Tykat nebo vykat?

Tykat nebo vykat?

autor Barbora Kolaříková -
Počet odpovědí: 16

Ahoj všichni, ráda bych se zeptala na názor ohledně tykání a vykání dětí ve školní družině. Rok pracuji ve školní družině v obci, kde bydlím. Znám tedy většinu rodičů i dětí velmi osobně, ne ale všechny. Nyní do první třídy nastoupila moje dcera a tedy i její kamarádky, se kterými jsem odmalička chodila na procházky a vždy jsem pro ně byla teta. Ještě než jsem do této práce nastoupila, měla jsem dlouhý rozhovor s psycholožkou, která mi radila, abych od všech dětí vyžadovala vykání, že jsou dost velké na to, aby rozpoznaly, kdy jsem paní učitelka a kdy teta. Také radila, aby i moje dcera dodržovala ve škole vykání. Upřímně mi to přišlo přitažené za vlasy, doporučila mi to ale i později paní ředitelka, která ale nechala volbu na mě s tím, ať si to zkusím. Nicméně po pár měsících ve družině, kdy jsem tedy po dětech, které znám nevyžadovala vykání se to zvrhlo tak, že mi teto říkali všichni, kdo mě neznali a děti, co mě znaly, mi říkaly paní učitelko. Nevím proč, po nikom jsem to nevyžadovala, ale asi jak byly zvyklé vykat ostatním kolegyním, přišlo jim to přirozené. Navíc, především starší žáci byli velmi drzí. Mluvili se mnou jako se svojí kamarádkou, což tedy lze, ale jen do určité míry. Bohužel si děti dnes i ke svým rodičům dovolí až příliš. Vzhledem k tomu, že bych příští rok měla přejít na pozici učitelky, přišlo mi nevhodné, aby mi tykali i ti, kteří mě mimo školu neznají. Strhlo by se to v řetězovou reakci, kde bych byla teta pro všechny následující ročníky.  Od nového školního roku jsem je tedy požádala, aby mi vykali všichni, i ti, kteří mě znají od miminka. Musím říct, že s tím vůbec nemají problém. Ve škole jsem paní učitelka a jakmile opustíme školu, jsem zas teta. Až mě to udivovalo, jak přirozeně jim to jde. samozřejmě nikoho nelynčuji zato, když se přeřekne. Od dcery nevyžaduji aby mi říkala paní učitelko, ale i jí to ve škole někdy ujede a osloví mě tak. Nekomentuji to