GENDEROVÁ IDENTITA

Genderová identita je vnitřní a ryze privátní součástí lidské osobnosti, jedná se o prožívanou příslušnost k vlastnímu pohlaví a ztotožnění s ním. Součástí genderové identity jsou i genderové role, které s ní mohou, ale nemusí být v souladu. Ačkoliv je součástí našeho já, nemusí se některé její komponenty navenek nijak projevit.

Genderová identita je jedinečná, nezbytná je pro ni tolerance příslušné společnosti, která umožní vznik alternativních identit. Pohlavní role i identita jsou velmi podmíněny sociálně, velký vliv zde má společnost a výchova. Genderové role a identita mají vliv na naše schopnosti, povinnosti i očekávání.

Role genderu má sice svůj základ už v prenatálním vývoji, kde je určováno biologickými faktory, po narození se však začínají uplatňovat vlivy psychosociální. Dítě se už v prvním roce života učí diferenciovat mužský a ženský svět, což je následně základem pro vývoj pohlavní identity. Z pojetí generové identity jako sociálního konstruktu je zřejmé, že genderová identita není určována jen biologicky, ale do velké míry také sociálně. K velkému rozvoji v oblasti pohlavní identity dochází především kolem třetího a čtvrtého roku, kdy už si dítě začíná uvědomovat svá přání, která jsou vlastní jen pro něj samého a odlišují se o přáních ostatních dětí. Genderová identita je vnitřní a relativně stabilní součástí osobnosti a slouží jako základ pro sebehodnocení a well-being.

 

Zdroje:
Janošová, P. (2011). Gender v práci se školními dětmi. Liberec: Technická univerzita, Centrum dalšího vzdělávání.
Janošová, P., Fifková, H. (2009). Nestandardní genderová identita u žáků základní školy. Speciální pedagogika, 19(3), 238-252.
Janošová, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. [Girl’s and boy’s identity. Development and risk] Praha: Grada, 2008. 286 s.
Janošová, P. (2003): Vývoj rodové identity u chlapců a dívek mladšího a středního školního věku v oblasti hry, kresby, volby kamarádů a budoucího povolání.Psychológia a patopsychológia ďieťaťa, 38(3), 216-235.
Křížková, Alena. 2001. „Genderová identita - základní definice, konstrukce, koncepty.“ Gender, rovné příležitosti, výzkum 2 (3): 1-2. ISSN 1213-0028.

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty