Bojová hra ve výchově a vzdělávání dětí jako nástroj rozvoje sociálních dovedností

Bojová hra ve výchově a vzdělávání dětí jako nástroj rozvoje sociálních dovedností

autor Sandra Nováková -
Počet odpovědí: 1

Metodologie výzkumu

Výzkumný plán je koncipován kvalitativně, formou několika málo případových studií, ve kterých budou zkoumány interakce dětí předškolního věku ve vybraných vzdělávacích institucích, konkrétně 2-3 lesních mateřských školách.

Rozhodnutí vybrat subjekty pro případové studie v řadách lesních mateřských škol, bylo provedeno na základě otevřenějšího přístupu těchto institucí k hraní bojových her dětmi v rámci výchovně vzdělávacího procesu, na rozdíl od klasických mateřských škol, kde jsou tyto hry, ať už ve spontánní nebo řízené podobě, u dětí méně tolerované a dostupné.

 

Metody sběru dat

Sběr dat bude probíhat formou pozorování chování dětí v rámci běžného dne v daných lesních mateřských školách.

Pozorování bude probíhat nezúčastněně, nestandardizovanou formou a naprosto zjevně. K pozorování bude docházet v běžném denním režimu lesní mateřské školy a bude při něm kladen důraz především na chování dětí v situacích, kdy dojde k fyzickému kontaktu či jinému typu interakce iniciující mezi dětmi bojovou hru. Zaznamenávány budou reakce jednotlivých jejich účastníků. Při pozorování bude kladen důraz na situace, ve kterých se děti dostávají do takových sociálních interakcí, ve kterých je zřetelně pozorovatelná jejich reakce v kontextu zahájení hry, setrvávání ve hře, radosti ze hry či při jejím ukončování. Při pozorování budou zaznamenávány pozorované jevy písemně.

Následně budou data sbírána z rozhovorů. Nestandardizovaných, volných rozhovorů s dětmi, bezprostředně po ukončení pozorování. Tyto rozhovory budou zaměřeny především na pocity dětí a na jejich vnímání situací vzniklých z právě proběhlé bojové hry. A individuálních rozhovorů s průvodci, které budou polo-strukturované. Veškeré rozhovory budou vedeny v prostoru vybraných lesních mateřských škol a bude z nich pořízen audio záznam s následným přepisem.

 

Analýza dat

Získaná data budou přepsána a zpracována v programu MAXQDA, pro jejich analýzu prostřednictvím vybraného kódování. Zaměření výstupu z dat bude na kontext úrovně sociálních dovedností dětí s ohledem na dostupnost hraní bojových her mezi dětmi.

Aby mohla být část výzkumu pozorování dětí a rozhovory s dětmi provedena, bude nezbytný informovaný souhlas rodičů. Rodiče budou informováni o anonymizování veškerých sebraných dat tak, aby nebylo možné jednotlivé účastníky, ani vzdělávací instituci jasně identifikovat.

Informovaný souhlas, pro užití informací získaných z výzkumných rozhovorů s průvodci bude obsahovat sdělení:

„Rozhovor bude zaznamenán na diktafon a následně přepsán. Charakter získaných poznatků nevyžaduje, abych v rámci analýzy a publikace jejích výsledků pracovala se jménem respondenta. Anonymizovaná data z rozhovorů budou uchována pro účely disertační práce a případné publikace z ní vycházející. Zpracována budou dle zákona č. 101/2000 sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů.
Záznam bude po zpracování dat smazán.“

Veškeré záznamy budou po zpracování dat smazány.

V odpovědi na Sandra Nováková

Re: Bojová hra ve výchově a vzdělávání dětí jako nástroj rozvoje sociálních dovedností

autor Dominik Dvořák -
Díky za popis metodologie. Obsahuje všechny hlavní části, ale u každé z nich by bylo potřeba ještě upřesnit důležité aspekty, např. jaká rizika pro interpretaci výsledků přinese zaměření na jeden specifický typ MtŠ. Pokud jde o etickou stránku projektu, je nutné samozřejmě získat informovaný souhlas zákonných zástupců, jak píšete, ale za etické se také považuje získat i tzv. přivolení dětí samých. Informovaný souhlas by měl obsahovat i další informace, zkusíme se na to podívat na semináři.