Proces osvojování si způsobu chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, plné přizpůsobení se společenskému životu, se nazývá socializace (Strmeň, Raiskup, 1998; Nakonečný, 1999).
Původ - v psychologii, sociologii a antropologii
Socializace - formování a růst osobnosti
- vliv vnějších podnětů = výchova.
Pedagogové - pojímají socializaci jako osvojování společenských rolí.
Společenská role - každá společnost si vytvořila představu o roli jednotlivých jedinců ve
společnosti podle jejich postavení, pohlaví, věku, profesí apod.
- představy vtělila do soustavy norem, kterými reguluje chování a prožívání
jedinců.
Obsah sociologie - vymezuje všechno to, co jedinci umožňuje, aby v sobě vytvořil potřebné vnitřní psychologické předpoklady realizace nejrůznějších sociálních rolí a současně s tím i předpoklady univerzálních způsobů participace společných všem jedincům v dané společnosti (J. Odehnal, 1988)
Činitele sociologie - jednotlivci, skupiny, organizace
- ovlivňují chování jedince a utváření smyslu, co považuje za bytostně vlastní –
pojetí self
- nejdůležitější etapy socializace probíhají v malých skupinách
Socializační procesy - kulturní a společenské
- sociální učení
- činitelé socializace
- genderová socializace
Abychom uspěli ve společnosti je potřebné, abychom si osvojili takové vlastnosti a dovednosti, které preferuje daná společnost.
Literatura:
JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav a Jan, SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-842-0
VÁGNER, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
VÝROST, Jozef, SLAMĚNÍK, Ivan a Eva, SALLÁROVÁ. Sociální psychologie: Teorie, metody, aplikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.