Základy hudební výchovy II
Osnova sekce
-
Studenti prohlubují znalosti ze základů hudební teorie osvojené v prvním semestru. Studenti získají základní informace ze světových a českých dějin hudby Studenti obdrží od vyučujícího ukázky 25 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí poslechového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. V průběhu semestru se uskuteční kolektivní výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. Studentům bude přiblížena nahrávka od BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Jedním z cílů předmětu je, aby se studenti seznámili s dělením hudebních nástrojů a dokázali je rovněž vizuálně a sluchově poznat. Náplní předmětu budou rovněž základy taktovací techniky.
Studenti se specializací HV budou mít v rámci tohoto předmětu základy hudební psychologie a zpracují a budou prezentovat hudební pohádku jako aplikaci hudebně psychologických a pedagogických poznatků.
-
-
První dvě videa výrazně doporučuji shlédnout všem
1. taktování v 2/4 a 3/4 taktu
2. nástup a konec
Videa č. 3 a 4 může skupina nespecializace pominout, specializace HV se podívá
3. taktování v 4/4
4. jak taktovat, když těžká doba není až tak moc těžká
5. taktování v 6/8
-
-
-
-
-
Vložte úkol vypracovaný podle zadání (tentokrát žádné zvukové přílohy)
-
Pracovní listy na 24. 3. (tempo) a 31. 3. (dynamika).
-
-
-
-
-
-
-
Použijeme ve výuce 31. 3. (vytiskněte nebo čitelně stáhněte)
-
Doplňte noty podle zadání, vložte i zvukovou nahrávku svého řešení
-
Vložte úkol vypracovaný podle zadání. Využijte svoji dovednost vytvořit (na papíru nebo myšlenkově) graf tónového prostoru písně.
-
-
-
-
Zde je možné odevzdat jakýkoliv úkol v případě vypršení řádného termínu (používejte jen v legitimních situacích, nezneužívejte!)
-
-
-
Komentář přiložený v souborech použijte při sledování doporučených skladeb:
http://operaplus.cz/dnes-v-prazskem-foku-brittenuv-pruvodce-mladeho-cloveka-orchestrem
a zde ještě hezké video použitelné i v MŠ (s patřičným českým komentářem z úst učitelky):
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=george+meets+the+orchestra
Seriál o skupinách hudebních nástrojů v jedinečném podání hudebníků FOKu z doby jarní karantény 2020:
https://www.fok.cz/cs/orchestr-bez-podia-aneb-fok-za-casu-pandemie
-
-
-
Literatura: HURNÍKOVÁ, Kateřina. Stručný průvodce dějinami evropské hudby: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-333-7.
-
V tabulce je seznam skladem ke studiu dějin hudby a k přípravě na poslechový test, který je součástí zkoušky. Pokud je číslo u skladby podbarveno zeleně, naleznete skladbu ve složce poslané přes SIS. U ostatních skladeb je odkaz na YouTube. Skladby na šedivě podbarvených řádcích doporučuji vaší pozornosti, ale nebudou v testu. Doporučuji vyplnit si životopisná data skladatelů, jejich národnost a zařadit podle uměleckého slohu. Pořadí skladeb nyní odpovídá roku narození skladatelů.
Výběr vůbec nebyl snadný - je to kompromis mezi skladbami typickými pro dané období, hity uvedeného autora a hlediskem použitelnosti v MŠ. (Za zpětnou vazbu k výběru skladeb budu vděčná, tuto várku to již ovšem neovlivní...)
Přeji příjemný poslech!
-
Vypracujte krátký pracovní list. Použijte Stručného průvodce dějinami evropské hudby, případně další zdroje. Současně s vypracováním úkolu si poslechněte příslušné skladby ze souboru poslechových skladeb našeho předmětu.
Vkládejte oscenovaný úkol do 27. 3.
-
-
-
Joj, mamo (noty i nahrávka těží z mé diplomové práce - doporučuji Vám také dělat něco užitečného :-)
-
Jednou z vybraných poslechových skladeb je začátek opery Bystrouška od L. Janáčka s animací (viz seznam poslechových skladeb). Seznamte se s okolnostmi vzniku opery i s jejím dějem, zde: https://www.leosjanacek.eu/prihody-lisky-bystrousky/. Podívejte se na didaktickou studii, kterou v časopisu Hudební výchova3-4/2018 připravila doc. Hana Váňová, s explicitní vazbou na RVP PV (v příloze). Vzpomeňte si na ku-ku interval (tzv. volací tercii) a poslouchejte první slova (zpěv) Bystroušky v díle. Nezapomeňte na termín "nápěvky mluvy", který je pro Janáčkovu operní tvorbu typický.
-
-
-
-
Noty pro orientaci v D dur.
Noty pro zvládnutí hry v C dur.
-
-
-
Vložte výsledek vypracovaný podle zadání.
-
Shlédněte přednášku prof. Cyrila Höschla: Umění, krása a lidský mozek
Dělejte si poznámky (cca 1/2 strany) a odevzdejte s krátkou reflexí (1/2 až jedna strana A4) - co vás zaujalo, co je z tohoto hlediska důležité pro HV na všech stupních, co je specifické už pro preprimární vzdělávání. -
-
-
-
Příklad vypracované seminární práce. Zařazení do integrovaného bloku, formulace cílů nebo očekávaných výstupů. Text pohádky - ve formě scénáře pro učitelku při prvním čtení, vlastní píseň a zařazená lidová/umělá píseň. Návrhy tematicky navazujících činností (v celém spektru cílů v senzomotorice a grafomotorice).
Odkaz na video "Jak Honza pomohl opravit mlýn" (chybí zde úvodní píseň, zvukové efekty zajišťuje moje neviditelná dcera, ale ve školce bych si poradila sama :-), věřte mi)
-
-
-
Seznamte se s hudebním materiálem, který slouží k testování úrovně témbrového sluchu předškolních a mladších školních dětí. (Zjednodušeně: témbrovým sluchem rozlišujeme zvuk hudebních nástrojů.)
Odkaz míří na studijní materiály zveřejněné Katedrou hudební výchovy.
https://pages.pedf.cuni.cz/khv/jine/studijni-materialy/tembrovy-sluch/
Na papíru očíslujte 11 řádků čísly 8 až 18 (písemně nebo ve wordu). Pouslouchejte příslušné zvukové stopy a zaznamenejte, které nástroje nebo hlasy slyšíte. POZOR: ČÍSLO ZVUKOVÉ STOPY JE NAD NÍ (NAD ČERNÝM PRUHEM).
Specializaci HV doporučuji pracovat s vidinou, že záznam může být součástí portfolia - po odevzdání úkolu všemi vám pošlu k tomuto tématu krátký článek a stručné výpisky z něj spolu se záznamem z poslechu lze do portfolia zařadit.
-
20 otázek z dějin hudby, odpověď vždy výběrem jedné správné odpovědi ze čtyř možných.
-