Intenzivní kurz pro čínské studenty
Osnova sekce
-
Cílem kurzu "gramatika" je zejména procvičení obtížnějších kapitol formální morfologie.
-
Náplní semináře je četba a poslech publicistických a odborných textů, jejich ústní parafrázování a psaní anotací a abstraktů. Cílem je seznámit studenty se specifiky odborného stylu, typickými jazykovými prostředky a kompozicí textu.
-
Seminář 1 (14.1.) - Domácí úkol
1. Přečtěte si text na s. 65-66.
2. Najděte v textu klíčová slova a základní myšlenky.
3. Do pátečního semináře (17.1) si prosím všichni připravte krátký monolog - cvičení 2 na straně 66 (délka maximálně 2-3 minuty!).
-
Soubor obsahuje publicistický text Jak zastřelit novinářskou kachnu a na něj navazující gramatická a lexikální cvičení. Následuje přehled jazykových prostředků, které slouží k organizaci textu, a jejich procvičení.
-
Seminář 2 (17.1.)
V semináři jsme slyšeli a komentovali ústní prezentace na téma Média a novinářské kachny.
Prošli jsme jazykové prostředky pro organizaci textu v tab. 8.1 na straně 68. Vyhledali jsme tyto jazykové prostředky v textu 1a na straně 69.
Domácí úkol: 69 / cv. 2a-d (Doplňte jazykové prostředky z tabulky 8.1.)
Volitelný domácí úkol 1: 68/ cv. 8 (Vyberte si jedno téma a napište esej v rozsahu 100 - 150 slov. Použijte jazykové prostředky pro organizaci textu z tabulky 8.1)
Volitelný domácí úkol 2: V Moodlu vypracujte cvičení k textu Jak zastřelit novinářskou kachnu. (slovní zásoba, vazby sloves)
-
Ústní prezentace 17.1. Fórum
Videa a fórum jsou přístupné pouze pro studenty, kteří měli ústní prezentaci.
-
Seminář 3 (20.1.)
-
Prosím vložte do fóra abstrakt textu Neverbální komunikace v rozsahu 50-100 slov. Použijte jazykové prostředky z tabulky Anotace, abstrakt. Děkuji.
-
Seminář 4 (22.1.)
Domácí úkol ze semináře 3!
Připomínám domácí úkol ze semináře 3 - abstrakt k textu Neverbální komunikace. Abstrakt prosím vložte do Fóra jako nové téma.
Domácí úkol ze semináře 4 - viz níže
-
Domácí úkol ze semináře 4:
Napište abstrakt odborného článku podle vašeho výběru v rozsahu max. 100 slov.
Články můžete hledat např. v odborných literárněvědných a jazykovědných periodikách jako Naše řeč, Jazykovědné aktuality, Český jazyk a literatura, Česká literatura apod.
Text musí obsahovat následující body:
1 cíl (téma) článku
2. metody
3. výsledky
4. závěry
Texty prosím odevzdejte v podobě souboru Word.
-
Na žádost Shunan dávám k dispozici celý text učebnice Ústní a písemné vyjadřování pro pokročilé.
Prosím, abyste tento text v případě zájmu používali pouze pro své soukromé potřeby, není určen k veřejnému použití. Děkuji.
-
-
-
Složka obsahuje 15 krátkých textů o původu slov. Každý student si vybere jeden text a připraví vystoupení, případně s PPT prezentací. Na jedné hodině mluvení vystoupí 3 studenti.
-
-
Cílem kurzu je a) rozvoj percepce a produkce na úrovni segmentální i roviny souvislé řeči, b) upevnění teoretických znalostí z fonetiky a fonologie češtiny a jejich aplikace.
-
13. 1. Lekce 1 (místnost č. 16)
- Minidialogy ve dvojicích - nácvik obtížných jevů - znělost, rytmus víceslabičných slov, souhláska h, z, výslovnost j/jí na začátku slov
- neslabičné předložky a asimilace znělosti
- průběžné opakování: vztah grafické a zvukové stránky (vybrané jevy), hláska, foném, vlastnosti souhlásek (místo a způsob tvoření, šumové x sonorní, párové s.), transkripce
DÚ: transkripce vybraných slov
14. 1. Lekce 2 (místnost č. 129)
- minidialogy - poslech - melodie
- typy melodémů a jejich užití v češtině (otázka doplňovací x otázka zjišťovací)
- transkripce (asimilace znělosti)
- průběžné opakování - vlastnosti souhlásek
DÚ: transkripční cvičení (vytištěné), cvičení - porozumění textu (činnost měkkého patra) (vytištěné) fakultativně - fonologické kvádry (odesláno e-mailem)
16. 1. Lekce 3 (místnost č. 16)
- transkripce
- pravidla asimilace znělosti: uvnitř slova x přes hranici slov, skupina párových souhlásek x skupina se sonorou, prozodický předěl x výslovnost bez předělu
- nácvik výslovnosti: znělost, h, ch, rytmus
- hláska, foném, alofon, silná a slabá pozice
- ústní a nosové souhlásky - činnost měkkého patra
- opakování - typy melodémů, jejich pozice v promluvě
16. 1. doplňková lekce na vyžádání studentů - 60 minut (místnost č. 16)
- cvičení - pozice slovního přízvuku (předrážka, příklonka, přízvuk na předložce)
- cvičení - distinktivní rysy, fonologické kvádry
- objektivně měřitelné veličiny vs. subjektivní vnímání
20. 1. Lekce 4 (místnost č. 1)
Plán:
- poslechová cvičení - segmenty, slovní přízvuk, melodie + opakování teorie
- produkce - sykavky, znělé souhlásky
21. 1. Lekce 5 (místnost č. 16 a č. 12)
dělená lekce - 2 skupiny (+ kol. Petra Poukarová)
PLÁN: percepční cvičení L-R, nácvik produkce v menší skupině - kvantita, znělost, rytmus
23. 1. Lekce 6 (místnost č. 16 a č. 12)
dělená lekce (+ kol. Denisa Špinlerová, Alžběta Růžičková)
PLÁN: percepční cvičení, nácvik produkce v menší skupině, pořízení nahrávky
-