lineární uspořádání

lineární uspořádání

by Eliška Kolářová -
Number of replies: 2

a)      Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.

   -Není lineární uspořádání. Pouze uskupení dětí, není zadán vztah mezi objekty.

 

b)      Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.

   -Není lineárním uspořádáním. To, že máme určen první a poslední objekt, neznamená, že víme, kdo je po Františkovi a kdo před Lucinkou.

 

c)       Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.

   -Není lineárním uspořádáním. Máme určený směr řady, ale není zadán vztah mezi objekty.

 

d)      Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.

   -Lineární uspořádání. Dokážeme porovnat všechny objekty mezi sebou a určit jejich pořadí, přestože nejsou v řadě.

 

e)       Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …

   -Lineární uspořádání. Můžeme porovnáváním zjistit přesné uspořádání objektů.

 

f)        To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.

   -Lineární uspořádání. První je rychlejší než druhý, druhý je rychlejší než třetí…

 

g)      Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.

   -Není lineární uspořádání. Známe nejstaršího a nejmladšího, ale to nám v matematice nestačí. 

 

h)      Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.

   -Lineární uspořádání. kdo má nejvíce barev je první a kdo nejméně je poslední a nebo inverzně.

 

i)        Podívejte se  na to, co všechno je pod stolem.

   -Není lineární uspořádání. Mezi objekty pod stolem nejsou žádné vztahy.

In reply to Eliška Kolářová

Re: lineární uspořádání

by Lenka Doležalová -

Eliška vypracovala úkol velmi jasně, stručně a výstižně.  Oproti mé práci  se neshodujeme pouze v bodě h, které jsem já neoznačila za ostré lineární uspořádání (O uspořádání by se jednalo pokud opět vymezíme a zadáme vztah, který  uspořádání zavede.)

V ostatních bodech se shodujeme. LD

In reply to Eliška Kolářová

Re: lineární uspořádání

by Michaela Kaslová -

Ad Kolářová:

 

Máte pravdu, že uspořádat podle je vazba, která nevede jednoznačně k uspořádání, navíc tam chybí podmínka o zajištění různého počtu barev.

u f) argumentujete spíš jako u funkcí než jako u uspořádání, správná argumentace je, že první je rychlejší nejen než druhý, ale i než třetí, než kterýkoli z dané skupiny (množiny); druhý je rychlejší, než všichni ostatní kromě prvního atd.