(fiktivní abstrakt)
Na vysokých školách poskytujících vzdělávání budoucích
učitelů fyziky výrazně vzrůstá počet studentů, kteří současně
s prezenční formou studia vedou vlastní výuku (mimo povinné pedagogické
praxe). Tento fenomén studentů-učitelů s sebou nese nové výzvy pro studenty
i vysokoškolská pracoviště a může výrazně ovlivnit například podobu studijních
programů. Cílem této práce je zjistit, jaká je v českém prostředí motivace
studentů-učitelů fyziky k vedení vlastní výuky, jaké jsou jejich
zkušenosti z pohledů studenta i učitele a jak se jim jeví kvalita vlastní
výuky.
Celkem 108 studentů-učitelů fyziky z 9 českých vysokých škol se zapojilo do online dotazníkové šetření zaměřeného na motivaci k vedení vlastní výuky, přičemž 10 z těchto respondentů dále poskytlo polostrukturovaný rozhovor ke kvalitě vlastní výuky. Tyto studenty vede k vlastní výuce především finanční situace (75% respondentů uvedlo jako hlavní důvod výuky „brigáda v oboru“), naopak vysokoškolské studijní programy jsou dle respondentů vyhovující (bez výskytu možnosti „nedostatek pedagogických předmětů ve studiu“). Z výsledků dotazníkového šetření a rozhovorů vyplývá, že dotazovaní studenti-učitelé na svoji výuku nazírají velmi podobně jako plně aprobovaní začínající učitelé.