Akční plán - bílé tabulky

Akční plán - bílé tabulky

autor Ingrid Svobodová -
Počet odpovědí: 0

Profesní rozvoj učitelů – akční plán                  Ingrid Svobodová

1 Identifikace a výběr problému

Jsem učitelkou angličtiny a tance na základní škole Bílá v Dejvicích. Učím zejména první stupeň – první, druhou a třetí třídu. Na druhém stupni učím angličtinu v šesté třídě a tanec v devátém ročníku.

Problém nastal ve třetí třídě, kdy žáci začínají mít povinný předmět Anglický jazyk, místo dosavadního – nehodnoceného kroužku. Slovíčka se ve třetí třídě začínají psát a také vyžadovat k dalším znalostem. Předmět se hodnotí známkou. Děti měly velkou nedůvěru ve své schopnosti, často se rozplakaly, protože některé slovo neuměly zapsat, byť jsem to na začátku roku ani nevyžadovala.

2 Návrh akčního plánu

Ke zlepšení pohody a pozitivního klimatu ve škole jsem přispívala dobrou náladou, laskavostí k dětem a také pochopením jejich emocí. Neznevažovala jsem je, pokud dítě začalo plakat. Rozhodla jsem se pravidelně používat bílé mazací tabulky, o kterých jsem četla a znala jsem i kolegu, který je používá. Poradila jsem se s kolegou, zeptala jsem se ho na zkušenosti s tabulkami a po přečtení článků a studií jsem se rozhodla zakoupit 15 tabulek pro celou skupinu.

3 Implementace

Tabulky jsem začala používat na základě probrané slovní zásoby. Nejdříve používám tzv. flash cards, tedy karty s obrázky, se kterými se učíme slovní zásobu. Po probrání slovíček přichází na řadu bílé tabulky, které mi dávají zpětnou vazbu o nabytých vědomostech. Používám několik druhů cvičení – nakresli, doplň, napiš, překládej. Důležité je, že dodržuji stejný rituál – zadám pokyn, nechám čas, ukaž mi, smaž tabulku, připrav se.

Zpětná vazba je okamžitá. Vidím, jestli jsou slovíčka zažité, nebo potřebují ještě probrat. Vidím, jestli žáci rozumí, jaké mají mezery, co potřebujeme doplnit. To vše probíhá bez známek, v příjemné atmosféře, přičemž se žáci neporovnávají mezi sebou. To, co mají na tabulce, vidím jen já.

4 Vyhodnocení

Žáci jsou s danou metodou spokojenější, klidnější. Práce s tabulkou je baví, zároveň je hodně posouvá dopředu. Práce přispěla i v lepšímu klimatu ve velmi soutěživé třídě, kde děti neustále komentovaly výkony ostatních spolužáků.  Psaní slovní zásoby je mezi učiteli cizích jazyků velmi diskutované téma, a i rodiče se k němu stavějí různě. Z minulých dob se zachovalo přesvědčení, že bez vlastního slovníčku nejde naučit se cizí jazyk, dnešní trend je ale naprosto opačný. Slova se učí z kontextu, zapisování probíhá v souvislostech. Myslím, že psaní na bílé tabulky je výbornou, nenásilnou metodou, jak dětem utvářet a obohatit slovní zásobu.

Zdroje:

Experiment ve školní třídě pro zvýšení kvality vzdělávání | Zapojmevšechny.cz. Zapojmevšechny.cz [online]. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/experiment-ve-skolni-tride-pro-zvyseni-kvality-vzdelavani-1