úkol 6

úkol 6

autor Martina Šilhánová -
Počet odpovědí: 5

Velmi se omlouvám se za zpoždění. Měla jsem za to, že termín je do konce týdne. 

V odpovědi na Martina Šilhánová

Re: úkol 6

autor Kateřina Mikulcová -

Ahoj Martino, všimla jsem si, že máme rozdílné pohledy na body C a D.

Ty už jsi přitom dostala kometář od paní doktorky a vzhedem k tomu, že píše, že máš vzorové hodnocení, chtěla jsem se tě zeptat, proč je tedy C) ostré lineární uspořádání? Ano je tam daný směr odkud kam si děti mají stoupnout, ale nic se neříká o tom, kdo si má stoupnout první, kdo druhý, kdo třetí (nevíme přeci nic o tom, dle jakého vztahu mají byýt uspořádány jednotlivé prvky v řadě. To, že až si tak na konci stoupnou, tak už uvidíme, kdo stojí za kým, to nemá na zadání úkolu dopředu žádný vliv?

Stejně tak nerozumím bodu D) Je jasné, že na výsledném umístění vidím, který šátek a ve kterém pořadí vzdálenosti od lustru je daleko, ale zadání učitelky neříkalo nic o tom, že se má hodnotit, který šátek je nejblíž, který pak a který pak. Domnívala jsem se, že tak jak byl úkol dětem zadán, nebyl zadán jako ostré lineární uspořádání, protože učitelka chtěla jen vědět, které šátky budou níž (a těch je více), nechtěla nic vědět o jejich pořadí (i když ho vidíme). Nerozumím tomu. Můžeš mi to prosím Martino objasnit?

Je to tedy tak, že to,k zda se jedná o ostré linjeární uspořádání se odvíjí od toho, co ve výsledku vidím a nebo dle toho, co učitelka slovně formuluje (dle jejího požadavku)?

V odpovědi na Kateřina Mikulcová

Re: úkol 6

autor Martina Šilhánová -

Ahoj Káťo, 

já si myslím, že v obou případech C i D jde o ostré lineární uspořádání. To uspořádání je jak proces, tak jeho výsledek (tohle moudro mám ze skript Didaktika matematické gramotnosti). Takže ano, řekla bych, že se to dá dobře pochopit podle toho, co ve výsledku vidím. Jde o to, že u každého prvku skupiny mohu říct "je např. blíž (dál, výš, rychlejší atp.) než jiný prvek. Porovnávám vždy dva prvky.

Tedy v případě C vidím děti, které stojí v řadě od okna ke dveřím a přesně vím, které je od okna dál a které blíž.  A stejné je to s těmi šátky. Vidím, který je blíž k lustru a který dál. Je jasné, že níž jsou všechny, ale každý je od lustru jinak daleko (pokud tedy nevidí dva na jedné šprušli). 

Snad tomu dobře rozumím, a moje odpověď ti pomůže. 

V odpovědi na Martina Šilhánová

Re: úkol 6

autor Kateřina Mikulcová -

Děkuji za zaslání bližšího vysvětlení. Přesto jsem svůj názor nezměnila a domnívám se, že to, zda úkol byl učitelkou zadán jako ostré lineární uspořádání či nikoli se odvíjí od (slovní) formulace úkolu učitelkou a nikoli od toho, co vidíme ve výsledku. Jsem zvědavá, jak bude vypadat správné řešení (i v případě, že se mýlím a dívám se možná na problém ze špatného úhlu pohledu) :-)

V odpovědi na Martina Šilhánová

Re: úkol 6

autor Michaela Kaslová -

POZOR:

vyjádřila jsem se k Šilhánové nepřesně: vzorové řešení, co do formy, nikoli obsahu.

zde sledujeme vztah šátků  nikoli mezi sebou, ale vzhledem k lustru.

Nejde o porovnávání poloh šátků mezi sebou (případně porovnání jejich vzdáleností od lustru).

Jak jsem psala v poznámkách k pozdější pracím jsem to rozebírala.

Tato formulace neurčuje pořadí; vzhledem k situaci a pozorování bychom mohli tvrdit, že jde o konstatování, že všechny šátky jsou níž než lustr.