1) Jaké dvě informace v textech jste již dříve znali?
- schéma komunikační situace
- věta Někdo ŘÍKÁ něco někomu nějak s nějakým účinkem. se nezapomíná :)
2) Jaké dvě informace z textů jsou pro vás zcela nové?
- text jsem sice četla již dříve, ale “opakování je matka moudrosti” - zopakovala jsem si komunikační funkce (referenční, emotivní, konativní, poetická, kontaktová, metajazyková)
- tím, že jsme tento text četli v rámci studia, jsem si informace osvěžila, nebyly pro mě ničím novým
3) Jaké tři informace z textů se vám budou hodit při tlumočení/překládání, a proč?
- znát jednotlivé komunikační funkce, jejich specifika a umět je vhodně použít v dané situaci
- v rámci schématu komunikační situace si musíme uvědomit, kdo je naším posluchačem, komu zprostředkováváme svůj projev a také přes jaké médium je daný projev podáván
- v textu byla zmíněna zpětná vazba - ta je opravdu důležitá, je potřeba znát/vidět rekci posluchače, popř. sledovat jeho mimiku, zda je náš projev srozumitelný či je potřeba něco dovysvětlit