Kauzální efekt selektivních škol (gymnázií) na čtenářskou gramotnost v České republice a v Německu

Kauzální efekt selektivních škol (gymnázií) na čtenářskou gramotnost v České republice a v Německu

autor Benjamin Šimsa -
Počet odpovědí: 1

Selekce žáků do výběrových tříd nebo škol je běžnou praxí v mnoha evropských zemích. To, zda výběrové třídy/školy skutečně rozvíjejí cílové kompetence žáků více a rychleji, než jejich „nevýběrové“ protějšky, nebo zda je rozdíly ve zlepšení kompetencí možné vysvětlit sociodemografickými odlišnostmi mezi žáky navštěvujícími jiné typy tříd/škol, však zůstává neuzavřenou otázkou (Martinková et al., 2020). Je tomu tak mimo jiné proto, že většina kvantitativních studií této problematiky používá korelační metody, které umožňují tyto rozdíly vzít v potaz jen v omezené míře (Strello et al., 2021). V posledních letech však na popularitě ve vzdělávacím výzkumu nabývají metody pro kauzální inferenci z průřezových dat, které do určité míry umožňují toto omezení překonat (Cordero et al., 2018).

Cílem předložené práce bylo porovnat kauzální efekt výběrových škol (víceletých gymnázií) na čtenářskou gramotnost v České republice a v Německu pomocí metody propensity scores matching aplikované na data z mezinárodní vzdělávací studie PISA 2018. Česká republika a Německo byly pro srovnání vybrány proto, že ačkoli v těchto zemích je systém selekce v hrubých charakteristikách podobný, v důležitých aspektech (podíl žáků na selektivních školách, forma přijímacího řízení) se však liší. 

Výsledky ukazují, že německá gymnázia mají ve srovnání se základními školami (při porovnání skupin žáků s podobnými sociodemografickými charakteristikami) silnější kauzální efekt na čtenářskou gramotnost žáků než gymnázia česká. Tento rozdíl může být vysvětlen větší sociodemografickou rozmanitostí německých gymnázií ve srovnání s gymnázii českými. V rámci propensity score matching jsme tedy v německých datech srovnávali i znevýhodněné žáky, kteří mohli z gymnazijního vzdělání benefitovat více než jejich spolužáci z rodin s vyšším socioekonomickým statusem. V rámci České republiky jsme naopak vzhledem k inherentním omezením použité metody srovnávali především ty žáky osmiletých gymnázií a devátých tříd, kteří mají stabilní zázemí. 


V odpovědi na Benjamin Šimsa

Re: Kauzální efekt selektivních škol (gymnázií) na čtenářskou gramotnost v České republice a v Německu

autor Benjamin Šimsa -
Primární (empirické) studie

Contini, D., & Cugnata, F. (2020). Does early tracking affect learning inequalities? Revisiting difference-in-differences modeling strategies with international assessments. Large-scale Assessments in Education, 8(1), 14.

Strello, A., Strietholt, R., Steinmann, I., & Siepmann, C. (2021). Early tracking and different types of inequalities in achievement: Difference-in-differences evidence from 20 years of large-scale assessments. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 33, 139-167.

Martinková, P., Hladká, A., & Potužníková, E. (2020). Is academic tracking related to gains in learning competence? Using propensity score matching and differential item change functioning analysis for better understanding of tracking implications. Learning and Instruction, 66, 101286.

Rohm, T., Carstensen, C. H., Fischer, L., & Gnambs, T. (2021). The achievement gap in reading competence: the effect of measurement non-invariance across school types. Large-scale Assessments in Education, 9(1), 1-26.

Hodgen, J., Taylor, B., Francis, B., Craig, N., Bretscher, N., Tereshchenko, A. & Mazenod, A. (2023). The achievement gap: The impact of between‐class attainment grouping on pupil attainment and educational equity over time. British Educational Research Journal, 49(2), 209-230.

Federičová, M., & Münich, D. (2017). The impact of high-stakes school admission exams on study achievements: quasi-experimental evidence from Slovakia. Journal of Population Economics, 30, 1069-1092.

Sekundární (přehledové) studie

Steenbergen-Hu, S., Makel, M. C., & Olszewski-Kubilius, P. (2016). What one hundred years of research says about the effects of ability grouping and acceleration on K–12 students’ academic achievement: Findings of two second-order meta-analyses. Review of Educational Research, 86(4), 849-899.

Cordero, J. M., Cristóbal, V., & Santín, D. (2018). Causal inference on education policies: A survey of empirical studies using PISA, TIMSS and PIRLS. Journal of Economic Surveys32(3), 878-915.