: Technologies, Information, Events. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014.
KOHLRAUSCH, Martin, and Helmuth TRISCHLER. Building Europe on Expertise: Innovators, Organizers, Networkers, 2014.
web:
The European Experience
A Multi-Perspective History of Modern Europe, 1500–2000
-
Úvod
Představení kurzu.
-
Co, kdy a kde je Evropa? Dějiny a současnost jedné ideje
Idea Evropy, její roviny a významy.
-
analyzujte heslo "Evropa" ve vybraném slovníku
kopii nahrajte na moodle - do názvu souboru vaše příjmení hůlkovým písmem, název zdroje a rok, a HESLOEVROPA - vše odděleno podtržítkem (příklad: JANAC_OTTO_1894_HESLOEVROPA)
-
-
Konstrukce historického faktu
Fakt a interpretace (až interpretace vytváří fakta?)
přečtěte přiložené texty a připravte se na diskusi - jak Snyder konstruuje obraz "Blood lands" ve východní Evropě?
J
-
Historikové e Evropa I. – Evropská civilizace a národní státy
Jak autoři historických textů přistupovali k psaní Evropských dějin? Jak definovali Evropu?
Zaměříme se na období před 2. světovou válkou
Přečtěte si prosím zejména text Stefana Bergera a Miroslava Hrocha. Další jsou dobrovolné - hlavně pro ilustraci (pozor - Pirenne je celá kniha, netiskněte, jen prolítněte)
-
Historikové e Evropa II. – Europeizace a EU
Jak autoři historických textů přistupovali k psaní Evropských dějin? Jak definovali Evropu?
Zaměříme se na období po 2. světové válce (EU)
-
Evropa jako mýtus (Kultura a hodnoty)
Existuje nějaký vztah mezi mýtickou Európou a současnou Evropou?
Jak se měnilo zobrazování Evropy v umění?
-
Evropa jako normativní ideál (Civilizační mise)
-
Evropa jako geografický konstrukt (Prostor)
Kde je Evropa? Vývoj diskuze o Evropě jako prostorové, geografické kategorii
ZMĚNA TÉMATU : PŘEDNÁŠKA SE NEKONÁ (JSEM V USA)
úkol - obrazový pramen, četba Burke- Eyewitnessingt, úvod
Při čtení Burkeho úvodu se zamyslete nad následujícím:
1. Jaké je podle Burkeho status quo, pokud jde o obrazy jako prameny?
2. Co navrhuje místo toho?
3. Proč se historikové zdráhají používat obrazy ve své práci?
4. Jaké jsou rozdíly mezi obrazy a jinými druhy historických důkazů? Jaké jsou jejich podobnosti?
Kromě toho má každý z vás vybrat obrázek, o kterém můžeme diskutovat jako o historickém prameni. Pokuste se dozvědět něco o historii obrazu:
1.Kde byl vytvořen?2.Proč byl vytvořen?3.Co měla sdělit?4.Co dalšího se z něj můžeme dozvědět?Splňte prosím do 15. listopadu : nahrajte obrázek, odpovězte na otázky z Burkova textu a o obrazu samotném - několik jich pak prodiskutujeme.
-
Evropské regiony a formování moderní Evropy
Územní a (časo-) prostorové členění dějin?
-
Západní Eurasie ? První či druhý svět? Globální Sever?
-
Evropská města a společnost : Evropa pohledem sociálních dějin (krátce) - odtud dále se zaměříme nikoliv pouze na dějiny diskurzu o Evropě, ale i na historické formování struktur, které se postupně staly souřástí představ o Evropě, a to pohledem historických subdisciplin
Historikova praxe - "výzkumná jednotka" ?
-
Evropské hospodářství : Evropa pohledem hospodářských dějin (Evropa = liberální kapitalismus)
-
Úvod do druhého semestru
-
Prvním úkolem ale bude na základě vašich prací z minulého semestru do příštího týdne připravit krátkou anotaci vaší závěrečné práce - která bude obsahovat 1) otázku/vymezení problému v evropském kontextu (na co chci odpovedet, co chci popsat 2) zdroje : tedy odkud chci brát informace 3) metodu : jak z dostupných informací budu extrahovat data.
Např : 1) kravata jako charakteristický rys evropského oděvu - kde se vzala ? kdysi kdosi cosi bla bla.... 2) obrazové materiály - europeana, reprezentativni soubor materialu k evropske historii 3) zdokumentuji nejstarsi vyobrazeni cloveka v kravate ve sbirkach https://www.europeana.eu/cs (samozrejme více rozebrat)