Ďakujem za posúdenie a komentár k môjmu abstraktu.
Posielam doplnenú verziu na okomentovanie.
Každoročne ukončia štúdium na základných školách desiatky tisíc
žiakov (v roku 2022- 79 633 žiakov ZŠ v ČR, CERMAT r. 2022) .
Napriek svojmu mladému veku a nezrelosti sa rozhodujú, kam pôjdu ďalej
študovať a teda aj v akom obore/profesii budú v budúcnosti
pracovať. Je to jeden z najdôležitejších krokov v ich živote, avšak
len malé percento z nich sa vie rozhodnúť správne bez toho, aby im s tým
niekto pomohol. Posledný, známy,
dôkladnejší výskum na spomínanú tému sa v ČŘ konal v rokoch 2011-13. Výsledky
tohto výskumu boli určené primárne pre výchovných poradcov, školských
psychológov, poradenských psychológov a podobne. Chýbalo a chýba použitie
získaných informácií na vytvorenie samostatnej publikácie priamo pre žiakov ZŠ,
ktorá by im uľahčila s výberom ich budúceho štúdia/povolania. Hlavným
cieľom mojej dizertačnej práce bolo analyzovať a vyhodnotiť faktory, na
základe ktorých sa žiaci rozhodujú o svojom budúcom povolaní alebo štúdiu
a zároveň im poskytnúť základné informácie dôležité pre ich rozhodnutie.
Na zistenie potrebných dát som použil kvantitatívny výskum
a stratifikovaný , pravdepodobnostný, dvojstupňový výber. Vzorku tvorilo
70 základných škôl vybraných z oficiálnej databázy základných škôl
Ministerstva školstva ČR. Prvý stupeň bol podľa veľkosti školy ( veľká, stredná
, malá), druhý stupeň bol podľa označenia triedy ( A,B,C... ): Výskum prebehol
formou on-line dotazníkov. Dotazníky
boli, jeden ( D1) pre žiakov a jeden ( D2) pre výchovných poradcov,
učiteľov a školských psychológov. Obidva dotazníky tvorilo 12 otázok. Výsledky
som v prvej fáze vyhodnotenia najskôr analyzoval za použitia
deskriptívnych štatistických postupov, pre všetky položky v dotazníkoch som
zostavil tabuľky s absolútnymi a relatívnymi početnosťami, na
prehľadnú vizualizáciu som vytvoril kontingenčné tabuľky, kde som vytvoril
prieskumnú analýzu za použitia štandardizovaných Personových rezidui, následne
som analyzoval hypotézy, štatistické testy som vykonal za pomoci programu Statistika 10. Na zistenie vzťahu medzi
premennými som použil test nezávislosti chí-kvadrát pre kontingenčnú tabuľku.
Na meranie síl závislosti javov v kontingenčnej tabuľke som použill
výpočet Cramerov koeficient kontingencie.
Z výsledkov môjho výskumu vyplynulo, že väčšina žiakov
základných škôl v ČR sa o výbere svojho budúceho štúdia/povolania
radí so svojimi rodičmi (48 %) následne so svojimi staršími súrodencami (23 %),
ostatnými rodinnými príslušníkmi ( 17 %) a len zvyšných 12 %
s výchovnými poradcami na základných školách. Až 68 % účastníkov môjho
výskumu uviedlo, že najviac čo im pri ich rozhodnutí chýba sú komplexné
informácie priamo od poskytovateľov budúceho vzdelania, 57 % respondentov
uviedlo, ako nepostačujúce informácie o perspektíve budúceho uplatnenia jednotlivých
profesií aj s prihliadnutím na vývoj AI.
Je na zváženie či momentálne nastavenie procesu, výberu budúceho
štúdia/zamestnania pre žiakov na základných školách v ČR je postačujúce
a správne, alebo by si zaslúžilo viac odbornej pozornosti. Kto by mal primárne pomôcť žiakom na
ZŠ s výberom ich budúceho štúdia/ povolania, sú to ich rodičia,
vychovávatelia na školách alebo školský psychológovia, alebo by si s tým
mali vedieť poradiť sami, poprípade za pomoci kamarátov a internetu? Vývoj
na pracovnom trhu napreduje čoraz rýchlejšie, aj skúsení kariérny poradcovia
majú čo robiť, aby sa v ňom dokázali včas a správne zorientovať, je
preto nezodpovedné ale aj neprezieravé zo strany kompetentných, aktívnejšie
nepomáhať sa v ňom zorientovať tým, ktorí to najviac potrebujú.
Mohol by abstrakt vyzerať nejako takto? Nie je moc dlhý, plný zbytočných viet a informácií? ( časť R som ponechal nezmenenú, ale pochopil som nedostatočnosť a prílišnú jednoduchosť prezentácie výsledkov... )