Rozvoj, globalizace a klimatická změna
Osnova sekce
-
Anotace
Kurz se zaměřuje na výklad konceptů, jejichž prostřednictvím můžeme porozumět jednomu z nejzávažnějších problémů současného světa - klimatické změně. Ta je v kurzu pojímána jako přírodní a současně antropogenní proces (srov. IPCC 2014), inherentně spojený s požadavkem na trvalý ekonomický růst (Eriksen 2016). Analýzy klimatické změny a s ní spojených proměn sociálního i přírodního světa jsou v kurzu ukotveny ve výkladu modernistické ideje pokroku, koloniálních a neokoloniálních praxí a globalizace. Akcentována je propojenost globálních a lokálních procesů, zvláštní pozornost je věnována tématu klimatické spravedlnosti a indigenních odpovědí na klimatickou změnu. Kurz představí také pojem antropocénu a jeho kritiku. Závěr je věnován teoriím, které nově formulují vztah lidského a mimo-lidského a nabízejí alternativu růstovému myšlení.
Metody výuky
Přednášky, společné diskuse textů a vizuálních materiálů, samostatná práce studujících doma.Kreditová dotace
6 ECTS (1 kredit = 25-30 hodin práce)
Docházka
U povinně volitelných kurzů je docházka povinná, během semestru je možné mít dvě neomluvené absence. Za další neomluvené absence bude strháváno vždy 10 % z celkového hodnocení. V případě nemoci aj. studující doloží omluvenku (potvrzení od lékaře apod.).
MSTeams (jen pro případ online výuky)
Podmínky absolvování kurzu:
1. Vypracovávání úkolů v průběhu semestru. Studující zpracují na určené hodiny úkoly, zadané v sylabu. Vypracují anotaci, případně zodpoví otázky, v požadovaném rozsahu a zašlou do půlnoci ve čtvrtek týdne předcházejícího hodině. Vypracované úkoly budou podkladem k diskusím na hodinách. Bez domluvy s vyučující je povoleno vynechat maximálně dva úkoly. Vypracování úkolů je podmínkou přistoupení k ústní zkoušce.
HODNOCENÍ JEDNOTLIVÝCH ÚKOLŮ 0 - 10 BODŮ (výsledný počet budů bude převeden na procenta).
Materiály jsou vloženy v moodle, kam studující budou vkládat i vypracované anotace – https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8455
2. Ústní zkouška po skončení semestru. Studující dostanou dvě otázky, na které odpoví na základě probrané látky a přečtené literatury.
Hodnocení
Anotace 50 %
Ústní zkouška 50 %
Výborně: 86 – 100 %
Velmi dobře: 66 – 85 %
Dobře: 51 – 65 %
Neprospěl/a: 50 % a méně
Poučení o plagiarismu
Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Základní pravidla řádného odkazování a připisování autorství najdete zde http://www.hps.cam.ac.uk/students/plagiarism.html
Povinná literatura ke kurzu
- CRATE, S., NUTTALL, M. (ed). Anthropology and Climate Change: From Encounters to Actions. Routledge, 2016. ISBN 9781598743333
- EDELMAN, M., HAUGERUD, A. (ed). The anthropology of development and globalization: from classical political economy to contemporary neoliberalism. Wiley-Blackwell, 2005. ISBN 9780631228806
- ERIKSEN, Th. H. Overheating: an anthropology of accelerated change. London: Pluto Press, 2016. ISBN 9780745336343.
- TSING, A. L. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015. ISBN-13: 978-0691162751
Doporučená literatura
- DOVE, M. R. (ed). The Anthropology of Climate Change: An Historical Reader. Malden, MA: Wiley Blackwell, 2014. ISBN 978-1118383001.
- DRYZEK, J. S., Norgaard, R. B., Schlosberg, D. (ed.). The Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford: Oxford University Press. 2011. ISBN 978-0199566600
- MOORE, J. W. Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London: London: Verso 2015. ISBN 978-1781689028
Sylabus ZS 2023 v příloze a v SIS
Materiály k jednotlivým hodinám jsou vloženy v MOODLE, kam odevzdávejte úkoly - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8455
-
Zadání ke každé hodině je popsáno v sylabu a rovněž u ODEVZDÁVÁRNY daného úkolu. Práce prosím odevzdávejte nejpozději do půlnoci ve čtvrtek týdne předcházejícího hodině. Vypracované úkoly budou podkladem k diskusím na hodinách. Bez domluvy s vyučující je povoleno vynechat maximálně dva úkoly. Vypracování úkolů je podmínkou přistoupení k ústní zkoušce.
-
-
-
Přečtěte si text a shrňte, v čem je dle autora problém evolucionistického myšlení. Max 800 slov.
-
-
Přečtěte si text a shrňte hlavní argumenty textu. Zaměřte se na to, jak autor vykresluje propojování geografických oblastí - ekonomických systémů – politických systémů. Max 800 slov.
-
-
Poslechněte si přednášku N. Klein a poznamenejte si klíčová slova. Následně vyberte 20 klíčových slov, podle Vás vystihují podstatu přednášky, a pokuste se je seřadit dle závažnosti pro argument N. Klein.
-
-
Přečtěte si klíčový text, v němž byl ustaven pojem antropocénu. Najděte si další informace o textu a kontextu jeho vzniku (můžete hledat např. v online zdrojích, které jsou uvedeny v literatuře k hodině). Jak se podle vás stalo, že se tento dvoustránkový text stal tak přelomovým? Rozsah max. 800 slov.
-
-
Donna Haraway, Noboru Ishikawa, Scott F. Gilbert, Kenneth Olwig, Anna L. Tsing & Nils Bubandt. 2016. Anthropologists Are Talking – About the Anthropocene, Ethnos, 81(3): 535-564
Přečtěte si rozhovor a shrňte základní argumenty všech řečníků. Jaký argument, úvaha, vás nejvíce zaujaly? Rozsah max 800 slov.
-
-
Přečtěte si text a napište jeho anotaci. Zaměřte se na to, jakou roli mají v textu „měřítka“ (scales). Max. 800 slov.
-
-
Etnografická studie soudní žaloby, kterou podal Saúl, farmář z Peru, na společnost RWE, analyzuje právní rovinu klimatické spravedlnosti. V čem spočívá dle autora textu klimatická ne/spravedlnost? Jak je konstruována analyticky? Jakou roli má ve snaze o narovnání klimatické nespravedlnosti zákon - a jakou morálka? Max. 800 znaků.
Pro kontextualizaci se podívejte na
-
-
Přečtěte si text a napište jeho anotaci. Najděte si, jak funguje obchod s emisními povolenkami. Max. 800 slov.
-
-
Přečtěte si úvod ke knize (s. 2 - 10) a vyberte si jednu část (Part), kterou si důkladněji prostudujte. Napište odpovědi na otázky: co jsou to „wateworlds“ a jakou roli hrají v části, které jste se věnovali důkladněji? Jak jsou „waterworlds“ propojeny s tím, co nazýváme „indigenním“ (lokálním) věděním? Max. 800 slov.
-
Alternativní konceptualizace vztahu lidských a mimo-lidských světů: asambláž, multispecies collaboration, spřízněné druhy (companion species) aj.
-
Přečtěte si text A. Tsing. Několik kapitol má v názvech otázky, na které A. Tsing v textu odpovídá – zrekapitulujte, jak Tsing na uvedené otázky odpovídá, současně se ale pokuste přemýšlet, zda Vám na odpovědích něco „nesedí“, chybí, není pro Vás dost důvěryhodné atd. Odpovědi A. Tsing i své otázky k těmto odpovědím napište v rozsahu max. 800 slov.