Studenti učitelství v roli učitele

Studenti učitelství v roli učitele

autor Lydia Ceháková -
Počet odpovědí: 3

(fiktivní abstrakt)
Na vysokých školách poskytujících vzdělávání budoucích učitelů fyziky výrazně vzrůstá počet studentů, kteří současně s prezenční formou studia vedou vlastní výuku (mimo povinné pedagogické praxe). Tento fenomén studentů-učitelů s sebou nese nové výzvy pro studenty i vysokoškolská pracoviště a může výrazně ovlivnit například podobu studijních programů. Cílem této práce je zjistit, jaká je v českém prostředí motivace studentů-učitelů fyziky k vedení vlastní výuky, jaké jsou jejich zkušenosti z pohledů studenta i učitele a jak se jim jeví kvalita vlastní výuky.

Celkem 108 studentů-učitelů fyziky z 9 českých vysokých škol se zapojilo do online dotazníkové šetření zaměřeného na motivaci k vedení vlastní výuky, přičemž 10 z těchto respondentů dále poskytlo polostrukturovaný rozhovor ke kvalitě vlastní výuky. Tyto studenty vede k vlastní výuce především finanční situace (75% respondentů uvedlo jako hlavní důvod výuky „brigáda v oboru“), naopak vysokoškolské studijní programy jsou dle respondentů vyhovující (bez výskytu možnosti „nedostatek pedagogických předmětů ve studiu“). Z výsledků dotazníkového šetření a rozhovorů vyplývá, že dotazovaní studenti-učitelé na svoji výuku nazírají velmi podobně jako plně aprobovaní začínající učitelé.


V odpovědi na Lydia Ceháková

Re: Studenti učitelství v roli učitele

autor Dominik Dvořák -
Velmi pěkně strukturováno, vhodný začátek a proporce částí abstraktu. Ke zvážení by byly některé věcné aspekty zvolené metodologie, ukotvení do literatury (CZ, mezinárodní...). Podrobnosti na semináři.
V odpovědi na Lydia Ceháková

Re: Studenti učitelství v roli učitele

autor Lydia Ceháková -
Primární zdroj
Winter, I., Reintjes, C., & Nonte, S. (2023). Unterrichten neben dem Studium. Eine Bestandsaufnahme hinsichtlich der studienunabhängigen Vertretungslehrkrafttätigkeit von Lehramtsstudierenden. In Lehrkräftebildung in der Bedarfskrise (133−155). Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/6034-08.

Pozn. Jsem si vědoma toho, že se jedná o část knihy, což pro primární zdroje není tolik žádoucí. Kapitola ale popisuje metodologii, analýzu dat a výsledky výzkumu (jednoho z mála), který se podobá mému, zároveň je aktuální (probíhal v loňském akademickém roce). Proto jej považuji za vhodný primární zdroj. S překladem do angličtiny, ve které se cítím jistější, pomohla AI.

Sekundární zdroj
Šejnohová, K. (2023). Třicet let profesního rozvoje učitelů v České republice: přehledová studie. Pedagogika, 73(1), 15−40.
V odpovědi na Lydia Ceháková

Re: Studenti učitelství v roli učitele

autor Dominik Dvořák -
Dobrý den, děkuji za vložené informace. Publikace jsou myslím vhodně vybrány. Oceňuju, že jste vyhledala i zdroj v němčině. Můžeme se o otázce jazyka zdrojů pobavit na některém ze seminářů.