Problémy při online výuce

Problémy při online výuce

autor Helena Hejduková -
Počet odpovědí: 7

Dobrý den,

od minulého roku vedu anglický kroužek pro děti od 3. do 5.třídy z okolních vesnic. Jakmile nastala tato situace, rozhodla jsem se, že také vyzkouším online výuku. Rodiče byli pro a dokonce souhlasili s tím, že angličtina bude probíhat 2 hodiny týdně. 

Ovšem teď se potýkám s tím, že se mi děti připojují nepravidelně a poté je potřeba opakovat probranou látku i na dalších hodinách, aby byly všechny děti na stejné úrovni. Přípravě věnuju opravdu dost času a snažím se, aby hodina byla skutečně pestrá a přínosná, přesto se mi někdy připojí jen 2 děti.

Dále také bojujeme s připojením, děti mi vypadávají nebo se jim seká obraz. Většina z dětí má hodinu zapnutou v kuchyni nebo v jiné místnosti, kde nejsou samy a nemají na to dostatečný klid a nemohou se soustředit. Přemýšlela jsem o tom, že požádám rodiče, jestli by děti mohly být samy v pokoji, aby se nám společně lépe pracovalo a nemusela jsem řešit, že mi děti odbíhají za maminkou pro radu:). Jak byste tuto situaci řešili vy?

Děkuju za nápady

V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Pavlína Češková -

Zdravím, 


určitě bych se na rodiče obrátila. Pokusila bych se jim vysvětlit proč byste byla ráda, aby děti byly při hodině samy, že je výuka ve společných prostorách rozptyluje a hodina pak není efektivní. 


Důležité také je rodiče povzbudit, že na hodině probírate jen to, co jsou děti schopny zvládnout, že jim rodiče při hodině nemusí "radit". 


Dalším z argumentů, který je podle mě validní, je, že pokud je dítě samo v pokoji, chová se jinak, než když tam jsou jeho rodiče - méně se předvádí, lépe se soustředí a navíc si trénuje samostatnost - jen mu rodiče k ní musí dát prostor. Navíc, ze sebe dítě má lepší pocit, že hodinu zvládlo samo a zvyšuje si tak sebedůvěru. 


Pokud by ani tyto argumenty rodiče nepřesvědčily, připomeňte jim, že po dobu online výuky mouhou mít chvíli sami pro sebe, což si myslím, že určitě zabere. 😉


A i ten problém s nepravidelným přihlašováním na hodiny bych řešila s rodiči - například, bych pokaždé požadovala potvrzení účasti dítěte na hodině, abyste věděla, jestli vůbec má smysl hodinu konat. Pokud by se Vám například sešlo méně jak x potvrzení, tak byste hodinu mohla zrušit, nebo naplánovat v jiný čas, kdy by se to ostatním více hodilo. 


Doufám, že se Vám podaří nějak problémy s online výukou vyřešit!


Držím palce

Pavlína Češková 

V odpovědi na Pavlína Češková

Re: Problémy při online výuce

autor Jana Peroutková -
Dobrý den,
určitě souhlasím s Pavlínkou, také bych poprosila rodiče, jestli je to možné, aby děti byly v místnosti samy, protože kdyby se nevyučovalo online ale v nějaké třídě, také by tam byly bez rodičů. Podle mého názoru vědomí toho, že když zavolají, maminka ihned přiběhne, není pro jejich samostatnost vyhovující.

Další věcí, se kterou souhlasím, je dodržování docházky. Když se děti na dobrovolný kroužek přihlásily, tak se ho mají zúčastňovat a v případě neschopnosti dorazit se předem omluvit (jako na každém jiném kroužku). Případně ať Vám dají vědět jejich rodiče, abyste pak věděla s jakým počtem dětí máte počítat. Možná bych ještě doplnila to, že když se hodiny nezúčastní, tak si budou muset probíranou látku doplnit doma, aby se následující hodinu mohlo pokračovat a pořád se nezůstávalo na "jednom místě". Proto bych jim nejspíše vytvořené materiály zpřístupnila.

Také doufám, že se Vám podaří všechny komplikace vyřešit a ať se Vám daří.
S pozdravem
Jana Peroutková
V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Diana Tillová -
Dobrý den,
tato situace je špatná, ale bohužel v této situaci nevyhnutelná, věřím, že se s tím potýká skoro každý, kdo vede online výuku. Je těžké najít správné řešení, které by vyřešilo daný problém. Věřím, že stále opakovat něco, co jste už říkala, je pro Vás ztráta času, děti, které se odpoují a připojují a vy to pak musíte celé zopakovat - nepříjemné.
Já bych asi informovala přímo rodiče, napsala jim o nepříjemné situace, že je to zdržování, je to neefektivní a požádala je, zda by oni mohli zařídit, aby vše fungovalo jak má.
Aby každé dítě bylo ve svém pokoji, mělo na to klid, mělo silné připojení k internetu, zkrátka pomoci svému dítěti a tedy i Vám, aby hodina proběhla bez komplikací. Věřím, že efektivní hodina je i pro rodiče velmi důležitá a každý Vám k tomu rád pomůže.
Držím palce. :)
Diana Tillová
V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Lucie Feixová -
Dobrý večer,
myslím si, že tady je opravdu na místě domluva s rodiči. Nápad s tím, aby děti byly při výuce samotné v místnosti je také fajn. Stáhla bych si docházkovou listinu a apelovala na rodiče dětí, které se nepřipojují, aby věděli, že jevíte zájem. Pokud souhlasili s tím, jak vše bude probíhat, měli by udělat krok k tomu, aby vše fungovalo a oni neplatili kroužek pro dítě zcela zbytečně.
V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Lucie Prokšová -
Ahoj Helčo,

s podobným problémem jsem se již setkala taky a vím, jak nepříjemné je to, když do přípravy na výuku vkládáš energii a úsilí, a děti se nakonec ani nepřipojí, nebo se s nimi v průběhu hodiny špatně spolupracuje vzhledem k nedostatku koncentrace na výuku. Přemýšlela jsem, jak danou situaci vyřešit, a nakonec se mi nejvíce osvědčilo, když jsem si o tom s rodiči narovinu promluvila. Tehdy jsem z takového rozhovoru byla velmi nervózní, jelikož jsem se bála negativní reakce ze strany rodičů, ale nakonec jsem byla mile překvapena. Zjistila jsem, že si rodiče nebyli vědomi toho, jak moc výuku narušuje právě jejich přítomnost nebo hluk, který v bytě je, ale od chvíle, co jsme si o tomto problému promluvili, se situace výrazně zlepšila. Při mém rozhovoru s nimi ale bylo velmi důležité popsat jak to, jaké dopady má prostředí, ve kterém jsou děti v průběhu hovoru přítomny, na výuku, tak i především svoje pocity, které jsi popisovala v tvém příspěvku (tedy narovinu jim říci, že do přípravy vkládáš velké množství energie a byla bys ráda, kdyby se k tomu děti i rodiče stavěli více zodpovědně).

Budu ti držet pěsti, abys problém vyřešila co nejlépe :-).

Lucie Váňová
V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Zuzana Tkadlecová -
Dobrý den Heleno,
chápu Vaši nelehkou situaci, potýkala jsem se s podobým problémem. A musím dát za pravdu kolegyním, které již odpovídaly přede mnou. Nejprve jsem se ostýchala rodičům napsat, obávala jsem se, že nebudu mít dostatek argumentů, ale pak jsem také pocítila výhody online výuky, vše si sepsala a odeslala rodičům email s požadavky k online výuce pro vzájemnou spokojenost. Byla jsem ráda, že tuhle nelehkou situaci můžeme řešit přes email a mám tak dostatečný prostor pro uspořádání myšlenek a argumentů. Držím Vám palce při komunikaci s rodiči.

Hezký večer
Zuzana Tkadlecová
V odpovědi na Helena Hejduková

Re: Problémy při online výuce

autor Petra Veverková -
Dobrý den Heleno,
pročítám si odpovědi našich kolegů a nedá se dělat nic jiného, než s nimi souhlasit. Obrátit se s prosbou o spolupráci na rodiče bude asi potřeba. Jistě to nebude jednoduché v této době, kdy si nebudete moci promluvit tváří v tvář, ale budete muset využít e-mail nebo telefon. Dle mé zkušenosti není vždy jednoduché, zformulovat myšlenky, tak, aby nedošlo k nedorozuměním a k informačnímu šumu. Váš nápad s žádostí, zda by mohli být děti sami v pokoji je dobrým nápadem, jak přimět děti k většímu soustředění na výuku. Bohužel si myslím, že to bude v této době velmi obtížně realizovatelné. Rodiče jsou doma na home office, děti mají distanční výuku a když chce být někdo sám, tak nemá šanci. Každopádně držím palce a děkuji, že tomu věnujete tolik času a práce. To se cení.
S pozdravem Petra Veverková