- průměrný student, připravoval se na univerzitní studia, která ale nenastoupil
- od r. 1927 učil ve Vídni, po nástupu Hitlera emigroval do USA
- učil na Kalifornské univerzitě, vedl středisko pro narušené adolescenty, přednášel na Harvardu
- vydal práce o indiánských kmenech Siouxů, psychohistorické studie o Lutherovi, Ghándím, Maximu Gorkém, Hitlerovi
- Eriksonova koncepce je orientována na vývoj ego
- nezdůrazňoval pudové motivy, větší váhu má ego
- významným činitelem vývoje dítěte jsou nejen rodiče, ale celé sociální prostředí a kulturní kontext
- vývojové změny probíhají celý život
- každý konflikt v sobě obsahuje výzvu k řešení – je třeba poznat, jak člověk své krize zvládá a jak ho případné nevyřešení minulého konfliktu znevýhodňuje při řešení pozdějších problémů
- vývoj osobnosti chápal jako sled epigenetických stádií od narození po stáří (epigeneze – jeden prvek vzniká na podkladu jiného)
- hlavním tématem vývoje je utváření osobní identity související s vývojem ego
- před objevením se zralého ega je třeba získat přiměřený pocit identity
- různé rituály v dospívání jsou nástroji, jimiž se identita a integrace ego potvrzuje
- ego se uplatňuje jak uvnitř mysli, tak ve vztahu k sociálnímu okolí