Obsah vzdělávání - Lucie Čammrová

Obsah vzdělávání - Lucie Čammrová

autor Lucie Čammrová -
Počet odpovědí: 2

Domácí portfoliový úkol - Obsah vzdělávání. 

V odpovědi na Lucie Čammrová

Re: Obsah vzdělávání - Lucie Čammrová

autor Zuzana Rubešová -
Ahoj Luci,

myslím si, že na tvé práci je patrné, že se orientuješ v RVP. Jen bych si u průřezového tématu doplnila, že se jedná o Osobnostní a sociální výchovu, ale je to jen můj tip. Představuji si samu sebe u státnic, jak se na to dívám a nemohu si vzpomenout. :D Co se týká konkrétních cílů, tak bych je spíše formulovala ve 3. osobě. Samozřejmě nevím, zda to tak musí být, ale je dle mého pak jasnější, co má konkrétně ten žák umět.

V přípravě se mi moc líbí, že využíváš obrázky a piktogramy. To mi především v 1. třídě přijde u emocí důležité, protože to žákům pomáhá dané emoce vyjádřit a pojmenovat. Celkově se mi líbí, že pracuješ s emocemi v rámci hodiny a necháváš žáky vyjádřit vlastní pocity. Zamýšlím se jen nad tím, zda by na tuto přípravu nebylo potřeba více času, zdali se to s prvňáčky vše za 45 minut stihne.

Co se týče individualizace, líbí se mi, že se zamýšlíš konkrétně nad žáky se SVP a žáky nadané. Osobně jsem nad tím u své práce takto nepřemýšlela a přijde mi to super. Já jsem se zamýšela nad individualizací celkově a myslím, že i to tvoje příprava nabízí, protože střídáš různé metody a organizační formy, využíváš různých možností vyjádření emocí žáků, atp...

Luci, moje připomínky neber vůbec jako kritiku, jsou to jen moje myšlenky, které mě při čtení tvé práce napadaly. Každý jsme to zpracoval po svém a věřím, že tvoje práce bude i takto v pořádku.

Přeji hodně úspěchů a zdravíčko pro tebe i miminko.
V odpovědi na Lucie Čammrová

Re: Obsah vzdělávání - Lucie Čammrová

autor Eliška Glatzová -
3/7 prosím, přepracujte

Příprava sleduje cíle VO Člověk a jeho svět 1
Příprava je dokladem dobré orientace v RVP ZV
Příprava je dokladem efektivní práce s vybraným ŠVP
Použití alespoň 5 klíčových slov, přičemž jejich použití je relevantní (není jen formální)
Příprava reflektuje soulad cíle a obsahu vzdělávání/učiva
Příprava obsahuje relevantní individualizované cíle či úkoly alespoň pro 1 žáka 1
Formální dodržení požadavků (odevzdání včas, gramatika, stylistika) 1


Milá Lucie,
děkuji za úkol. Ve Vašem úkolu moc hezky přemýšlíte nad individualizací a s plným respektem k odlišnostem dětí. Napadá mě ještě že by se u Vás dalo hezky vytěžit např. dítě se selektivním mutismem (může pošeptat kamarádce a ta řekne nahlas názor). Piktogramy a obrázky jsou skvělé, když máte také dítě s PAS (to by možná bylo vhodné ještě do plánu také zapsat na obohacení, je to specifický případ). Od paní docentky máte už několik kvalitních poznámek k cílům. Zapracujte si prosím pro zápočet poznámky níže (RVP str.48):

1.
Tematický okruh: Lidé kolem nás
(NE Místo, kde žijeme)

2.
RVP Očekávané výstupy
ČJS-3-2-01 rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům

Tento výstup níže špatně není, ale je pro 5.třídu. Navíc by bylo dobré ho mít označený kódem. Máte další dva výstupy, jeden z nich v RVP není - bylo by dobré si to prosím sjednotit. Nicméně výstup s lidskými právy a demokracií je pro 1.třídu opravdu příliš ambiciózní, raději bych se být Vámi držela očekávaných výstupů výše - pro 3.třídu (ČJS-3-2-01).

ČJS-5-2-01 vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)

Minimální výstupy:

ČJS-3-2-01 dodržuje základní pravidla společenského chování
ČJS-3-2-01 při setkání s neznámými lidmi se chová adekvátně
ČJS-3-2-01 projevuje toleranci k odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům

3. Definovala bych lépe výstupy z hodiny a upravila i Váš plán hodiny, aby to sedělo:
Konkrétní cíle hodiny (výstupy) - nápady formulace, musíte si přizpůsobit podle svého plánu.

,,žák označí, co je vhodné a nevhodné chování (slušné a neslušné?)" ???
,,žák svými slovy řekne příklady slušného chování ???
,,žák pojmenuje základní typy emocí" .... ???

Podobné zaměření má Andrea Vohradská - můžete se k ní podívat. 

4. ŠVP - podívejte se prosím do ŠVP kterékoliv školy (někde Prvouka, někde Člověk a svět). Níže posílám odkaz - jsou tam v ŠVP přesně na Vaše téma Učivo, Výstupy, Tematická oblast.

https://www.zsangel.cz/files/editor/3/files/skolni_vzdelavaci_program/zsams_angel_svp_tridy_s_rvj_platny_od_130901_vff.pdf

Kdyby něco nebylo jasné, ozvěte se prosím, zkusím poradit. Hodně sil! To zvládnete, jste bod od zápočtu! S pozdravem Eliška Glatzová


Pozn. po dohodě s vyučujícími - do státnicového portfolia by měl být vložen scénář odlišných hodin u jednotlivých portfoliových úkolů