Didaktický potenciál textu

Didaktický potenciál textu

autor Eva Honsů -
Počet odpovědí: 0

Didaktický potenciál textu                        

Text:

OBRAZEM: U nehvizd je nový pomník připomínající seskok hrdinů Gabčíka a Kubiše

Česko si připomělo události, které vedli k vojenskému útoku na zastupujícího Říšského protektora Reinharda Heydricha. Přesně před 80. lety, po půlnoci 29 prosince 1941 byli na území protektorátu čech a moravy vysazeny tři skupiny parašutistů. členové Jan Kubiš a Jozef Gabčík o pět měsíců později úspěšný vojenský útok provedly.

Kolona vojenské historické techniky se vydala po místech seskoků a přez lázně bohdaneč, Kasaličky, voleč, Chlumec nad cidlinou, podmoky, senici a Mochov dojela do Nehvizd v okrese Praha – Východ. Právě zde seskočili Kubiš a Gabčík ze skupiny Anthropoid. Jejich původní cíl byli Ejpovice u plzně, nakonec ale dopadly o 100. km dál.

U nového památníku který seskok u Nehvizd připomíná se ve středu odehrála vzpomínková akce. Její součástí měl být i seskok současných vojenských parašutistů, který bil ale nakonec zrušen. Památník byl odhalen právě k 80 víročí vísadku z roku 1941.

______________________________

Zdroj: Benešovský deník, upraveno

 

Didaktický potenciál a cílová skupina

Výuka by probíhala v 9. třídě. Dle ŠVP ZŠ Jiráskova žáci ovládají pravidla psaní velkých písmen, správně určují slovní druhy, zvládají slovotvorný pravopis a správně užívají interpunkční znaménka. Mezipředmětový vztah je dějepis, ve kterém žáci v 9. třídě probírají téma Protektorátu Čech a Moravy. Z tohoto důvodu mi přijde vhodné zařadit právě tento text, který navíc obsahuje spoustu vlastních jmen, číslovek a čárek.

Jazykové roviny a konkrétní témata

Foneticko-fonologická rovina: Správná výslovnost slov cizího původu (parašutistů, Reinhard Heydrich, Anthropoid).

Lexikálně-sémantická rovina: Žáci by tvořili synonyma od slov parašutista, památník, odhalen.

Morfologicko-syntaktická rovina:  Napište, které slovní druhy skloňujeme a časujeme. Poté vyberte dvě slova, která vyčasujete a vyskloňujete.

Stylistická rovina: Určete slohový útvar a slohový postup.

Možné směřování hodiny

Evokace:

1)      Myšlenková mapa, kdy by žáci dostali za téma druhy číslovek.

Uvědomění:

1)      Opravte pravopisné chyby v textu.

2)      Najděte tři slova cizího původu a nahraďte českým ekvivalentem (parašutista, protektor, akce).

3)      Určete slohový útvar a slohový postup.

4)      Udělejte syntaktický rozbor podtržené věty.

Reflexe:

1)      Vytvořte pravidla pro psaní číslovek a velkých písmen.