Jedná se o vlastnosti přisuzované určitému objektu, situaci nebo událostem ve spojení s uspokojováním vlastních potřeb a zájmů jedince
Jsou osvojovány v průběhu socializace a enkulturace jedince
Mohou být sdíleny jedincem ale i majoritní společností
Hodnoty stojí za jednáním jedinců. Každé lidské jednání a konání má určitý smysl a důležitost, kterou jí jedinec přikládá na základě své hierarchie hodnot. Naplnění a spokojení potřeb, zájmů a hodnot přináší jedinci smysl života
Hodnoty a jejich důležitost jsou měřitelné především vnitřními stavy a pocity, které jedinec momentálně prožívá. Lze rozlišit hodnoty s krátkodobým i dlouhodobějším trváním. Dlouhodobé hodnoty jsou v hierarchii hodnot jedince neměnné
V průběhu života si jedinec utváří systém názorů na svět a tak vzniká soustava hodnotové orientace jedince. Hodnotová orientace je utvářena a ovlivňována v sociálních skupinách, ve kterých jedinec participuje. Jako individuum si jedince vytváří své životní hodnoty, které jsou obohaceny o zájmy, potřeby i hodnotovou orientaci skupin a prostředí, ve kterém se jedinec pohybuje.
Předmět zkoumání
Teorie i metodika hodnot byla předmětem zkoumání filosofických a etických disciplín. V současné době se do popředí ve zkoumání hodnot dostávají vědní obory jako pedagogika, sociologie a psychologie
Zdroje
BROŽÍK, V. Hodnoty a významy. Bratislava: Pravda. 1984. 291 s. Bez ISBN
HORÁK, J. Kapitoly z teorie výchovy: problematika hodnot a hodnotové orientace. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 1996. 75 s. ISBN 80-7083-196-0.
HARTL, P., HARTLOVÁ - CÍSAŘOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál. 2000. 774 s. ISBN 807178303x
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.