úkol 0 - Lineární uspořádání

úkol 0 - Lineární uspořádání

autor Tereza Brejchová -
Počet odpovědí: 0

 

                                       Úkol 0 – Lineární uspořádání                                         Brejchová Tereza UMŠ

a)         Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.

Ne, nejedná se o lineární uspořádání, pokud se řadí do řady, nemohou stát jeden za druhým, není zde ani stanoveno podle jakého kritéria se řadit.

b)         Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.

Ne, nejedná se o lineární uspořádání, zde je pouze stanoveno, které z dětí je první a které je poslední. Ostatní děti nemají stanoveno.

c)          Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.

Ne, nejedná se o lineární uspořádání, zde není stanoveno, podle kterého kritéria se mají děti seřadit. Zda podle výšky, věku… Mají pouze určené místo odkud kam.

d)         Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.

Ano, zde by se dalo říci, že je zde stanovené uspořádání, všechny šátečky budou zavěšeny vždy níž, než je lustr. Žádný ze šátků nebude výš jak lustr.

e)         Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …

Ano, zde by se dalo jednat o uspořádání, zde se dá stanovit kdo je blíž k učitelce, není zde však linie děti nejsou v řadě ani v zástupu ale volně v prostoru.

f)          To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.

Ano, zde se dá určit lineární uspořádání, dá se zde stanovit rychlost mezi dětmi a porovnat kdo byl dřív než…, kdo byl první a kdo poslední.

g)         Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.

Ne, zde se nejedná o lineární uspořádání, ale pouze o informaci, kdo je nejstarší či nejmladší.

h)         Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.

Ne, nejedná se o uspořádání, ze zadání není zřetelné, zda měly děti předem zadaný úkol (Anička použije 2 barvy, Toník 3 barvy… pak by se děti daly uspořádat.

i)          Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.

Ne, nejedná se o lineární uspořádání pouze o informaci, že se mají podívat pod stůl. Nic zde neporovnáváme.