Lineární uspořádání

Lineární uspořádání

autor Hana Lučanová -
Počet odpovědí: 2

 

    

  1. Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.

a)      Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.

         Ne – v případě, že se děti staví jeden za druhého jde o zástup nikoliv o řadu

b)      Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.

        Ne – určilo se pořadí pouze pro dvě děti, pořadí by se muselo určit pro všechny

c)     Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.

      Ne – nebyl upřesněn způsob, jak se mají děti uspořádat

d)      Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.

       Ano – jde o pojem níž a víš a všechny šátky jsou z pohledu dětí níž, než je lust

e)       Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …

      Ano – určujeme pořadí, kdo je nejblíže a pak dál pořadí až do posledního dítěte

f)        To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.

      Ano – časové uspořádání, srovnáváme rychlost dětí

g)      Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.

    Ne -  známe pouze nejmladší a nejstarší z dětí

h)      Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.

      Ne – dětem se počet barev na obrázku může shodovat

i)        Podívejte se  na to, co všechno je pod stolem.

    Ne – není určeno pořadí nebo co všechno se má pod stolem hledat

    

 

 

V odpovědi na Hana Lučanová

Re: Lineární uspořádání

autor Tereza Gančarčík -
Souhlasím se všemi odpověďmi kolegyně, jen si nejsem jistá odpovědí na otázku: 
e) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který nich je níž, než lustr.
           - Ano – jde o pojem níž a víš a všechny šátky jsou z pohledu dětí níž, než je lustr
 
  • souhlasím, že jde o lineární uspořádání, ale nejsem přesvědčena o tom, že z pohledu dětí budou všechny šátky níž, než je lustr
  • myslím si, že jde o lineární uspořádání kvůli tomu, že je v tvrzení konkrétně napsané, na každou šprušli přijde jeden šáteček, to znamená, že šátky budou v řadě 
V odpovědi na Tereza Gančarčík

Re: Lineární uspořádání

autor Kateřina Marková -
Nesouhlasím s tím, že se jedná lineární uspořádání. Řada není uspořádání. A to, že na každé šprušli je právě jeden šátek, ještě neznamená, že se jedná o uspořádání. Můžeme z toho vyvodit pouze to, že pokud se jedná o uspořádání, pak bude OSTRÉ.

Jestli jsou všechny šátky níž, než lustr, není podstatné. Vztah „níž, než“ nám v tomto případě nezadává lineární uspořádání, protože to není vztah mezi objekty souboru (šátečky). Jedná se o vztah mezi objekty souboru (šátečky) a JINÝM OBJEKTEM, KTERÝ DO SOUBORU NENÁLEŽÍ (lustr). Uvedu příklad: Porovnávám šátky na 2. a 3. šprušli. Ale ze vztahu „níž, než lustr“ nezjistím, že šátek na 2. šprušli je níže, než šátek na 3. šprušli. Dozvím se akorát, že oba šátky jsou níže, než lustr.