Vynořující se dospělost

Vynořující se dospělost = emerging adulthood

 

Teorie o vynořující se dospělosti publikoval v roce 2000 americký psycholog Jeffrey Jensen Arnett. Jde o situaci, kdy jsou mladí lidé formálně dospělí, ale mnohdy se tak necítí. Podle autora se jedná o dobu od 18 do 25 let, která je specifická zejména změnami, objevováním a zkoušením nových možností. Člověk má v tomto věku velkou osobní svobodu a nechce být limitován. Toto období se neřadí do samostatného vývojového období člověka.

Přechod do dospělosti lze obecně popsat splněním nebo naplněním určitých kritérií a znaků dospělosti. Jsou jimi věk, založení rodiny, vlastní domácnost, finanční nezávislost, stabilní zaměstnání, zodpovědnost za vlastní chování a rozhodování. Podle jiných autorů mezi ukazatele přechodu od adolescence k dospělosti patří opuštění domácnosti rodičů, ukončení vzdělávání a započetí profesní kariéry, nalezení partnera a založení vlastní rodiny

Arnett vymezil pět základních znaků, které jsou pro období vynořující se dospělosti charakteristické:  

  • Zkoumání identity (identity exploration), kdy mladé lidé hledají odpovědi na otázky: Kdo jsem a co chci dělat se svým životem? Jedinec zvažuje, co pro něj bude výhodné i do budoucna a snaží se nabýt zkušeností, zkouší různé možnosti, a to zejména v lásce.  

  • Nestabilita (instability), která se projevuje mnoha změnami: střídání povolání, partnerů, směry vzdělání.  

  • Zaměřenost na sebe (self focused), kdy chce jedinec změnit svůj život. Dochází k seberozvoji, hledání životního stylu, zaměření studia, práce, vztahů, koníčků, které mu budou vyhovovat i do budoucnosti.  

  • Pocit mezi (feeling between), ani adolescence, ani ne dospělost.  

  • Možnosti (possibilities) mladých lidí jsou neomezené. Jsou optimističtí, mají silnou víru v lepší budoucnost, v nalezení uspokojivé práce, životního partnera atd. Představy o budoucnosti však bývají někdy příliš nereálné a často zůstanou pouhými sny. 

Zdroje:

Macek, P., Ježek, S. a kol. (2016). Emerging Adults in the Czech Republic: Views Into and Across Different Domains of Life. In R. Žukauskienė. (Eds.), Emerging Adulthood in a European Context,(pp. 75-202). London New York: Routledge.

Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.

LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016.

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty