Michaela Friedlová - úkol č. 1

Michaela Friedlová - úkol č. 1

autor Michaela Friedlová -
Počet odpovědí: 0

Na úvod bych ráda sdělila, že neučím. Zatím pouze doučuji a získávám zkušenosti a názory. A zatím jsem schopna kriticky zhodnotit, zda se mi při individuální výuce něco daří, či nedaří a snažím se různými cestami dojít k dobrému výsledku (možná se to změní až jednoho dne budu učit ve škole více studentů najednou). Každopádně si troufám, možná trošku naivně, tvrdit, že každý učitel by měl poznat, zda je či není dobrým učitelem. Pokud to ovšem nepozná sám, dříve či později by to mohl odhalit někdo jiný (ředitel, zástupce, kolega, ČŠI), kdo chodí na hospitace. Navíc si myslím, že děti jsou velmi kritické a znám mnoho příběhů z praxe, kdy samy děti daly impulz řediteli, že onen učitel není příliš dobrý. Musím uznat, že je na učitele vyvíjen skutečně velký tlak a to nejen z pohledu administrace, "dohadování" se s rodiči ba i s žáky, ale také ze strany dalšího vzdělávání, kontrol a neustálého tlaku na kvalitu výuky a obsáhnutí ideálně všeho. Do toho všeho tlaku neustále přibývají nové a nové podněty, které učitelům vyloženě nepomáhají (například inkluze - nejsem jejím nepřítelem). Možná by místo neustálého vymýšlení hodnotících nástrojů bylo vhodnější nalézt nástroje na podporu a pomoc učitelům.

Výhodami pro mne jsou následující: možnost získat certifikát za skvěle odváděnou práci - což bude pro všechny velmi dobrá motivace a budou na sebe moci býti pyšní, další výhodou by mohlo být, že by se odhalili "špatní" učitelé, se kterými by se dalo dále pracovat a popřípadě by dokonce odešli ze školství, dále možná další práce s certifikátem ze strany ředitele, respektive státu (finanční odměna).

Nevýhodou je podle mého názoru financování, které v našich podmínkách bude těžko fungovat. Nevím sice, jaký plat mají učitelé v Americe, ale vím, jaký je plat učitelů v českém prostředí a myslím, že mnoho učitelů nebude ochotno, ne-li schopno, si certifikaci zafinancovat. Další nevýhodou je způsob zjišťování, zda je učitel dobrým učitelem - 15 minut nahrávky, je krátká doba na zjištění všech 4 složek, které Berliner uvádí (pedagogické, účinky na žáky, psychologické a morální působení). Obzvláště těžko se pak zhodnotí morální působení, nebo dlouhodobé účinky na učení žáků.

Každopádně pokud by taková certifikace v našem prostředí probíhala a pokud by byla smysluplně naceněna, ráda bych se jí účastnila. Už jen právě pro dobrý pocit ze skvěle vykonané práce. Snad by takových bylo i více.