Vynořující se dospělost

VYNOŘUJÍCÍ SE DOSPĚLOST = emerging adulthood

-          Mladí lidé mezi 19. a 29. rokem života

-          Druh postupného přechodu do dospělosti, který volí nezanedbatelná část současných mladých dospělých, ať už z vlastní vůle, či tlakem okolností

-          Nejde o samostatné vývojové období člověka 

-          V ČR - podle posledního sčítání lidu - přibližně 13 % populace (ČSÚ, 2011)

-          Poměrně častá podoba přechodu do dospělosti zejména v ekonomicky a demokraticky vyspělých zemích euroamerického kulturního prostředí

-          Jako první s tímto pojmem přišel: J. Arnett z USA (2004):

  • Demografická myšlenka: „Je zde velká a rostoucí skupina těch mladých lidí, kteří se při přechodu z adolescence do dospělosti chovají jinak, než se chovali předchozí generace, včetně generace jejich rodičů. Mají jiný životní styl, zájmy, perspektivy, liší se v životních očekáváních a krátkodobých preferencích toho, co je v životě důležité. Odkládají sňatek a rodičovství, jinak se chovají při studiu a na trhu práce, proměňuje se jejich vztah s rodiči.“

-          Typické znaky dle Arnetta (2004):

  • Explorace identity
  • Nestabilita
  • Self-focused (zaměření se na sebe sama)
  • Feeling in-between (spojené s pocitem mezi)
  • Možnosti

-          sociologické ukazatele přechodu od adolescence k dospělosti:

  • opuštění domácnosti rodičů
  • ukončení vzdělávání a započetí profesní kariéry
  • nalezení partnera a založení vlastní rodiny

-          2 druhy přechodu:

  • 1. je ekonomické povahy – přechod k dospělosti je nejčastěji spojován s přechodem od studia k placenému zaměstnání
  • 2. přechod se týká založení vlastní rodiny: na této úrovni je tedy přechod do dospělosti definován jako osamostatnění se od původní rodiny.

 

Zdroje:

Arnett, J. J. Emerging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens through the Twenties. New York, NY: Oxford University Press, 2004.

LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016.

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty