1. úkol - NBPTS - Kateřina Bryanová

1. úkol - NBPTS - Kateřina Bryanová

autor Kateřina Bryanová -
Počet odpovědí: 2

Stejně jako většina kolegů shrnu v úvodu svoji učitelskou praxi. Pohybuji se ve školství více než patnáct let. Zpočátku jako učitelka angličtiny na různých středních školách, posléze na školách základních, pak jako asistentka pedagoga a průvodce v alternativních školách „svobodného“ typu a nyní opět jako učitelka základní školy, tentokrát ve speciální třídě. Za celou dobu svého působení ve školství jsem se – věřím, že jako naprostá většina pedagogů – snažila učit efektivně a zábavně s maximálním respektem k potřebám žáků (studentů). Podle Fenstermachera a Richardsonové bych tedy zřejmě splňovala kritéria standardního i úspěšného výkonu – ve výsledku tedy „kvalitního“. Přesto jsem si – až na výjimky – nebyla svým výkonem naprosto jistá. Viděla jsem sice na výsledcích dětí, že si učivo osvojily a že jsou při mých hodinách spokojené a občas se nějaké pozitivní reakce dopustil můj asistent nebo děti samy, nicméně mi vždycky chybělo nějaké „posvěcení shůry“ nebo třeba jen reflexe jiného učitele, který by zhodnotil moji práci s odstupem, ale zároveň na určité profesní úrovni.

Rozhodně tedy souhlasím s autorem článku, že by v českém vzdělávacím systému hodnocení podle profesních standardů mohlo sehrát pozitivní roli. Zvláště pokud by účast v něm zůstala dobrovolná. Mohlo by být velkou motivací a domnívám se, že i prevencí vyhoření.

Vzhledem k současnému systému odměňování učitelů by určitě mohlo získání certifikátu pomoci vedení škol lépe diferencovat angažovaného učitele od učitele pasívního a reflektovat to i na jeho finančním ohodnocení. To by zase mohlo přilákat do školství i tolik chybějící mužský element.

Brzdou v našich krajích by však mohla být jeho finanční náročnost a kverulantská povaha Čechů (neochota uznávat hodnotící autoritu).

Já osobně bych určitě o takový certifikát – i o činnosti s ním spojené – zájem měla.

V odpovědi na Kateřina Bryanová

Re: 1. úkol - NBPTS - Kateřina Bryanová

autor Michaela Friedlová -

Souhlasím s Kačkou, že by získání certifikátu mohlo pomoci vedení škol lépe diferencovat angažovaného učitele od učitele pasívního a následně to reflektovat i na jeho finančním ohodnocení. Nicméně si nejsem jistá, jak by to ředitel dělal. Při představě, že si dobrovolně certifikát zaplatí jen několik málo učitelů ze školy a ředitel jim následně na základě toho dá větší odměny, stane se certifikace dobrovolně nedobrovolnou. Pokud budou chtít ostatní také odměny, nebo vyšší odměny, budou si muset certifikát také zaplatit. Naopak v situaci, kdy by měli všichni učitelé na škole certifikát, ředitel by musel dát odměny všem, ,takže bychom se dostali do situace, která je na škole vlastně již nyní (ředitel bude přidělovat odměny za zásluhy, nikoli na základě certifikátu).

Nicméně to hodnotím jako člověk, který zatím zkušenosti ze školství nemá.

V odpovědi na Kateřina Bryanová

Re: 1. úkol - NBPTS - Kateřina Bryanová

autor Kateřina Janečková -

Souhlasím s autorkou hodnocení, že by českému vzdělávacímu systému pomohla určitá kontrola ,nastavení profesních standartů  ,které by mohlo zvýšit kvalitu výuky i nastavit jakési zrcadlo výkonu jednotlivých učitelů a tím dát možnost sebereflexe. Vzhledem ke skutečnosti ,že jsem svou pedagogickou dráhu započala jako asistentka pedagoga, mohla jsem sledovat práci mnoha pedagogů a vidět, co a jakým způsobem ovlivňuje proces vyučování.

Mohla jsem se učit od špičkových učitelů, či se tiše modlit, aby si žáci odnesli do života co nejméně šrámů na duši a co nejvíce poznání a chuti se dále vzdělávat. Nemám příliš zkušeností se situací na 2.stupni základní školy ,ale na prvním stupni vzhledem k věku žáků ,který ovlivňuje vnímání autorit, hlavně na začátku školní docházky, mám takový dojem a zkušenosti, že mnozí učitelé mají pocit ,že jsou takovými neohroženými  vládci, či polobohy, kterým se velmi těžko vysvětluje, že třeba ne všechno je v pořádku, že je prostor pro zlepšení a že další vzdělávání má význam po celou dobu kariéry.

Což se mi potvrzuje nyní, z mého pohledu výchovného poradce, při péči o žáky nadané či se speciálními vzdělávacími potřebami.

Otázkou je, což je i obsahem článku, co má být testováno, schopnosti učitele, výkon či výsledky žáků v testování, či motivovanost k učení, kterou dobrý učitel má také ve svých rukách. Další otázkou je, kdo má být hodnotitelem. Moje zkušenost hovoří o tom, že  v českém prostředí a pro zachování dobrých vztahů na pracovišti rozhodně externí nezávislí posuzovatelé.

Na závěr bych chtěla vyjádřit svůj názor, že kdyby byla zpětná vazba, jak učitelé učí, a že máme mnoho výborných učitelů, a kdyby učitelé brali žáky  a jejich rodiny jako partnery, kteří spolupracují a podílejí se společně na edukačním procesu ,myslím, že by vzrostla opět prestiž českého školství i mezi širokou veřejností i vládnoucí garniturou a třeba tím i potřeba dobré učitele dobře zaplatit.