Děti se sníženou inteligencí v klasické ZŠ?

Děti se sníženou inteligencí v klasické ZŠ?

autor Alena Bednářová -
Počet odpovědí: 3

V rámci individuálního doučování doučuji sourozence romského původu, kteří mají značné problémy se zvládáním výuky. Obě děti jsou ve třetí třídě, holčička je starší, jeden rok opakovala. Mají problémy se vším - čeština, matematika a angličtina absolutně nevyhovující - myslím, že i druhá třída je na ně moc. Dle slov učitelek si myslí, že děti již dosáhly svého maxima a víc z nich prostě nedostanou, takže nároky na ně nejsou tak vysoké... moje otázka zní: "Je to tak správně?"
Osobně mě to totiž trošku zklamalo, myslela jsem si, že děti mohou projít i se čtyřkami, ale pokud ani tak nezvládají, tak by měli rodiče spíše volit zvláštní školy. Fungují nyní tak, že doma mají ještě bratra v páté třídě, který upřímně také moc nevím, jak vůbec prochází. Díky tomuto bratrovi mají hotové domácí úkoly, protože mají stejné sešity. Nicméně když se jich na absolutně banální příklad z domácího úkolu zeptám, jak to řešily, tak nevědí, dokonce přiznávají, že to opisují, nebo jim to diktuje matka. Ta se dle slov učitelek opravdu snaží a se školou komunikuje, nicméně já za 14 hodin práce s nimi poznávám spíše to, že to není o snaze je to naučit, ale snaze to mít co nejdříve "z krku."
Na jednu stranu si říkám, že je fajn, že jsou v normální a ne ve zvláštní škole, na druhou stranu je mi líto jak těch dětí samotných, které si musí připadat hloupé, tak sociálního problému, kdy zřejmě nejsou v kolektivu oblíbení. Navíc mi to připadá trošku nefér vůči těm, kteří mají tu nejméně možnou čtyřku zaslouženě. Při posledním doučování (včera) jsem je již po šesté učila odečítat, násobit a dělit jsem začínala mít pocit zoufalství....

Jelikož neučím, ocenila bych nějaké zkušenosti, zda máte takové děti také ve třídě a jaký na to máte názor. 

děkuji moc

V odpovědi na Alena Bednářová

Re: Děti se sníženou inteligencí v klasické ZŠ?

autor Lucie Wagnerová -
Otázka vyučování dětí se sníženou inteligencí je asi problematická na každé škole. I u nás je takových dětí hodně. V rámci pedagogické intervence doučuji také děti z prvního stupně a někdy mám pocit, že i zvládnutí první třídy pro ně muselo být náročné. Ještě ve třetí třídě téměř neumí číst, problém mají i se psaním, vyjadřování je také na velmi nízké úrovni a v matematice bez prstů nespočtou nic. Také si kladu tuto otázku - je pro ně přínosné, aby pokračovaly na základce? Některé z nich opakovaly ročník, nezvládly jej, ale dále stejně postupují, na jednom stupni vícekrát opakovat nemohou. Někdy se samy cítí nešťastně, kluci většinou začínají zlobit, holčičky se někdy snaží, ale časem to také vzdají. I mně je jich dost líto, ale někdy se zvláštní škole (i vyšetření v poradně) rodiče brání, a bez souhlasu rodičů je do zvláštní školy přeřadit nejde. Myslím, že na tohle legislativa vůbec nemyslí, a mnoho dětí pak na základkách trpí. Cesta je asi fakt v přesvědčení rodičů, alespoň aby nechali své dítě vyšetřit v poradně - třeba na začátku jen pro to, aby škole PPP poradila, jak k dítěti správně přistupovat-na to docela rodiče slyší. Také se nám dařilo zajít s rodiči a dětmi do zvláštky, a když to tam viděli, jak se k dětem přistupuje, často pak souhlasili s přeřazením. Nechávat dítě jen tak z milosti postupovat určitě správné není, jak vůči samotnému dítěti (přestane si s dětmi rozumět, ony ho začnou i vcelku neúmyslně vystrkovat z kolektivu-neumí se s nimi bavit, nemá většinou ve vyšších ročnících ani o čem, zůstává samo a je nešťastné). A vůči druhým dětem to také není fér - vždyť to vidí, že dostaly známku mnohem horší než toto dítě, a i to pak narušuje vztahy mezi dětmi. Myslím, že i učitelé by měli vidět, že cesta opravdové pomoci není v tom, že vše omluvím a zadarmo dám dobré známky, ale v tom, že pomůžu dítěti, aby se naučilo sice pomaleji a asi jednodušeji, ale přece jen samo přemýšlet, a časem vykonávalo nějakou práci, která sice nebude odpovídat vysokému vzdělání, ale bude je bavit a bude se v ní i v celém životě cítit šťastné.
V odpovědi na Lucie Wagnerová

Re: Děti se sníženou inteligencí v klasické ZŠ?

autor Alena Bednářová -
Děkuji za odpověď, moc hezky napsané... zrovna včera jsem měla další hodinu a opravdu je to tak. Holčička již starší ma z matematiky 1-2, ale neumí nic. Nerozumím... Chlapečka propadnutí dle mého musí čekat také, čímž je ale rozdělí a o to hůř pro ně. Možná je i problém v tom, že nyní mají školu za rohem, jinak by museli někam jezdit autobusem = dalši peníze i čas...
Je mi z toho smutno
V odpovědi na Alena Bednářová

Re: Děti se sníženou inteligencí v klasické ZŠ?

autor Vendula Střálková -
Ahoj,
nedávno jsem na toto téma vedla diskuzi s rodiči mého přítele, kteří jsou učiteli na 1. stupni v České Lípě již přes 30 let a nyní se potýkají s nárůstem mongolských žáku, protože se do ČL stěhují za prací.
I přes to, že mají ve třídě asistentku pro tyto zahraniční děti, je nesmírně složité tuto výuku vést. Děti nejen, že neumí česky, ale odmítají, nechtějí, nebo jim nejde se ji naučit.
Prochází z ročníku do ročníku, jen z důvodu, že školy nechtějí řešit takové počet problémů.
Při otázce, proč se nepošlou do speciálních škol, mi bylo vysvětleno, že školy z nějakých nových nařízení, musí přijímat i děti znevýhodněné, protože pokud dítě vystuduje zvláštní školu, je do budoucího života znevýhodněno a není schopno se normálně zařadit. Tohle neplatí jen pro ty zahraniční studenty, ale právě na příklad pro děti s těmito poruchami.
Na druhou stranu, mi příjde nemístné, nechat vychodit ZŠ člověka, který nezvládne sčítat, odčítat, nebo číst jen proto, aby nebyly problémy a aby to měli z krku.