Úkol č.2

Úkol č.2

autor Kristýna Ježková -
Počet odpovědí: 1

 

  1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu
    Každé dítě by dostalo na papíře nakreslený koláč. Každý koláč by měl jinou příchuť a každý by byl rozdělen přerušovanou čarou na osminy. Učitelka by říkala dětem příběh a na něj by děti reagovaly. Byl jeden pekař a ten uměl ty nejlepší koláče v zemi. Pekl spoustu druhů jako třeba (děti by postupně říkaly druh koláče, jaký mají-makový, tvarohový, meruňkový, povidlový...). Většinou je prodával vcelku. Děti by ukázaly celý koláč. Někdy ale přišel zákazník a chtěl koláč rozdělit na 2 části. A tak pekař rozřízl koláč na 2 části. Děti by měly za úkol koláč rozstřihnout na 2 díly (podél přerušované čáry!) a zase je ukázaly nad hlavou. Už zde se mohou díly velikostně lišit a je tedy více možností, jak koláč rozdělit. Postupovalo by se až by děti měly koláč rozkstříhaný na 8 stejných dílků. Poté by následovala hra na obchodníky. Podle učitelčiných pokynů by děti koláče mezi sebou směňovaly. Např. Pán, který měl koláč makový dostal obrovskou chuť na koláč s tvarohem. A tak šel porposit kamaráda s tvarohovým koláčem, zda by si s ním kousek nevymněnil. Jenže pán s tvarohovým koláčem měl velkou rodinu a tak vyměnil 1 kousek tvarohového za 2 kousky makového koláče. Oba tak byli spokojení atd. Potom, co by děti pochopily princip, mohly by hru iniciovat sami.
    1.  
  2. Provázek, poměřování a celek a části
    Napadla mne "hra na architekta". Děti by pracovaly ve skupinkách (např. po 3). Každá skupinka by měla k dispozici domeček (nejlépe dřevěný, ale i postavený z lega je ok-důležité je, aby byly všechny domečky stejně velké) a každé dítě by mělo k dispozici provázek. Dále by v každé skupině disponoval nábytek. 3 stoly ve 3 různých velikostech, 3 postele ve 3 různých velikostech a 2 skříně ve 2 různých velikostech. Děti by měly za úkol poměřovat nábytek a sestavit ho v domečku tak, aby funkčně vyhovoval potencionálním obyvatelům. Zároveň by děti měly možnost pracovat s možnostmi, neboť by si mohly vybrat buď velkou postel a malou skříň, nebo naopak a zkombinovat tak nábytek a rozpoložení podle sebe.
    1.  
  3. Korálky, konfigurace a komparace
    Děti by byly ve skupinkách např po 3-5. Počtu dětí ve skupině by odpovídal počet barev korálků různých velikostí (např. 5 dětí = 5 barev; 1. skupinka by měla malinké korálky, 2. velké, ale placaté a 3. velké korále). Paní učitelka by diktovala, jak jdou barvy po sobě a děti by navlékaly (každé dítě by mělo přiřezenou jednu barvu a tu by navlékalo). Cílem by bylo, aby žádná barva nešla po sobě 2x. Poté, co by děti navlékly všechny korálky, bychom si je společně prohlédly a porovnali délku navlečených korálků jednotlivých skupin. Dětí bychom se ptali, jakto že jedna skupinka má dlouhý náhrdelník a jiná krátký. Spočítali bychom počet korálků a společně se dopracovali k tomu, že záleží nejen na množství korálků, ale také na jejich velikosti. Děti by pod stejnou pomínkou (aby žádná barva nešla po sobě 2x) mohly navlékat znovu. Také bychom jim mohli dát za úkol, aby si zkusily korálky promíchat a měly všichni stejně dlouhý náhrdelník (každá skupinka by měla mít stejný počet stejně velkých korálků).
    1.  
  4. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr
    Napadla mne aktivita na způsob úkolu "zebra". Zadání: V městečku bydlí 3 děti, Samuel, Lea a Apolenka a každé z nich si přálo jednu věc, kolečkové brusle, kolo a lyže. Všem dětem byly věci doručeny ve stejný den stejným nákladním autem, které vyjíždělo z parkovacího místa na poště. Apolenka to měla z dětí na poštu nejblíž a nepřála si ani kolo, ani brusle. Zato Samuel bydlel ze všech nejdál a kolečkové brusle už má doma. Lea bydlela ve slepé uličce zhruba na polovině cesty mezi Samuelem a Apolenkou. Které z dětí dostalo dárek nejdříve? Kdo dostal co?
    1. Úkolem dětí by bylo přijít na odpovědi k otázkám a následně naplánovat trasu auta, logické uspořádání věcí. Následovala by také dramatizace s nákladním autem a kostkami, které by přestavovaly jednotlivé věci v krabici. Jako pomůcky bych připravila plán městečka, kde děti bydlely, zvýraznila bych jejich domy a poštu a děti by přiřazovaly obličeje Samuela, Ley a Apolenky na domy, ve kterých podle zadání děti bydlí. Práce se směrem by byla i v případě slepé uličky u domečku Ley. Auto by se nemohlo otočit, muselo by couvat.
       
  5. Kostky, kompozice a možnosti

Každé dítě by mělo k dispozici 6 barevných kostek. Nejdříve by stavěly podle barevného plánku, poté podle černobílého (tam by bylo více možností, protože už by se nemusely ohlížet na barvu kostky, která by v tomto případě nehrála roli). Dále by děti stavěly podle diktátu p. učitelky. Např. 4 kostky jsou těsně vedle sebe a na jedné z nich stojí zbylé 2 kostky. Tak bych pojala práci s možnostmi.

V odpovědi na Kristýna Ježková

Re: Úkol č.2

autor Michaela Kaslová -

Ad 1) Jakmile mluvíte o polovinách, musíte zdůraznit na dvě STEJNÉ části. (pozn. děti samY) - jinak pěkné

Ad 2) Dále by v každé skupině disponoval nábytek. - nesrozumitelná věta. Provázek je v této hře nadbytečný, jednotku pro porovnání máte ve stavebních kamenech. POměřování nábytku je formální; efektivnější i pro budoucího architekta je "trénovat" oko s rukou.

Porovnávat není poměřovat, ...

Ad 3) podobně jako u kolegů i zde záměna rytmizace a konfigurace (podívejte se do knížky na modely čísla)

Ad 4) poněkud z toho vypadlo zaplňování prostoru jako cesta k míře (viz Mozaiky - cesta k míře; je na internetu)

AD 5) DODAT, ŽE PAK BY NÁSLEDOVALA DISKUSE