Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Martina Šmejkalová -
Počet odpovědí: 10

Sem směřujte své nápady, připomínky, náměty či otázky k představené prezentaci. Měli bychom společně hledat odpovědi na otázky, v čem spočívá optimální hodnocení v českém jazyce, čeho by si učitel měl všímat, co je cílem hodnocení, jaké jsou jeho prostředky, jak by mělo souviset s didaktickými cíli vyučování a zrcadlit je.

V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Tomáš Tvrz -
1) slide 11: Prezentaci bych doplnil o autentické řešení testu včetně sumativního hodnocení. Po získání dalších příspěvků téhož žáka bych uvítal i příklad formativního hodnocení.
2) slide 4: Posoudí správnost užití interpunkce v strukturách různě složité hierarchie souvětí (?)
3) slide 5 a 6: Pokud mají grafy sloužit i žákům, doplnil bych barevné obdélníky o čísla označující pořadí věty v daném souvětí.
4) slide 9: Uvítal bych právě příklad komunikátu, který splňuje jak autenticitu, tak didaktickou jednoznačnost.
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Lukáš Doležal -
Slide 4: Pro mě osobně je tabulka spíše demotivující než motivující k práci s didaktikou čj, některé věci mi přijdou formální ("Zapamatuje si nutnost přemýšlení... Uvědomí si ji..."). Mě osobně se osvědčuje dát si jeden obecný cíl (př. celkově pro češtinu: vést žáka k tomu, aby se nebál mluvit a psát v různých situacích a také k tomu, aby se v tom toužil neustále zlepšovat.) A z tohoto cíle potom rozepsat dílčí cíle až k cílům samotné vyučovací hodiny - a máme kontrolu, jestli nám to celé dává smysl.
Slide 5, 6: Velice dobrý nápad, souhlasím - je to hravé, praktické a bez zbytečného formalismu
Slide 8: Určitě by bylo dobré často a za ukázání či předvedení různých příkladů nad tématem "Jste to, co píšete" diskutovat se žáky a studenty.
Slide 11: Test je obtížně známkově hodnotitelný (to je ale téměř vše - předpokládám, že na hodnocení známkami máme podobný názor.) Podobný styl, jako má ten test, by měly mít i vyučovací hodiny, jinak by žáci podle mě moc nevěděli, co mají dělat.
Slide 12, 13: Souhlasím - v češtině se má pracovat s autentickými ukázkami a ještě lepší podle mě je, když je žák sám tvoří (za vzájemné reflexe, sebereflexe a reflexe učitele).
Slide 16-20: Mě nejvíce vadí, že hodnocení zní jako od robota: bez lidskosti, pochopení, bez náznaku, že učitel je tu pro žáka, že ho hodnotí pro jeho dobro a jde mu o jeho dobro. Chybí tam také smysl, avizovaný na konci slidu - pro by to vlastně měl žák všechno ovládat.
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Patricie Šinkovičová -
slide 4: Napadá mě otázka, jestli je skutečně nutné/vhodné/žádoucí každé učivo "rozčlenit" do jednotlivých procesů a typů poznatků tak, jak to uvádí příklad o učivu vztaženému k interpunkci v prezentaci. Možná se mi v tuhle chvíli zdá funkčnější a praktičtější vytvořit si tabulku vztaženou k českému jazyku jako celku a v rámci ročníku/stupně vzdělávání/učiva si vytyčovat dílčí cíle, které by ale ve výsledku vedly k cílům stanoveným pro český jazyk jako celek na základě dané taxonomie vzdělávacích cílů.
slide 5+6: Práce s grafy v tomto stylu se mi moc líbí a ráda se jí nechám inspirovat do praxe.
slide 11: Stejně jako kolegy by mě zajímalo, jakým způsobem test hodnotit? Napadá mě výsledky třeba doplnit o slovní hodnocení, je to ale v praxi (vzhledem k časové náročnosti) funkční?
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Eliška Veselá -

Slide 4: Občas může být zajímavé rozčlenit si takto učivo, ale rozhodně to nepovažuji za něco nezbytného. Myslím si, že přehnané přemýšlení o tom, zda splníme všechny cíle, může mít dokonce špatný vliv na kvalitu hodiny. 

Slide 5,6: Práce s grafy a jejich barevné označení je skvělé. Žáci si pak lépe uvědomí souvislosti mezi větami. Pro lepší přehlednost bych možná do těchto grafů doplnila alespoň začátky vět, aby se v tom náhodou někdo neztrácel. 

Slide 7: Z vlastní zkušenosti vím, že jsou žákům příspěvky ze sociálních sítí hodně blízké a hlavně je baví jejich rozbor. Dokonce mi minulý rok pár žáků řeklo, že si budou muset dávat pozor na to, co na sociální sítě dávají za příspěvky. 

Slide 11: I já bych se bála obtížného hodnocení. Problém porovnávání testů se spolužáky. 

Slide 12,13: Opět skvělé příklady z každodenního života. 

 

V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Markéta Löflerová -

slide 3: Český jazyk be neměl být důležitým jenom proto, že se z něj maturuje. Studenti by si měli uvědomovat, proč je důležité umět česky.

slide 4: Líbí se mi dopodrobna rozpracované cíle. Nejsem si jistá, zda by to mělo účinek v každodenním plánování výuky, ale považovala bych to za velmi účiné pozastavení se v případě, když žáci určitou činnost dostatečně nezvládají. Jako zpětná kontrola pro učitele, zda obsáhl všechny oblasti.

slide 5,6: Grafy souvětí jsou návodné a věřím, že dětem by pomohly v porozumění. Většina dětí má z rozboru a vytváření grafů velký strach.

slide 8: „Jste to, co píšete.” Podle mě je to jedna z nejzásadnějších věcí, které by měl učitel předat. Záleží na našem projevu.

slide 12: Jak bychom vytvořili kritéria hodnocení? Nemůžeme považovat všechny kognitivní procesy za stejně náročné. Žák zvládne složitější proces a nezvládne základní, co to pro nás znamená?

 

V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Adam Šabat -
Otázky a postřehy, které mě napadly k tématu hodnocení:
- Myslím, že zásadní je jednoznačnost pojmů, s kterými vyučující pracuje, jelikož i drobná záměna vytváří u žáka nejistotu ohledně celkového pochopení nejen učiva, ale i samotného hodnocení v něm dosažených pokroků.
- Jak správně vystavět slovní hodnocení, aby postihovalo hlavně probranou látku a nekritizovalo osobnost žáka a tím ho nedemotivovalo?
- Jaká je správná frekvence průběžného hodnocení?
- K čemu nás má vlastně hodnocení dovést? Je cílem spíše celkové hodnocení dosažených cílů nebo motivace k dalšímu a dlouhodobému učení? (motivující X informující, či něco mezi?)
- Jaká forma hodnocení je pro žáka nejzásadnější z pohledu dosahování dlouhodobých cílů?
- Důležitá je podle mého také otázka konzistentní hodnocení, klasifikační disonance a otázka rozptylu v udělovaných známkách.
- V prezentaci bych se možná ještě více zaměřil na různé typy hodnocení.
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Štěpán Rýdl -

- Souhlasím s některými kolegy, grafy souvětí (slide 5) jsou velmi zajímavé a nenapadlo mě s nimi takovýmto způsobem v hodině pracovat, ale pro větší přehlednost bych zvolil další značení (čísla vět, nebo něco podobného).
- Velmi mě zaujala práce s autentickými texty a inspirovala mě k založení portfolia.
- Od prvního semináře přemýšlím o hodnotových cílech výuky ČJ a tomu, jak se jim věnovat při výuce, aby hodina nepůsobila příliš "školometsky". Vidím veliký potenciál v propojení např. se slohem, v rámci kterého se na podobných otázkách mohou žáci učit argumentovat, formulovat svoje vnitřní postoje atp.
- Jako velmi přínosný hodnotím rozbor slovního hodnocení. Lépe si teď uvědomuji limity slovního hodnocení a jeho specifika. Přemýšlím, do jaké míry je vhodné/nutné/žádoucí "zatěžkávat" takového hodnocení (obzvlášť v nižších ročnících) terminologií.

V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Eliška Šedivcová -
Souhlasím s většinou výše zmíněných nápadů a připomínek kolegů, proto si dovolím jen pár vět, abych zbytečně neopakovala to, co už bylo jinými řečeno.
- Taktéž se mi líbí barevné grafické znázornění vět. V praxi bych se nebránila jednotlivé části souvětí zaznamenat do vybraných políček. Ukázka by tím byla názornější a o něco přehlednější. (Chtěla bych jen upozornit na drobného šotka v grafu 3 na slidu 5. Je zde jedno políčko navíc.)
- Moc se mi líbí komplexní zaměření testu (především to, že obsahuje většinu rovin BRT). Zaujal mě úkol č. 6, ve kterém si nejvíce cením snahy zjišťování úrovně studentovy argumentace, i když je pravdou, že ji může pedagog zjistit i jiným způsobem při hodinách ČJ...
- K tématu slovního hodnocení: text postrádá empatii a osobní přístup. Také mě napadla otázka, komu má být hodnocení určeno? Opravdu je adresováno prvostupňovému "dítěti"? Užití druhé osoby jednotného čísla by tomu nasvědčovalo, ale celkovým rázem textu a užitými výrazovými prostředky, bych spíše tipovala žákovy zákonné zástupce. Osobně bych se snažila být ve slovním hodnocení více pozitivní, kritiky bych se nevyhýbala, ale snažila bych se ji podat "lidštěji" (terminologicky, stylisticky...)
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Zdislava Dudková -
Dobrý den,
přikládám pár svých poznámek:
- slide č. 3 - K otázce, zda je formativní cíl měřitelný: Myslím si, že samostatně asi ne, nicméně v souvislosti s komunikačním a kognitivním cílem ano, jelikož má podle mě na dosahování kognitivních a komunikačních cílů velmi pozitivní vliv. Napadá mě také, že možná by se formativní cíl dal změřit, ovšem muselo by se přesně vymezit, na co se máme při hodnocení zaměřit. Je však otázkou, zda by to vůbec šlo (nejspíš je to velmi individuální).
- slide č. 4 - Myslím si, že tabulka může vhodně posloužit k ověření, zda jsem při tvorbě cílů nezapomněla na nějakou důležitou rovinu. Velmi oceňuji uvedení metakognitivních poznatků.
- slide č. 5 - Myslím si naopak, že není potřeba barevné obdélníky číslovat (pokud se nejedná o žáky s SVP). Je to pochopitelně poněkud kognitivně náročnější, ale myslím si, že žákům neuškodí se zamyslet také nad tím, kolikátá věta v souvětí kam patří, a jaká přesně je hierarchie políček. Líbí se mi barevné rozlišení grafů.
- slide č. 11 - Líbí se mi cvičení spojená s utvářením názoru (= vztahy a postoje) na danou problematiku a přemýšlením o ní. Toto je podle mě velmi důležité, protože pokud budu vědět, proč je pro mě který jev důležitý, proč je vlastně důležité ovládat znalosti z českého jazyka a co může být způsobeno nedostatečnými znalostmi (z hlediska komunikace), budu lépe motivovaná k tomu, něco se naučit.
- slide č. 15 - Slovnímu hodnocení je věnována jedna přednáška v předmětu Obecná didaktika a školní pedagogika (tedy alespoň něco!), nicméně naprosto souhlasím s tím, že je potřeba se tomuto tématu věnovat více do hloubky, je potřeba si ho lépe "osahat".

Celkově oceňuji to, že tato prezentace poukazuje na nedostatky v RBT i v hodnocení v Čj a vyvolává důležité otázky, nad kterými je důležité se zamýšlet.
V odpovědi na Martina Šmejkalová

Re: Diskuse k prezentaci doc. Šmejkalové

autor Jana Hanzalíková -
Slide 4: Souhlasím s kolegy, také si nejsem jistá, zda je nutné či žádoucí každé učivo takto rozčleňovat. V některých případech je to rozhodně nápomocné, ale nemyslím si, že by to byla nutnost v rámci každodenního plánování výuky.
Slide 5 a 6: Barevné označení rámečků se mi velmi líbí, žákům by to mohlo být nápomocné, jen bych pro snazší orientaci využila např. číslování, uvedení začátků vět v souvětí apod.
Slide 11.: Připojuji se k otázce některých kolegů - jak test tedy hodnotit?
Slide 12. a 13.: Velmi se mi líbí autenticita textů/příkladů. Sama každou chvíli narážím na texty/reklamy/slogany apod., ve kterých se chybuje (v různých směrech), obvykle si je taktéž vyfotím, protože si myslím, že takovéto příklady mohou být pro žáky za prvé zajímavé a za druhé řekněme "poučující", když vidí, co všechno může vzniknout na základě špatné aplikace např. syntaktických pravidel apod. Navíc pokavaď to je komunikát, který je veřejný, leccos to vyjadřuje o autorovi textu (nebo o tom, kdo tento text propaguje), viz např. text, který jsme nedávno dostali jako součást průvodce po Okoři, samé chyby!
Slide 16: Nejvíce mě na tomto příkladu hodnocení zaráží přístup, který určitě není příliš lidský. Pokavaď je hodnocení směřováno přímo k žákovi (což by mělo být, ačkoli zde to moc nevypadá), mělo by být empatičtější, srozumitelnější a také by v něm žák měl najít něco pozitivního, hodnocení jeho dobrých stránek, vždyť u každého žáka se najde něco, co mu jde, co bychom mohli kladně ohodnotit a dodat tím žákovi potřebnou sebedůvěru a sebevědomí.