Mladá dospělost (20. – 35. rok)

- období osobnostní zralosti
- minimální fyzické změny (výška postavy již dospělého jedince)
- velké změny v psychické stránce (realističtější a pragmatičtější myšlení)
- osobní pohoda spojena spíše s intenzivním prožíváním pozitivních a negativních emocí než s rozumovým hodnocením života
- v první polovina mladé dospělosti označena jako vynořující se dospělost
- ve druhé polovině mladé dospělosti návyk k dospělým sociálním rolím: stabilizace zaměstnání, budování kariéry, vytváření stabilních partnerství, zakládání vlastní rodiny
- samostatnost (emoční i finanční), schopnost mít závazky
- pokles intenzity kontaktů a pocitu blízkosti s původní rodinou (20. až 25. rok)
- vytvoření blízkého a emočně naplněného vztahu – intimity (pokud k tomu nedojde, přichází izolace)
- experimentování v partnerských vztazích, další formy partnerství (heterosexuálové/homosexuálové), žití single

 

BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3462-3.

KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie 1. díl. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1174-4.

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty