Za vytvářením vztahu k někomu, něčemu (přírodě) stojí rodiče.

Za vytvářením vztahu k někomu, něčemu (přírodě) stojí rodiče.

autor Michaela Drábková -
Počet odpovědí: 2

Jako se člověk musí socializovat, tak si také musí vytvářet vztahy k ostatním lidem, objektům, zvířatům, přírodě. A to není hned. Má to určitý vývoj. Tak jako se jedinec vyvíjí, tak se vyvíjí i vztah k někomu, něčemu. Ale ten, kdo by měl vytvářet vztah, jsou především RODIČE! Ti, stojí za tím, jak se bude vztah dítěte k věcem, přírodě aj. vyvíjet.

Jak autor uvádí: „Pro vývoj vztahu k přírodě v prenatálním období a raném dětství jsou důležitá slova rodiče, svět a osobnost.“ Je to důležité i z hlediska imunity – „čistá špína“ posiluje obranyschopnost. S čím se ztotožňuji.

Dále autor uvádí velmi zásadní myšlenku: „Děti se budou spíše sbližovat s přírodou, když vidí, jak blízko k ní mají i dospělí. A budou se s v ní - po jejich vzoru - pohybovat s přiměřeným klidem nebo naopak úzkoprsou štítivostí. Příroda sama od sebe pravděpodobně předškolní děti lásce k přírodě nenaučí. Předškoláci se to však mohou v tomto období (zřejmě víc než kdy jindy) naučit od svých dospělých průvodců, kteří přírodu vidí, cítí, vnímají - a mají ji opravdu rádi, pokud s nimi svůj čas v přírodě tráví.“ To mi přijde opravdu smysluplné. Myslím si, že ve vytváření vztahu je důležitý pozitivní vztah rodičů, jako učitelů, ke kterým děti vzhlíží.

 

V odpovědi na Michaela Drábková

Re: Za vytvářením vztahu k někomu, něčemu (přírodě) stojí rodiče.

autor Monika Frantlová -

Souhlasím s tím, že dospělí, kteří se angažují ve výchově dětí, mají obrovský vliv na budování vztahů dítěte k jakémukoliv aspektu života, tedy i k přírodě. Rodiče by si měli uvědomit, zda existuje rozdíl  mezi jejich chováním k přírodě a tím, co sdělují dítěti. Pokud bude rodič dítěti říkat, že má být k přírodě uctivý a pokorný a následně úmyslně např. zašlápne brouka, vyvolá to v dítěti rozpor a bude si tak myslet, že toho chování je normální.

V odpovědi na Monika Frantlová

Re: Za vytvářením vztahu k někomu, něčemu (přírodě) stojí rodiče.

autor Petra Millerová -

S příspěvkem Michaely se plně ztotožňuji!

Rodiče jsou první, kteří dávají dětem příklady chování a které dítě napodobuje.

Pokud rodič do přírody nechodí a raději si jen ta hoví doma, tak nemůžeme očekávat, že dítě v pozdějším věku zatouží po výletu, když je zvyklé sedět u televize, což je mnohem jednoduší a hlavně pro dítě známé = bezpečné.

Dítě si může určitým způsobem vytvořit vztah samo, ale musí v něm být podporováno. Například  se cestou do obchodu s matkou zastaví a zeptá se, co to sedí na stromě za ptáčka. Teď je důležité, jak se rodič zachová. Buď mu řekne, že je to sýkorka a že se na ní půjdou podívat a hele, jakou má modrou hlavičku, to znamená, že je to Sýkora Modřinka NEBO v něm veškerou zvídavost zabije s tím, že je to úplně jedno, prostě nějaký pták, všude jich je plno.

Rodiče jsou pro děti průvodci životem a vztahem k ostatním, i k přírodě.