5. Třídění, řazení, přiřazování

5. Třídění, řazení, přiřazování

by Kristýna Ježková -
Number of replies: 2

Starší děti mohou třídit koule podle různých kritérií. Rozdělit do skupin např. malé koule, střední a velké, další kritérium může být třídění podle barvy. Nemusí třídit pouze koule, ale i všechna tělesa, opět podle barvy, velikosti, ale i tvaru. Kritéria mohou být různá např. v jedné obruči budou pouze koule, ve druhé budou všechna další tělesa, další možnost je, že každá skupina těles má svou obruč. 

Třídění můžeme provádět i na interaktivní tabuli nebo nám mohou pomoct pracovní listy. Např. vybarvi všechny koule na obrázku, spoj stejná tělesa čarou, spoj stíny, škrtni těleso, které do skupiny nepatří apod. 

Řadit můžeme koule od nejmenší po největší nebo naopak. My opět používáme nejčastěji interaktivní tabuli, ale můžeme pracovat i u stolečků.

Poslední cvičení, které s dětmi využíváme je přiřazování. Většinou začínáme v prostoru, děti hledají věci, které vypadají jako koule, krychle apod. Další etapou je přiřazování obrázků. K obrázku koule přiřazují obrázky věcí, které vypadají jakou koule. Pak většinou pracujeme na interaktivní tabuli, kde opět přiřazují obrázky k tělesům a nebo naopak hledají, co do dané skupiny nepatří. 

In reply to Kristýna Ježková

Re: 5. Třídění, řazení, přiřazování

by Jana Medlová -
Nejsem si jistá, že děti na obrázku (na dvourozměrné ploše) si dokážou kouli dobře představit. Podle mně je lepší na pracovních listech užívat pojem KRUH. (Potažmo obdélník, čtverec ne hranol, kostka.)
Přiřazování tělesa k obrázku by je dle mého názoru mohlo mást právě ve vztahu kruh/koule, trojúholník/jehlan...
In reply to Jana Medlová

Re: 5. Třídění, řazení, přiřazování

by Kristýna Mahnelová -
Souhlasím s Janou. Myslím, že používat pojem koule (či jiných těles) na ploše není žádoucí. Děti mají velkou představivost, nerozlišují od prostoru (i plochu si díky velké fantazii představují jako prostor).