Osnova sekce

  • Cílem kurzu "gramatika" je zejména procvičení obtížnějších kapitol formální morfologie.

  • Náplní semináře je četba a poslech publicistických a odborných textů, jejich ústní parafrázování a psaní anotací a abstraktů. Cílem je seznámit studenty se specifiky odborného stylu, typickými jazykovými prostředky a kompozicí textu.

    • Seminář 1 (14.1.) - Domácí úkol

      1. Přečtěte si text na s. 65-66.

      2. Najděte v textu klíčová slova a základní myšlenky.

      3. Do pátečního semináře (17.1) si prosím všichni připravte krátký monolog  - cvičení 2 na straně 66 (délka maximálně 2-3 minuty!).

    • Soubor obsahuje publicistický text Jak zastřelit novinářskou kachnu a na něj navazující gramatická a lexikální cvičení. Následuje přehled jazykových prostředků, které slouží k organizaci textu, a jejich procvičení.

    • Seminář 2 (17.1.)

      V semináři jsme slyšeli a komentovali ústní prezentace na téma Média a novinářské kachny.

      Prošli jsme jazykové prostředky pro organizaci textu v tab. 8.1 na straně 68. Vyhledali jsme tyto jazykové prostředky v textu 1a na straně 69. 

      Domácí úkol: 69 / cv. 2a-d (Doplňte jazykové prostředky z tabulky 8.1.)

      Volitelný domácí úkol 1: 68/ cv. 8 (Vyberte si jedno téma a napište esej v rozsahu 100 - 150 slov. Použijte jazykové prostředky pro organizaci textu z tabulky 8.1)

      Volitelný domácí úkol 2: V Moodlu vypracujte cvičení k textu Jak zastřelit novinářskou kachnu. (slovní zásoba, vazby sloves)

    • Ústní prezentace 17.1. Fórum

      Videa a fórum jsou přístupné pouze pro studenty, kteří měli ústní prezentaci.

    • Seminář 3 (20.1.)

    • Prosím vložte do fóra abstrakt textu Neverbální komunikace v rozsahu 50-100 slov. Použijte jazykové prostředky z tabulky Anotace, abstrakt. Děkuji.

    • Seminář 4 (22.1.)

      Domácí úkol ze semináře 3!

      Připomínám domácí úkol ze semináře 3 - abstrakt k textu Neverbální komunikace. Abstrakt prosím vložte do Fóra jako nové téma.

      Domácí úkol ze semináře 4 - viz níže

    • Domácí úkol ze semináře 4:

      Napište abstrakt odborného článku podle vašeho výběru v rozsahu max. 100 slov.  

      Články můžete hledat např. v odborných literárněvědných a jazykovědných periodikách jako Naše řeč, Jazykovědné aktuality, Český jazyk a literatura, Česká literatura apod.

      Text musí obsahovat následující body:

      1 cíl (téma) článku

      2. metody

      3. výsledky

      4. závěry

      Texty prosím odevzdejte v podobě souboru Word.

    • Na žádost Shunan dávám k dispozici celý text učebnice Ústní a písemné vyjadřování pro pokročilé. 

      Prosím, abyste tento text v případě zájmu používali pouze pro své soukromé potřeby, není určen k veřejnému použití. Děkuji.

    • Složka obsahuje 15 krátkých textů o původu slov. Každý student si vybere jeden text a připraví vystoupení, případně s PPT prezentací. Na jedné hodině mluvení vystoupí 3 studenti.

  • Cílem kurzu je a) rozvoj percepce a produkce na úrovni segmentální i roviny souvislé řeči, b) upevnění teoretických znalostí z fonetiky a fonologie češtiny a jejich aplikace.

    • 13. 1. Lekce 1 (místnost č. 16)

      - Minidialogy ve dvojicích - nácvik obtížných jevů - znělost, rytmus víceslabičných slov, souhláska h, z, výslovnost j/jí na začátku slov

      - neslabičné předložky a asimilace znělosti

      - průběžné opakování: vztah grafické a zvukové stránky (vybrané jevy), hláska, foném, vlastnosti souhlásek (místo a způsob tvoření, šumové x sonorní, párové s.), transkripce

      DÚ: transkripce vybraných slov

      14. 1. Lekce 2 (místnost č. 129)

      - minidialogy - poslech - melodie

      - typy melodémů a jejich užití v češtině (otázka doplňovací x otázka zjišťovací)

      - transkripce (asimilace znělosti)

      - průběžné opakování - vlastnosti souhlásek

      DÚ: transkripční cvičení (vytištěné), cvičení - porozumění textu (činnost měkkého patra) (vytištěné) fakultativně - fonologické kvádry (odesláno e-mailem)

      16. 1. Lekce 3 (místnost č. 16)

      - transkripce

      - pravidla asimilace znělosti: uvnitř slova x přes hranici slov, skupina párových souhlásek x skupina se sonorou, prozodický předěl x výslovnost bez předělu

      - nácvik výslovnosti: znělost, h, ch, rytmus

      - hláska, foném, alofon, silná a slabá pozice

      - ústní a nosové souhlásky - činnost měkkého patra

      - opakování - typy melodémů, jejich pozice v promluvě

      16. 1. doplňková lekce na vyžádání studentů - 60 minut (místnost č. 16)

      - cvičení - pozice slovního přízvuku (předrážka, příklonka, přízvuk na předložce)

      - cvičení - distinktivní rysy, fonologické kvádry

      - objektivně měřitelné veličiny vs. subjektivní vnímání

      20. 1. Lekce 4 (místnost č. 1)

      Plán: 

      - poslechová cvičení - segmenty, slovní přízvuk, melodie + opakování teorie

      - produkce - sykavky, znělé souhlásky

      21. 1. Lekce 5 (místnost č. 16 a č. 12)

      dělená lekce - 2 skupiny (+ kol. Petra Poukarová)

      PLÁN: percepční cvičení L-R, nácvik produkce v menší skupině - kvantita, znělost, rytmus

      23. 1. Lekce 6 (místnost č. 16 a č. 12)

      dělená lekce (+ kol. Denisa Špinlerová, Alžběta Růžičková)

      PLÁN: percepční cvičení, nácvik produkce v menší skupině, pořízení nahrávky