Karanténa 2- Mikšovská

Karanténa 2- Mikšovská

autor Josefina Mikšovská -
Počet odpovědí: 1
  • 1. Papír / dekompozice a číslo v roli počtu

Dítě na papír vyznačí čárami 5 os v jakémkoli směru. Podle os rozstříhá papír. Zkusí papír znovu sestavit a spočítat na kolik dílů je papír rozstříhaný. Kousky papírů vybarvím různými barvami a nalepíme na barevný papír. 

  • 2. Provázek / poměřování, celek a části

Dítě si lehne na zem. Pomocí provázku ho změříme. Změříme takto všechny děti a můžeme tak zjistit, které dítě je z naší třídy největší tím, že poměříme provázky a najdeme ten nejdelší. Pomocí provázku můžeme takto změřit i jednotlivé části těla (např. kdo má nejdelší chodidlo, kdo má nejkratší paži,...).

  • 3. Korálky / konfigurace a komparace

Rozsypeme na stůl korálky různých velikostí, barev a tvarů. Dítě má za úkol korálky roztřídit podle těchto kategorií - barva, tvar, velikost. Poté dítě navléká korálky na provázek podle hlasových pokynů (jako první navlékni jeden malý korálek, potom navlékni 2 modré,...).

  • 4. Nákladní auto / zaplňování prostoru, trasa a směr

Na jednu stranu trídy dáme prázdný koš. Na druhou stranu připravíme nákladní auto a hromádku míčků. Dítě má za úkol naplnit koš na druhé straně třídy pomocí náklaďáku, ale v autě může mít najednou pouze 4 míčky. Těžší variantou může být vytvoření slalomu v trase. 

  • 5. Kostky / kompozice a možnost

Dítěti dáme kostky a připravené 2D vzory nakreslené na papíře. Dítě má za úkol stavět podle vzoru. Je jedno z jaké strany se bude shodovat se vzorem. 

V odpovědi na Josefina Mikšovská

Re: Karanténa 2- Mikšovská

autor Michaela Kaslová -

Ad 1) Se slovem OSA jste se asi unáhlila. Obdélník má jen dvě osy souměrnosti (matematika 4.r. ZŠ), zde jste myslela asi 5 čar, ale pozor 5 čar vám nedá po rozstříhá 5 nebo 6 kusů, pokud nejsou čáry navzájem rovnoběžné; pokud se kříží, můžeme dostat tolik kusů, že z nich dítě nebude schopné celek poskládat.

(před KOLIK se většinou píše čárka, je-li uvnitř textu - nikoli na začátku věty)

Ad 2) Dítě provázkem NEZMĚŘÍTE! Viz zimní semestr, protože nepracujete s jednotkovým útvarem délky, ani s číslem.

Doplňte správnou metodu řešení.

Ad 3) Nápad hezký, ALE: předpokládá se dostatečný rozdíl ve velikosti, v podmínkách na materiál musí být zdůrazněno, že od každé barvy jsou nejvýše dvě různé velikosti korálků. Vámi zadaný diktát není navíc jednoznačný, takže bude muset následovat společná kontrola s opakováním diktátu, kontrolou a diskusí, což je spíš pro první ročník ZŠ nebo pro nadprůměrné děti. Pokud jste uvažovala jednotný výsledek v práci musí být formulace zcela jiná, jinak znejistíte děti, naučíte je místo myslet, uvažovat o tom, jak to asi chcete, tudíž oddalujete děti i od práce s jazykem.

Ad 4) Jako zaplňování prostoru značně diskutabilní z pohledu PMG; jistě tušíte proč: koulemi se prostor nezaplní zcela tak, jako při ukládání dílků stavebnice do krabice. Ve vašem případě by šlo víc než o zaplňování prostoru o práci s číslem 4 a podmínku "tak dlouho, doku ...".

 

Ad 5) Druhá věta nejednoznačná. Aktivita je z prostředku didaktické řady aktivit, tedy předpokládá, že již dítě do 2D samo kódovalo.