Formovaly se oddíly podobné Trümmerfrauen i v jiných městech/státech zasažených WWII?
Jak se zformování Trümmerfrau podílelo na rovnoprávnosti ženské práce, feministickém hnutí, hodnotě žen ve společnosti?
Ev. jak byly ženy v této době (začátek 60. let) zobrazeny sochařským uměním ve vých. Německu?
Jak vnímaly svou novou roli ve společnosti německé ženy?
Jak byly tzv. Trümmerfrauen oceněné a vnímané tenkrát a jaké podvědomí o nich máme dnes?
Zdravím, dnes bychom se měly dopracovat k závěru nynějí části práce.
Každá jsme se v první vydaly jiným směrem, teď by chtělo se na nějaké výzkumné otázce dohodnout. Někdo něco?
(Mě láká otázka platového ocenění žen za těch dob a jeho vývoj.)
Re: Výzkumná otázka? Památník Trümmerfrau, Drážďany
Já jsem přemýšlela, že by mě zajímaly pracovní podmínky žen před, během a po 2. světové válce, ale teď mi dochází, že to je moc obecné téma.
Možná by se to dalo konkretizovat pouze na německé pracovní právo? Finanční ohodnocení mi také připadá jako dobrá otázka pro zkoumání.
Ahoj holky,
na základě textu od kterého jsme se měly odpíchnout by bylo dobré stanovit si jednu badatelskou/ výzkumnou otázku. Abychom pak mohly pátrat po pramenech. Po přečtení textu házím do pléna tyto otázky a třeba se pak vykrystalizuji jedna hlavní za pomocí vašich myšlenek.
Za jakým účelem byl pomník stavěn? ( politicko- umělecké konotace)
Symbol ženy ( z výtvarného hlediska, zda bychom poznaly o jaké hnutí se jedná i bez popisku samotného pomníku, jak měl pomník působit)
Historická/ politická/ umělecká otázka vztahující se k pomníku ( proč vznikl, kdo to nařídil, proč vznikl v tomto roce, postoj , byl tím pověřen známý sochař apod.)
Zdravím,
láká mě nalézt více k tématu:
Symbol ženy ( z výtvarného hlediska, zda bychom poznaly o jaké hnutí se jedná i bez popisku samotného pomníku, jak měl pomník působit).
Souhlasíte?
Také mě láká výtvarná stránka věci, soustředila bych se rovnou na otázku, jak měl daný pomník působit (popřípadě podobné pomníky vytyčené ve stejném období).
Jelikož jsme se zaměřily na samotný pomník a badatelskou otázkou tedy je: Jak měl daný pomník působit z výtvarného hlediska, zaměřila jsem se při hledání pramenů spíše na výtvarníka pomníku tedy Reinholda Waltera.
Bohužel většina pramenů je v německém jazyce a v českém jazyce se najde zřídka co. Ani na stránkách badatelna.eu a v ostatních archívech jsem nic, co by se nám mohlo hodit při bádání nenašla, a proto přikládám tyto prameny/odkazy, které by mohly být alespoň trochu nápomocné:
Zde něco o samotném pomníku:
Na této stránce pak můžete nalézt detailní fotky pomníku se samotným umělcem:
https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de/item/PJU2LDQDSOS23NVWBSYSQBBNVIRW5YZX#0 a tady také: http://www.deutschefotothek.de/documents/obj/71299702
Zde detailní fotky vhodné k vlastní interpretaci (z výtvarného hlediska): http://wikimapia.org/1867418/de/Denkmal-Tr%C3%BCmmerfrau
Zde naleznete něco málo o objektu a jeho přesnou lokaci, třeba pro samotnou návštěvu pomníku :) : https://statues.vanderkrogt.net/object.php?webpage=ST&record=desn019
A nakonec publikace pojednávající o pojetí ženy, jež by mohla být nápomocná k pochopení samotného vyobrazení ženy na pomníku:
Publikace: HARTMANN Reinhold : Lass mich Frau sein - Mann!: Berufen erfolgreich und natürlich ganz Frau. ISBN 10: 3000174885 ISBN 13: 9783000174889
Co jsem našla já, je kniha od Simone Simpson, která se věnuje, pokud dobře chápu, kulturním a uměleckým pohledům na drážďanské plastiky. Část je online zde: https://books.google.cz/books?id=5-8FHO_jBygC&pg=PA123&lpg=PA123&dq=Simone+SIMPSON+trummerfrauen&source=bl&ots=JGONJXdCfa&sig=ACfU3U3n0QlM3YjSaFML-WUfYZsY865HFw&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwiwjpeh6qXmAhXTQEEAHVskBfMQ6AEwEHoECAsQBA#v=onepage&q=Simone%20SIMPSON%20trummerfrauen&f=false
Na straně 122 začíná pod kapitolou "pomníky práce" podkapitola o Walteru Reinholdovi a zmiňuje se zde například, že není jisté, kdo byl předlohou pro tento "náš" pomník. Do hlubšího překladu z Nj jsem se zatím nepouštěla. :D
Jelikož jsme taky řešily (a myslím, že do badatelské otázky jsem to oficiálně zatím nijak nezahrnuly) politický a dobový pohled na pomník, hodně zajímavá a relevantní mi přijde i kniha Tonyho Joela (https://books.google.cz/books?id=0IEmBgAAQBAJ&pg=PT104&lpg=PT104&dq=walter+reinhold+trummerfrau&source=bl&ots=ziDS6z3jKW&sig=ACfU3U2upH7js9j7ltGejkXiSmhuBpFAdg&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjrvtPOlKbmAhWQfFAKHY1ZCGUQ6AEwEHoECAoQBA#v=onepage&q=walter%20reinhold%20trummerfrau&f=false), kde se na straně 92 Reinholdsova socha vyzdvihuje jako symbol Drážďan jako "Opferstadt", tedy města obětí nazismu.
V rámci mého hledání pramenů, které by posloužili zodpovězení vizuálního působení pomníku, jsem nalezla krátký dokument o Trümmerfrauen (v nj)
Vytrhávám z něj obrázek z druhé poloviny 15. minuty, jež samotný může být zajímavým pramenem (viz níže).
Umělecky zpracována je tematika (přímo v mnichovském kontextu) německém filmu Rama Dama (1991).
Vizuální prameny zobrazují Trümmerfrauen jsou k nalezení zde: https://www.alamy.com/stock-photo/tr%C3%BCmmerfrau.html.
Dále se mi zdá vhodná studie Katrina Sark: Fashion Among ruins: From Trümmerfrau To Modefrau–Fashion in Berlin 1945—6 z knihy Berlin's Culturescape in the 20th Century, Thomas Thomas, Michael Zimmerman (dostupné zde: https://katrinasark.weebly.com/uploads/5/8/2/3/5823667/fashion_among_ruins_(by_k.sark).pdf).
Začala bych s fotografiemi ze slavnostního odhalení "našeho" Drážďanského památníku, dne 16. října 1952 (jako prvního svého druhu), spíše pro zajímavost. Fotografie jsou uloženy v německém Spolkovém archivu (Bundesarchiv - https://www.bild.bundesarchiv.de/dba/de/).
Hlavní prameny, které by mohly být relevantní k naší badatelské otázce:
- publikace Mythos Trümmerfrauen od německé historičky Leonie Treber (1. vydání Klartext Verlag, Essen 2014), která nahlíží na problematiku "sutinových žen" a poukazuje na to, že ač bylo zastoupení žen na odklízecích pracích v Německu mnohem vyšší než v jiných zemích, stále bylo téměř zanedbatelné v porovnání s muži; považuje tedy kult Trümmerfrauen v Německu spíše jako stylizovaný mýtus
(úvod a prvních pár stran k přečtení v pdf níže)
- část online výstavy projektu "War of Pictures" Vídeňské univerzity, věnovaná Trümmerfrauen: https://warofpictures.univie.ac.at/truemmerfrauen
Soustředí se hlavně na image "sutinových žen" jak byly v poválečné době vyobrazovány v médiích.
V badatelské otázce se snoubí dvě roviny - jak měl pomník působit? a jak pomník působil? Obě části jsou legitimní, ale pro každou je potřeba najít jiný typ pramene. V tomto směru by se otázka měla precizovat. Navíc je třeba odlišovat mezi sekundární literaturou a prameny jako primárními pozůstatky minulosti. To se Vám také míchá mezi sebe. V sekundární literatuře je určitě možné najít mnoho primárních pramenů. Prosím o doplnění aspoň několika z nich. Jinak ty prameny z archivu vypadají moc dobře.
Jako doplnění tedy ještě přikládám prameny vytažené z výše zmíněných sekundárních zdrojů.
1) fotografie Trümmenfraunen Franze Blahy z května 1946 - už jenom to, že ženy pracují v botách na podpatku a v pěkných šatech značí, že fotografie mohla být nějak zinscenovaná
2) výňatek z rozhovoru pamětnice Hilde F. se Susannou Mitterlehner (plný záznam uložen v jejím soukromém archivu) ze září 2012 - Hilde F. v něm konstatuje, že odstraňování trosek bylo nucenou prací
Přidávám ještě soubor fotografií zachycující bývalé Truemmerfrauen s modelem sochy, práci na soše a její otevření.
Hm, asi nebudu schopná splnit přesně zadání "primárního" pramene, protože pokud tedy všechny knížky, články a studie můžeme považovat jenom za zdroje, trochu tápu. Přece jen jsme formulovaly jasnou otázku a na tu se nedá odpovědět jenom pomocí dobových fotografií, maximálně bychom tak mohly vyrazit do Německa a s nějakou Trümmerfrau nebo jejich potomky udělat rozhovor, aby to byl echt primární pramen. Každopádně mi přijde zajímavé minimálně toto - a třeba se to tam primárními prameny jen hemží (například je tam vyfocená titulka dobových novin ze Saské Kamenice), ovšem díky omezené znalosti němčiny jsem to neprocházela zdaleka všcehno - že Trümmerfrauen mají stránku na facebooku, respektive stránku na počest jejich práci https://www.facebook.com/Truemmerfrauen/. Tak to jen tak pro zajímavost ještě jako dodatek k těm knížkám, na které jsem sem házela odkazy. :)
Nemohla jsem přesně nalézt nějaký primární pramen, ale jako doplňující pramen, který by se dal považovat za primární přikládám kapitolu z knihy Thomase Khuna, str. 455, část III.. Tento text se zabývá postavením těchto žen přímo během války. file:///C:/Users/user/Downloads/trummenfrauen_denkmal%20(1).pdf trummenfrauen_denkmal.pdf
a dále ještě knihu s názvem: Wir haben wieder aufgebaut: Frauen der Stunde null erzählen od Antonie Meiners. https://www.amazon.de/Wir-haben-wieder-aufgebaut-erz%C3%A4hlen/dp/393804554X
Jako sekundární pramen přikládám diplomovou práci, která se zabývá hnutím Trumemenfrauen v oddílu D a F.
Dalé ještě obrazovou přílohu týkající se pomníku:
https://www.bild.bundesarchiv.de/dba/de/search/?yearfrom=&yearto=&query=Tr%C3%BCmmerfrau&page=2