Výtvarná výchova v éře umělé inteligence

Výtvarná výchova v éře umělé inteligence

autor Vojtěch Buchta -
Počet odpovědí: 1

Vzhledem k neustále se měnící situaci na poli umělé inteligence, kvůli dynamickému rozvoji nástrojů a vzhledem k aktuální popularitě nového tématu vzniká velké množství výzkumů, které pravidelně upravují moje zacílení. Po konzultaci tématu mi bylo doporučeno realizovat úžeji zaměřené otázky a realizovat více menších výzkumů.

 

Jedním z nich je snaha zjistit Jak ovlivňuje schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivost a kreativní myšlení?

 

Cílem je prozkoumat, jak AI nástroje pro generování obrázků ovlivňují představivost studentů a jak to může ovlivnit metodiku výuky výtvarné výchovy.

 

Hypotézy: 

  1. AI nástroje mění představivost studentů tím, že poskytují instantní vizualizaci zadání, myšlenek a konceptů.
  2. Výuka výtvarné výchovy v éře dostupné generativní AI vyžaduje nové pedagogické přístupy a techniky. Schopnost formulovat efektivní prompty. Nutnost analýzy výstupu v kontextu trénovacích dat a možných zkreslení.
  3. Studenti s pomocí AI mění svoji pozici tvůrce do role kurátora výstupu, který se iteracemi pokouší dosáhnout přibližné představy.

 

Výzkumný vzorek: 

Studenti výtvarné výchovy různých věkových kategorií a úrovní dovedností.

Další variantou cílové skupiny jsou studenti hlásící se na umělecké střední školy, kteří budou nebo byli poprvé konfrontováni s hodnocením své výtvarné tvorby komisí.

Velikost vzorku plánuji maximálně na 100 žáků.

 

Metodika

Kvantitativní výzkum: Hodnocení jednotlivých prací s i bez použití AI nástrojů na základě předem definovaných kategorií. Jednotlivé kategorie budou definovány podobně jako prompty pro vytváření obrazů.

Kategorie vycházejí z výzkumu Dehouche, Nassim & Dehouche, Kullathida. (2023). What is in a Text-to-Image Prompt: The Potential of Stable Diffusion in Visual Arts Education.

Primární Kategorie:

téma, objekt, médium, technika, žánr, reference

Sekundární kategorie:

prostředí, kompozice, nálada, význam, sdělení

 

Kvalitativní výzkum: Rozhovory a skupinové diskuse se studenty a učiteli a odborníky z komisí. Konfrontace s výstupy generovanými na základě předem vyplněných kategorií promptů. Srovnání s výstupy bez využití AI. Hodnocení významu jednotlivých kategorií.

Analýza klíčových charakteristik jednotlivých děl.

Případové studie: Detailní analýza několika zadaných témat, kde studenti používají AI nástroje v rámci svých projektů.

Doplnění: Kontrolní skupiny, které nepoužívají AI nástroje, pro srovnání.

 

Sběr dat

Před výzkumem: Shromáždění základních dat o úrovni dovedností a kreativity studentů. Analýza portfolií.

Během výzkumu: Pravidelné sledování a záznam používání AI nástrojů, reakcí studentů, a úrovně jednotlivých fází.

Po výzkumu: Zhodnocení změn v představivosti a výtvarných postupech.

 

Analýza Dat

Statistická analýza: Kvantitativní analýza dat z kreativních úkolů a průzkumů (např. hodnocení testů komisí ze zástupců jednotlivých oborů na školách pro srovnání před testových a po testových výsledků.

.

Obsahová analýza: Interpretace kvalitativních dat z rozhovorů, diskusí a případových studií

 

Interpretace a Diskuse

Interpretace výsledků ve vztahu k původním hypotézám.

Diskuse o důsledcích pro teorii a praxi výtvarné výchovy.

Návrhy na další výzkum v této oblasti.

 

Cíle

Cílem je najít nové postupy pro formování budoucích vzdělávacích a kreativních metodologií.

 

Etické a Praktické Úvahy

Zvážení dopadu na studenty a rozvoj jejich kreativity.

 


V odpovědi na Vojtěch Buchta

Re: Výtvarná výchova v éře umělé inteligence

autor Dominik Dvořák -

Dobrý den

díky za zaslaný text. Chápu, že jde o velmi dynamické pole a je těžké se rozhodnout. Nicméně v nějaké chvíli se rozhodnout budete muset. Typický problém disertací - chcete použít příliš mnoho přístupů a metod, nevidíte pravděpodobně, jak náročné by bylo korektní provedení každé z nich. Tento program by stačil na dvě i více disertací. Bylo by asi lepší, abychom si to rozebrali někdy osobně, protože tady nemůžu komentovat vše.  Popis metodologie je zatím velice vágní, ale určitě bych doporučovat zaměřit se jen na některé z mnoha postupů, které navrhujete.

Chybí mi tam základní pojmenování typu výzkumu: Protože mluvíte o kontrolní skupině, tak se asi jedná se o experiment, ve kterém použijete AI a budete zkoumat dopad zkušenosti na studenty. Pak je typická otázka, jak budou studenti rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny - to chybí. Bez této informace ale nelze říci, zda v celém výzkumu není nějaká vážná mezera.

U kvantitativních postupů je vždy problém provést měření kterékoli proměnné (schopnost vizualizovat, představivost, kreativní myšlení) dostatečně validně a reliabilně. Očekával bych popis, jak budou tyto tři konstrukty zjišťovány a jak budou ověřeny psychometrické kvality postupů. Například jak bude zjišťováno, zda je hodnocení různými členy komise jakž-takž shodné. Čili velký kus vaší disertace nebude vůbec o AI, ale o tom, jak měříte konstrukty, se kterými operujete. Ale i u kvalitativních postupů budete potřebovat vyvinout metodologii, jen kritéria její kvality budou trochu jiná.

Vaše "hypotéza":  "Výuka výtvarné výchovy v éře dostupné generativní AI vyžaduje nové pedagogické přístupy a techniky. Schopnost formulovat efektivní prompty. Nutnost analýzy výstupu v kontextu trénovacích dat a možných zkreslení." Schválně to trochu hrotím, ale takovou "hypotézu" vůbec není možné výzkumnými postupy verifikovat. Zjednodušeně řešeno, věda nemůže rozhodnout o tom, že "výuka něco vyžaduje". Věda vypovídá o tom, co je nebo co není. Nemůže říci, co by "mělo být".

Z hlediska toho, co se očekává v projektu nebo ve zprávě o výzkumu, jsou některé věci skoro definicí v kruhu: Pro analýzu kvanti dat bude provedena "kvantitativní analýza". Tady se už očekává, že popíšete přesně, jakou statistickou techniku použijete (např. jaký statistický test).

Čistě z jazykového hlediska se je zajímavé podívat se na větu: "Jedním z nich je snaha zjistit Jak ovlivňuje schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivost a kreativní myšlení?" Všimněte si, že když je otázka součástí souvětí, nekončí již otazníkem. Pravopisně lépe je tedy.
Buď: Jedním z nich je snaha zjistit: Jak ovlivňuje schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivost a kreativní myšlení? Nebo: Jedním z nich je snaha zjistit, jak ovlivňuje schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivost a kreativní myšlení.
Ale hlavní problém s touto větou je jiný. Lze jí rozumět takto:
Jedním z nich je snaha zjistit, jak schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků působí na představivost a kreativní myšlení (schopnost vizualizovat je nezávislá proměnná, představivost je závislá proměnná). Nebo:
Jedním z nich je snaha zjistit, jak je ovlivněna schopnost vizualizovat jakýkoliv představovaný koncept pomocí AI generátorů obrázků představivostí a kreativním myšlením (schopnost vizualizovat je závislá proměnná, představivost je nezávislá proměnná).
Rozebírám tady jednu (důležitou) větu z vašeho textu, abych ukázal, o čem všem při psaní a editování vlastního textu můžeme přemýšlet.