- Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.
a) Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
Ne – v případě, že se děti staví jeden za druhého jde o zástup nikoliv o řadu
b) Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
Ne – určilo se pořadí pouze pro dvě děti, pořadí by se muselo určit pro všechny
c) Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
Ne – nebyl upřesněn způsob, jak se mají děti uspořádat
d) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.
Ano – jde o pojem níž a víš a všechny šátky jsou z pohledu dětí níž, než je lust
e) Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
Ano – určujeme pořadí, kdo je nejblíže a pak dál pořadí až do posledního dítěte
f) To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
Ano – časové uspořádání, srovnáváme rychlost dětí
g) Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
Ne - známe pouze nejmladší a nejstarší z dětí
h) Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
Ne – dětem se počet barev na obrázku může shodovat
i) Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.
Ne – není určeno pořadí nebo co všechno se má pod stolem hledat