Identitou rozumíme prožívání toho, čím jedinec je, ať už jako individuum nebo jako člen lidského společenství. V rámci sociální psychologie existuje několik přístupů k jejímu zkoumání. Všechny se však shodují v tom, že identita jednotlivce se vyvíjí v konkrétním kulturním a sociohistorickém kontextu.
Identitu jedince lze posuzovat jako
proces - sebepoznávání a konstrukce spolu s hledáním a zvnitřňováním osobní ideologie
obsah – uvědomované charakteristiky, kterými se jedinec odlišuje a které má společné s ostatními
Stavy identity podle J. E. Marcii operacionálně definoval teoretické konstrukty Eriksona (krize a závazek) tak, aby ověřil jejich předpovídané vzájemné vztahy. Podnítil tím další empirický výzkum.
Přeformuloval a doplnil Eriksonovu teorii.
Pro styl formování identity je podle něj důležitá:
krize – pochybnosti o rodiči definovaných hodnotách
závazek – výběr osobních cílů a hodnot
rozlišuje 4 stavy identity:
difuzní – před vyvíjením identity
předčasné uzavření – převzaté hodnoty
moratorium – zkoumání alternativ
dosažení identity – stabilní systém závazků
Závazky identity
přítomné
nepřítomné
Krize identity
přítomná
dosažení identity
moratorium identity
nepřítomná
předčasné uzavření identity
difuznost identity
Identita je pak relativně stabilním výsledkem osobního vývoje
Oblasti psychologie – Psychoanalýza: vývojová, poradenská, klinická psychologie
Oblast jevů – ego identita – vývoj a formování: poruchy, formování identity
Vymezení identity osobnosti – vnitřní stejnost a kontinuita sebe a jiných: organizace sebevnímání
Marcia předpokládá, že identita je relativně stabilním výsledkem osobnostního vývoje.
Očekávané je následující pořadí stavů identity: od difuse přechod k předčasnému uzavření zvnitřněním vnějších předepsaných standardů. Dále prožívání krize v moratoriu a vyřešení krize dosažením stabilní identity.
Zdroje:
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003.
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.