Didaktika francouzštiny I
Section outline
-
Představení
Organizace hodin
Požadavky k atestaci, portfolio
Doporučená literatura
Vymezení didaktiky, termíny FLE, FLS, FLM
Učitel a jeho výukový styl
Le contrat pédagogique
-
Aktéři výuky FJ - UČITEL
Výukové styly
Základní kompetence učitele
Role učitele
-
Aktéři výuky FJ a jejich cíle
Vzdělávací instituce, státní instituce, rodiče, vliv Francie
Cíle výuky FJ v kontextu České republiky
Problematiky kurikulárních dokumentů vzhledem k vzdělávacím cílům
-
Aktéři výuky - ŽÁK
Žákovské proměnné
- motivace, strategie a styly učení, sociální zázemí, kognitivní možnosti, adekvátnost metod, potřeby
- vliv učitele na zmíněné oblasti
- motivace (vnitřní a vnější) a potřeby
-
Problematika motivace
- Moderní teorie motivace ve školním prostředí
1) Teorie motivace k učení (naplňování cílů) - Théorie des buts d´accomplissement
Motivační klima (kompetitivní vs pracovní klima)
2) Sebedeterminační teorie - Théorie de l´autodétermination
-
Problematika motivace
- Sebedeterminační teorie
- Principy autonomní učení a podpora motivace
Proces učení - Jak se učíme?
Úkol: Vybrat si jednu ze základních teorií učení a představit její hlavní teze (na 22.11.). Pokud možno, připravit aktivitu ilustrující danou teorii učení.
-
Styly a strategie učení
- Kompetence k učení (klíčová kompetence podle RVP) a její význam ve vzdělávání
- Vymezení pojmů styl a strategie učení
- Typologie stylů (VARK, Kolbův cyklus, divergentní a konvergentní myšlení apod.)
- Diagnostika žáků a využití typologií v učitelské praxi
-
1) Prezentace základních teorií učení (Behaviorismus, Gestalt, Konstruktivismus)
2) La gestion mentale d´Antoine de La Garanderie
Devoir: Navštívit veletrh školství Schola Pragensis (28. až 30. listopadu 2019 v Kongresovém centru Praha), představit ostatním své dojmy
-
- Hodnocení návštěvy veletrhu Schola Pragensis
- Teorie mnohočetných inteligencí (Howard Gardner)
- Rozlišení pojmů akvizice (osvojování) a učení a jejich uplatnění ve výuce
- Typy strategií učení(přímé a nepřímé, socio-afektivní, kognitivní, metakognitivní)
- Strategie učení v praxi: zápis na tabuli, poznámky
-
1) Zápis informací na tabuli: prezentace myšlenkové mapy (Členy)
2) Práce s učebním materiálem a jeho organizace (pracovní sešit, "classeur", slovníček)
3) Vývoj metod výuky FLE (tradiční gramaticko- překladové metody, přímé metody, strukturální metody, metoda SGAV, komunikativní audio-orální metody, akční metody)
-
1. Shrnutí vývoje metodologií FLE
2. Komunikativní a akční přístup ve výuce FLE
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky (výchozí dokument) : komunikativní kompetence a řečové dovednosti
- Základní principy: autonomie žáka, zařazení autentických materiálů, práce s gramatikou a lexikem, práce s chybou
- Akční přístup : žák jako "acteur social", projektové zacílení výuky formou tzv. "Taches langagieres"
3. Analýza učebnic (Quartier libre, A plus, Echos, Alors?)
Úkol do dalšího semestru: seznámit se s kurikulárními dokumenty 1) Společný Evropský referenční rámec pro jazyky 2) Rámcový vzdělávací program (RVP) - Cizí jazyky
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky
1) Základní pojmy: princip vícejazyčnosti, obecné kompetence, jazykově-komunikační kompetence, oblasti, strategie, úlohy ("taches"), texty
2) Problematika kompetenčního modelu
2) Otázka úrovní: rozlišení jazykových úrovní podle Rámce (A1 - C1), rozpozávání úrovní
3) Deskriptory jako nástroj evaluace a autoevaluace, jejich využití v praxi