Vzhledem k neustále se měnící situaci na poli umělé inteligence, kvůli dynamickému rozvoji nástrojů a vzhledem k aktuální popularitě nového tématu vzniká velké množství výzkumů, které pravidelně upravují moje zacílení. Po konzultaci tématu mi bylo doporučeno realizovat úžeji zaměřené otázky a realizovat více menších výzkumů.
Jedním z nich je snaha zjistit Jak ovlivňuje schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivost a kreativní myšlení?
Cílem je prozkoumat, jak AI nástroje pro generování obrázků ovlivňují představivost studentů a jak to může ovlivnit metodiku výuky výtvarné výchovy.
Hypotézy:
- AI nástroje mění představivost studentů tím, že poskytují instantní vizualizaci zadání, myšlenek a konceptů.
- Výuka výtvarné výchovy v éře dostupné generativní AI vyžaduje nové pedagogické přístupy a techniky. Schopnost formulovat efektivní prompty. Nutnost analýzy výstupu v kontextu trénovacích dat a možných zkreslení.
- Studenti s pomocí AI mění svoji pozici tvůrce do role kurátora výstupu, který se iteracemi pokouší dosáhnout přibližné představy.
Výzkumný vzorek:
Studenti výtvarné výchovy různých věkových kategorií a úrovní dovedností.
Další variantou cílové skupiny jsou studenti hlásící se na umělecké střední školy, kteří budou nebo byli poprvé konfrontováni s hodnocením své výtvarné tvorby komisí.
Velikost vzorku plánuji maximálně na 100 žáků.
Metodika
Kvantitativní výzkum: Hodnocení jednotlivých prací s i bez použití AI nástrojů na základě předem definovaných kategorií. Jednotlivé kategorie budou definovány podobně jako prompty pro vytváření obrazů.
Kategorie vycházejí z výzkumu Dehouche, Nassim & Dehouche, Kullathida. (2023). What is in a Text-to-Image Prompt: The Potential of Stable Diffusion in Visual Arts Education.
Primární Kategorie:
téma, objekt, médium, technika, žánr, reference
Sekundární kategorie:
prostředí, kompozice, nálada, význam, sdělení
Kvalitativní výzkum: Rozhovory a skupinové diskuse se studenty a učiteli a odborníky z komisí. Konfrontace s výstupy generovanými na základě předem vyplněných kategorií promptů. Srovnání s výstupy bez využití AI. Hodnocení významu jednotlivých kategorií.
Analýza klíčových charakteristik jednotlivých děl.
Případové studie: Detailní analýza několika zadaných témat, kde studenti používají AI nástroje v rámci svých projektů.
Doplnění: Kontrolní skupiny, které nepoužívají AI nástroje, pro srovnání.
Sběr dat
Před výzkumem: Shromáždění základních dat o úrovni dovedností a kreativity studentů. Analýza portfolií.
Během výzkumu: Pravidelné sledování a záznam používání AI nástrojů, reakcí studentů, a úrovně jednotlivých fází.
Po výzkumu: Zhodnocení změn v představivosti a výtvarných postupech.
Analýza Dat
Statistická analýza: Kvantitativní analýza dat z kreativních úkolů a průzkumů (např. hodnocení testů komisí ze zástupců jednotlivých oborů na školách pro srovnání před testových a po testových výsledků.
.
Obsahová analýza: Interpretace kvalitativních dat z rozhovorů, diskusí a případových studií
Interpretace a Diskuse
Interpretace výsledků ve vztahu k původním hypotézám.
Diskuse o důsledcích pro teorii a praxi výtvarné výchovy.
Návrhy na další výzkum v této oblasti.
Cíle
Cílem je najít nové postupy pro formování budoucích vzdělávacích a kreativních metodologií.
Etické a Praktické Úvahy
Zvážení dopadu na studenty a rozvoj jejich kreativity.