Aperçu des sections

  • Généralités

  • 5. října

    Představení

    Organizace hodin

    Požadavky k atestaci, portfolio

    Doporučená literatura

    Vymezení didaktiky, termíny FLE, FLS, FLM

    Učitel a jeho výukový styl

    Le contrat pédagogique 

  • 11. října

    Aktéři výuky FJ - UČITEL

    Výukové styly

    Základní kompetence učitele

    Role učitele

  • 18. října

    Aktéři výuky FJ a jejich cíle

    Vzdělávací instituce, státní instituce, rodiče, vliv Francie 

    Cíle výuky FJ v kontextu České republiky

    Problematiky kurikulárních dokumentů vzhledem k vzdělávacím cílům 

  • 25. října

    Aktéři výuky - ŽÁK

    Žákovské proměnné 

    - motivace, strategie a styly učení, sociální zázemí, kognitivní možnosti, adekvátnost metod, potřeby

    - vliv učitele na zmíněné oblasti

    - motivace (vnitřní a vnější) a potřeby

  • 1. listopadu

    Problematika motivace

    - Moderní teorie motivace ve školním prostředí

    1)  Teorie motivace k učení (naplňování cílů) - Théorie des buts d´accomplissement

    Motivační klima (kompetitivní vs pracovní klima)

    2) Sebedeterminační teorie - Théorie de l´autodétermination

  • 8. listopadu

    Problematika motivace

    - Sebedeterminační teorie

    - Principy autonomní učení a podpora motivace

    Proces učení - Jak se učíme?

    Úkol: Vybrat si jednu ze základních teorií učení a představit její hlavní teze (na 22.11.). Pokud možno, připravit aktivitu ilustrující danou teorii učení.

  • 15. listopadu

    Styly a strategie učení

    Kompetence k učení (klíčová kompetence podle RVP) a její význam ve vzdělávání

    - Vymezení pojmů styl a strategie učení

    - Typologie stylů (VARK, Kolbův cyklus, divergentní a konvergentní myšlení apod.)

    - Diagnostika žáků a využití typologií v učitelské praxi

  • 22. listopadu

    1) Prezentace základních teorií učení (Behaviorismus, Gestalt, Konstruktivismus)

    2) La gestion mentale d´Antoine de La Garanderie

    Devoir: Navštívit veletrh školství Schola Pragensis (28. až 30. listopadu 2019 v Kongresovém centru Praha), představit ostatním své dojmy

  • 6. prosince

    - Hodnocení návštěvy veletrhu Schola Pragensis

    - Teorie mnohočetných inteligencí (Howard Gardner)

    - Rozlišení pojmů akvizice (osvojování) a učení a jejich uplatnění ve výuce

    - Typy strategií učení(přímé a nepřímé, socio-afektivní, kognitivní, metakognitivní)

    - Strategie učení v praxi: zápis na tabuli, poznámky

  • 13. prosince

    1) Zápis informací na tabuli: prezentace myšlenkové mapy (Členy)

    2) Práce s učebním materiálem a jeho organizace (pracovní sešit, "classeur", slovníček)

    3) Vývoj metod výuky FLE (tradiční gramaticko- překladové metody, přímé metody, strukturální metody, metoda SGAV, komunikativní audio-orální metody, akční metody)

  • 20. prosince

    1. Shrnutí vývoje metodologií FLE

    2. Komunikativní a akční přístup ve výuce FLE 

    - Společný evropský referenční rámec pro jazyky (výchozí dokument) : komunikativní kompetence a řečové dovednosti

    - Základní principy: autonomie žáka, zařazení autentických materiálů, práce s gramatikou a lexikem, práce s chybou

    - Akční přístup : žák jako "acteur social", projektové zacílení výuky formou tzv. "Taches langagieres"

    3. Analýza učebnic (Quartier libre, A plus, Echos, Alors?)

    Úkol do dalšího semestru: seznámit se s kurikulárními dokumenty 1) Společný Evropský referenční rámec pro jazyky 2) Rámcový vzdělávací program (RVP) - Cizí jazyky

  • 10. ledna

    Společný evropský referenční rámec pro jazyky

    1) Základní pojmy: princip vícejazyčnosti, obecné kompetence, jazykově-komunikační kompetence, oblasti, strategie, úlohy ("taches"), texty

    2) Problematika kompetenčního modelu

    2) Otázka úrovní: rozlišení jazykových úrovní podle Rámce (A1 - C1), rozpozávání úrovní

    3) Deskriptory jako nástroj evaluace a autoevaluace, jejich využití v praxi