Článek je založen na kvalitativní výzkumné studii provedené na pracovnících knihoven ve Spojených státech. Cílem bylo zjistit, jak kultura organizace, hierarchie uspořádání knihoven a styl řízení ovlivňují morálku zaměstnanců. V článku jsou vymezeny knihovnické pozice z pohledu dosaženého vzdělání a definovány pojmy jako morálka a pracovní spokojenost. Toto vyjasnění umožnilo lépe pochopit motivaci, efektivitu a kvalitu činností odváděných zaměstnanci v prostředí knihoven. Výsledky ukázaly, že morálka zaměstnanců knihoven významně souvisí s hierarchickou strukturou organizace a managementem. Klíčovou rolí je proto především role manažera. Respektovaný manažer by měl být kompetentní, technicky způsobilý a jednat spravedlivě. Měl být schopen nastavit otevřenou firemní komunikaci. Taková komunikace by měla podporovat vnímání smysluplnosti odváděné práce a vést zaměstnance k pocitům uspokojení z vykonávané činnosti. V průzkumu se nepotvrdilo, že motivačním faktorem zaměstnanců knihoven je vyšší kariérní pozice. Tento fakt souvisel více s vyšším finančním ohodnocením a lepšími podmínkami, které vyšší pozice poskytuje, než se snahou o hierarchický postup. Výzkum poskytuje užitečné poznatky pro knihovny a další organizace, které se snaží zlepšit morálku a výkon svých zaměstnanců. Je důležité klást důraz na vhodnou manažerskou komunikaci, aktivní naslouchání, na práci se zpětnou vazbou, zapojování pracovníků do rozhodovacích procesů, rozvoj jejich kompetencí a uznání. Vhodné manažerské vedení, které klade důraz na zmiňované faktory, může zmírnit míru frustrace zaměstnanců z nedostatečného finančního ocenění nebo kariérního postupu, a tím zabránit poklesu morálky. Z prezentovaného článku se mi jeví jako klíčová práce manažera s pracovníky. Primární nastavení rozvoje jejich kompetencí a jeho průběžné vyhodnocování, stejně tak jako pravidelné vyjasňování rolí a flexibilní nastavování výkonu založeném na vzájemných rozhovorech a diskuzích. Zároveň je nutná pravidelná a jasná komunikace s vedením. Domnívám se, že pokud otevřená komunikace, osobní plán a rozvoj není aplikován hierarchicky, tedy i na manažera, dojde k jeho vyhoření. Morálku a uspokojení z práce je tedy nutné pojmout komplexně v rámci celé organizace včetně vedení.