E. H. Erikson - Teorie osmi věků člověka

Vývoj ego probíhá v osmi stádiích

- každé stádium má svůj optimální čas a obsahuje psychosociální krizi s možností růstu, ale zároveň ohrožení

- vyřešení konfliktu je předpokladem růstu - ego získává novou mohutnost, ctnost absorbuje pozitivní  komponentu

- nevyřešení konfliktu oslabuje ego a způsobuje stagnaci vývoje, k napravení může dojít dodatečně

- všechny krize jsou v latentní formě přítomny od narození, každá má svůj čas

Vývojová stádia:

1. důvěra versus základní nedůvěra 

- ctnost - naděje - základní podmínka žití, kojenec potřebuje saturovat základní bio potřeby a předvídatelné chování mateřské osoby, pocit bezpečí, důvěry

2. autonomie versus zahanbení a pochybnosti

- ctnost - vůle - dítě se učí mluvit, chodit a regulovat vyměšování, nutnost vyváženosti mezi zadržováním a pouštěním

3. iniciativa versus vina

- ctnost  - účelnost - dítě experimentuje s novými činnostmi, silná potřeba úspěchu při přehlížení potřeb ostatních, sexuální fantazie mohou vyvolat pocit viny

4. snaživost versus méněcennost

- ctnost - kompetence - přechod od hry k produktivním činnostem vyžadující určitou dovednost, úspěch - radost, neúspěch - méněcennost

5. identita versus zmatení rolí

- ctnost - věrnost - oddanost zvolené životní filozofii, zde jsou možnosti objevit sama sebe a nebo se ztratit, sjednocení představ mladého člověka o sobě samém, vědomí identity ego dává pocit důvěry

6. intimita versus izolace

- ctnost - láska - intimita je zdravým spojením vlastní identity s identitou druhého bez hrozby ztráty sebe nebo rozpuštění své identity v něm, obsahuje závazek a může být vyjádřena sexuálně, v procesu intimity si může prostřednictvím identifikace s druhým vyjasnit vlastní identitu

7. generativita versus stagnace

- ctnost - pečování - konstruktivní přispění společnosti, člověk se zapojuje do společnosti, aby vytvořil něco hodnotného - potomky, hmotné statky, umělecká díla, tvůrčí myšlenky

8. integrita versus zoufalství

- ctnost - moudrost - výsledek celého vývoje jedince, pokud se člověk nemůže ohlédnout za svým uplynulým životem s pocitem naplnění a dobře vykonané práce, tak nastává zoufalství, vztah mezi dětskou důvěrou a dospělou integritou, děti se nebudou bát života, pokud jejich rodiče budou natolik integrovaní, že se nebudou bát smrti

ZDROJ:

E. H. Erikson - Teorie "osmi věků člověka" | PSYCHOWEB.cz. PSYCHOLOGIE | psychoweb.cz | PhDr. Michaela Peterková [online]. Copyright © PhDr. Michaela Peterková 2008 [cit. 20.03.2021]. Dostupné z: https://www.psychoweb.cz/psychologie/erikson-e-h-teorie-osmi-veku-cloveka-epigeneticka-stadia/

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty