V úvodu bych se ráda zmínila o své praxi. Ve školství pracuji od roku 2000. Deset let jako vychovatelka školní družiny a asistentka pedagoga a devět let jako učitelka 1. stupně. I po 18 letech praxe si nepřipadám vyhořelá a má práce mě stále těší, Co mě nětěší je stav školství v České republice a vnímání učitelů a jejich práce širokou veřejností. Taková certifikace jako je NBPTS by tento stav mohla zlepšit.
V systému hodnocení NBPTS spatřuji mnoho pozitiv. Jedním z hlavních pozitiv je pro mě důraz na přijetí a pochopení této strategie učiteli. Tento krok v našem systému v podstatě chybí při zavádění jakýchkoli změn. S tímto souvisí jasně definované a veřejně přístupné informace o potřebných krocích vedoucích k získání certifikace. Dalším velkým pozitivem je CITLIVÁ zpětná vazba, a to až od 12 odborníků. To bývá v našich podmínkách velmi obtížné. Několikrát jsem slyšela své kolegy stěžovat si, že pan inspektor jim po inspekci nic neřekl - neposkytl žádnou zpětnou vazbu. Přitom je to jedna ze zásadních podmínek ke zvyšování kvalit pedagogů.
Způsob hodnocení NBPTS s vládní podporou, jak probíhá v Austrálii je výhodný z hlediska vazby na finanční ohodnocování. V našich podmínkách by mohl zafungovat jako pobídka pro příliv učitelů-mužů a zastavení odlivu absolventů pedagogických fakult mimo školství.
Hodnocení NBPTS bez vládní podpory, a tedy bez podmíněné vazby na odměňování jde dle mého více "na dřeň". Je výrazně zásadnější z pohledu vnitřní motivace a vlastní angažovanosti účastníků.
Ovšem žádný systém, tedy ani tento, není samospásný. Osobně si myslím, že by měl člověk vždy začít u sebe a nedovolávat se jen změn z venku. Všechna výše zmíněná pozitiva nejsou k ničemu, pokud nedojde ke změně myšlení samotných učitelů.
Na druhou stranu vidím v tomto způsobu hodnocení aplikovaném do našich podmínek i negativa. Vzhledem k typicky české vlastnoti zaměřovat se na chyby, vyvstává okamžitě otázka: jaké důsledky z neúspěšného hodnocení by pro daného pedagoga plynuly. Myslím, že i "proškolení odborní hodnotitelé" by byli velkým negativním tématem. V této otázce se v ČR o nedůvěru k hodnotitelům velmi zasloužila Česká školní inspekce. A napravit tuto nedůvěru bude velmi těžké.
Hanka Dvořáková