- Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.
a) Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
- NE NENÍ - nebylo upřesněno, podle čeho se mají zařadit do řady. (od největšího - po nejmenší, nebo holky - kluci...)
b) Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
- NE NENÍ - také není přesně řečeno, podle čeho se mají zařadit, víme jen - kdo je první a kdo je poslední.
c) Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
- ANO JE - je zde určený přesný směr - odkud kam se mají řadit. Víme, kdo je blíže k oknu a kdo je blíže ke dveřím.
d) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.
- ANO JE - protože víme, který šátek je blíže k lustru - lze to určit.
e) Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
- ANO JE - lze přesně určit kdo je nejblíže k paní učitelce a kdo je nejdále - ale nesmí děti stát vedle sebe.
f) To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
- ANO JE - lze určit, kdo je nejrychlejší a kdo nejpomalejší, ale nesmí byt stejně rychlé.
g) Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
- NE NENÍ - víme sice, kdo je nejstarší a kdo je nejmladší, ale ostatní děti nevíme a můžou být i stejně staré děti - tím pádem nelze určit další množina k řazení.
h) Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
- NE NENÍ - nelze určit, není přesně řečeno, jak se mají řadit - jestli od nejvíce barev, nebo od nejméně barev...
i) Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.
- NE NENÍ - není určen žádný specifický způsob řazení.