Socializace a sociální role

Socializace
- pochází z latinského socialis neboli družný, spojenecký, polidštěný 

- proces osvojení si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, plné přizpůsobení se společenskému životu 

Činitelé socializace

  • mikroprostředí: rodina, školní třída
  • mezoprostředí: vztahy mezi mikroprostředími
  • exoprostředí: dáno situací a podmínkami, kterých se jedinec neúčastní
  • makroprostředí: společenská situace

objekt socializace - jedinec, na kterého je působeno

subjekt socializace - jedinec, který působí

Stupně socializace

1. integrace - zapojení jedince do společnosti

2. adaptace - přizpůsobení společnosti vzhledem k individuálním vlastnostem a potřebám jedince

3. utilita - potřebnost, užitečnost, uplatnění

4. inferiorita - sociální nepoužitelnost, segregace jedince

Členění socializace podle období a působení:

1. primární socializace - prostřednictvím rodiny, přátel a sourozenců; probíhá od raného dětství

2. sekundární socializace - probíhá prostřednictvím působení školy, spolužáků, organizací a médií; nastává později v dětství

3. terciální socializace - jedinec je v interakci se svým okolím; probíhá po celý zbytek života

Socializace jedince - proces, během kterého se jedinec stává prostřednictvím interakcí s druhými lidmi sociální bytostí schopnou chovat se jako člen určité skupiny či společnosti s určitými normami, hodnotami a vzorci chování platnými v dané kultuře

- proces začíná okamžikem narození; člověk je nezávislý organismus; přítomnost biologických dispozic; interakce s druhými lidmi: vzájemné ovlivňování s okolím

Sociální role

- očekávaný způsob chování, který je ovlivňován určitým sociálním statusem a vztahem jedince k ostatním lidem (např. matka, otec, dcera, ředitel, lékař atd.)

- tento způsob chování je ovlivňován řadou charakteristik - např. pohlaví jedince, věk, postavení, profese apod.

Systém rolí

- souhrn očekávaného chování, který se vztahuje ke každému jedinci

- každý jedinec má ve společnosti několik rolí, každá role ve společnosti vyžaduje dodržování určitých pravidel, které se k ní pojí; jejich nedodržení vyvolává sociální nesouhlas či odmítnutí

Skupinové role

- představy o tom, jak by se měl jedinec v dané skupině chovat, které činnosti by měl vykonávat a jaké má ve skupině úkoly

skupinové role jsou:

  1. Formální – role je předem daná, projevuje se prostřednictvím funkce člověka, definuje vztah nadřízenosti/podřízenosti
  2. Neformální – role se vyvíjí spontánně v průběhu vzniku skupiny, nejsou institucionálně dané

 

Zdroje:
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9.

HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.

JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Praha: Grada, 2008. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2397-6.

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty