Hodnocení

Hodnocení

autor Jiří Kůrka -
Počet odpovědí: 0

Hodnocení NBPTS

Standardizace a kontrola profesní kvality učitelů má své místo v moderní společnosti, která chce vynaložené finanční prostředky efektivně využívat. Každá země má své představy o naplnění cílů vzdělávání žáků a o kontrole jejich naplňování, jak z pohledu učitele i žáků. Transparent a dobrovolnost, certifikace je možnost, jak přimět k účasti na hodnotícím procesu. Vzniklá zpětná vazba pomáhá při úpravě vzdělávacího procesu a může posílit vliv učitele při sebevzdělávání.

Vytvořené standardy mohou vnést do života učitele plno pozitivních podnětů, ale přinést i nástroj, kterým lze do značné míry ovlivnit pohodu při práci učitele. Vznik nezávislých nástrojů je podmínkou k hodnocení učitelů pomocí standardů vzniklých na základě působení celého spektra odborníků. Srovnávání různých vyučovacích systémů a zapracování národních zvláštností je jedinou možnou cestou pro vznik smysluplného a efektivního nástroje pro kontrolu a certifikaci učitelů. V našich podmínkách je mnoho konfliktů při tvorbě jakýchkoliv dokumentů a co se dotýká učitelů je celá řada náznaků pro efektivizaci práce učitele, ale každá politická skupina vidí problémy z jiného úhlu pohledu a má jiné zájmy, než jsou zájmy žáků a učitelů. Některé problematiky měl řešit karierní řád, ale doposud nebyl schválen. Vyvolaná změna RVP může být základem další rekonstrukce školství, tak způsobu kontroly práce učitele. Za období mé školní praxe se změnil pohled na vzdělávání, ale pružnost změn značně zaostává za realitou změny v přístupu k výuce jsou pozdě zapracovávány do učebních plánů. Pak je nutné provádět srovnávací studie a dle výsledku efektivní metody, postupy zavádět nebo měnit. Ze školy by měl být žák schopen nastoupit do zaměstnání bez dalšího vzdělávání, měl by ihned nahradit a zastoupit potřebnou funkci. Srovnávat ani, jen s rozvahou a záměrem zlepšit vdělávání.