Barbora Vobořilová
1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu
Pomůcky: papírová kolečka, papírový domeček s číslem, hrací kostka
Popis aktivity:
Nejprve rozložíme pět papírových domečků - na každém domečku je napsané jedno číslo (1-5), na hromádce vedle jsou pak nachystaná papírová kolečka. Děti postupně hází kostkou, podle toho, kolik padne na kostce teček, tolik si vezmou papírových koleček a položí je k domečku s adekvátním číslem.
2. Provázek, poměřování a celek a části
Pomůcky: provázky různé velikosti, voda
Popis aktivity:
Provázky různé velikosti nejdříve namočíme ve vodě. Poté je vyjmeme a položíme na stůl. Provázky jsou mokré, aby lépe držely na stole. Děti porovnávají délku provázků a mají za úkol vytvořit z provázku obrázek. Děti si vezmou krátký provázek a pokusí se vytvořit jablíčko (kolečko), potom si zkusí vytvořit ten samý obrázek z dlouhého provázku. Děti touto činností dojdou k poznání - malý provázek = malé jablíčko, velký provázek = velké jablíčko.
3. Korálky, konfigurace a komparace
Pomůcky: pískoviště, korálky, kuličky, skleněnky, kusy kartónu, kostky
Popis aktivity:
Děti na pískovišti postaví velký kopec se spirálovitými drahami. Mezi nimi mohou postavit i mosty nebo tunely z kartónu a kostek. Korálky nebo kuličky mohou pouštět z vrcholku kopce a pozorovat jejich putování spirálovitými drahami. Děti tak mohou pozorovat, jaké kulička se dostane dolů nejrychleji, zda větší či menší.
4. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr
Pomůcky: nákladní autíčka, kostky, 4 barevné terče
Popis aktivity:
Rozložíme terče do tvaru čtverce, poté děti vyjíždí s prázdným autem z červeného terče (garáž) – nejprve jedeme doleva nabrat náklad k zelenému terči (nabereme tři kostky) – potom jedeme dál rovně nahoru k modrému terči (nabereme další dvě kostky) – dále odbočíme autem doprava a jedeme k žlutému terči (tam nabereme čtyři kostky) – a nakonec jedeme rovně dolů zpátky k červenému terči, tam náklad vyložíme a spočítáme, kolik kostek jsme dovezli.
5. Kostky, kompozice a možnosti
Pomůcky: barevné kostky - malé a velké
Popis aktivity:
“Barevný had” - děti řadí kostky za sebou dle pokynů paní učitelky. Např. položíme jednu velkou červenou kostku, za ní položíme dvě malé modré kostky, pak za ně další tři velké zelené kostky, čtyři malé žluté kostky. Děti si délku hada a jeho barevnost porovnají mezi sebou. Spočítají z kolika kostek se skládá celý had. Cílem je procvičit, jak znalost barev, tak znalost čísel (přiřadit správný počet kostek).