Literatura pro děti a mládež
Topic outline
-
-
Během úvodní hodiny se seznámíme, sdělíme si praktické informace o průběhu kurzu a získávání četby na seminář a snad se i stihneme podívat na několik ukázek dětské literatury.
Důležité!
Abyste na konci semestru získali atestaci, musíte splnit následující požadavky:
1) aktivně se semináře účastnit (tzn. číst zadané texty a diskutovat o nich, případně dostatečně přesvědčivě znalost těchto textů předstírat; plnit průběžně zadané úkoly) - povolené jsou max. 3 absence,
2) na konci semináře krátce prezentovat vlastní projekt - lze si přitom vybrat jednu z následujících forem:
a) interpretace vybrané dětské knížky (včetně reflexe, jakou metodologii jste při interpretaci využili)
b) příprava didaktického materiálu s využitím dětské knížky
Informace o prezentaci sdílejte do 27. 4. 2021 zde: https://docs.google.com/document/d/15yLD4qZFfyfXGGqgm0-uh0liyIFdNco2MOaBkXUYMTU/edit?usp=sharing
-
PS: Pokud narazíte na nějakou aktualitu ze světa literatury pro děti a mládež (pozvánku na relevantní online přednášku, vydání zajímavého titulu, vyhlášení literárních cen apod.), bude více než vítáno, pokud se o ni s ostatními účastníky semináře podělíte.
-
Facebookové/webové stránky pro zainteresované:
International Research Society for Children's Literature
-
-
-
ÚKOL: Co je to podle vás literatura pro děti a mládež? Co vám toto spojení konotuje?
Zaznamenejte si svoji vlastní předběžnou definici i svoje dojmy a zkuste je následně konfrontovat s vybranou definicí získanou ze slovníku, odborné monografie či relevantní studie. Poznámky si doneste na seminář, budeme o nich dále diskutovat.
-
-
-
Přečtěte si knihu Daisy Mrázkové Můj medvěd Flora, případně si (nepovinně) poslechněte a prohlédněte také Něco ti povím, Johane na následujícím odkazu:
Jak fungují vypravěči těchto textů? Jak byste je charakterizovali? Z jaké perspektivy poznáváme medvěda/medvědy?
Jakým způsobem jsou pravděpodobně tyto texty zprostředkovány primárním vnímatelům (a kdo jsou zřejmě primární vnímatelé)?
-
MRÁZKOVÁ, Daisy. Můj medvěd Flóra. V Baobabu vyd. 2. Praha: Baobab, 2011.
PONDĚLÍČKOVÁ, Klára. Něco ti povím, Johane. Ilustrovala Andrea TACHEZY. Praha: Hogrefe - Testcentrum pro nakl. Běžíliška, 2014.
-
Aktuality: Knížky pro mladší děti v ukrajinštině zdarma: https://lustrobiblioteki.pl/2022/03/70-darmowych-ksiazek-dla-dzieci-w-jezyku-ukrainskim-do-pobrania/?fbclid=IwAR1U3KTq_m7m44eZ7Fuwb75BV2pfvyFY-8ExA3xJ9DliAZxszW4ByaSqxR0
Sbírka obrázkových knížek pro děti uprchlíků v Kampusu Hybernská: https://www.facebook.com/events/2107364602762348
-
-
-
Shavitová, Zohar (2018) [1986]: Ambivalentní status textů, in Jana Segi Lukavská (ed.): Dítěti vstříc: K teorii literatury pro děti a mládež. Brno: Host.
Milí kolegové,
text si přečtěte a vypište z něj (klidně v podobě zkrácené citace nebo parafráze)
1) postřehy, s nimiž nesouhlasíte nebo jsou v rozporu s tím, co jste si doteď mysleli;
2) postřehy, které považujete za přínosné, zajímavé;
3) postřehy, kterým nerozumíte.
Místa stručně okomentujte.4) Popřemýšlejte nad tím, zda znáte sami nějakou knihu pro děti, kterou by bylo možné označit za ambivalentní. Jak se ambivalentní potenciál knihy manifestuje v textu? Stačí vypsat v bodech.
Úkoly 1-4 nahrajte tentokrát předem (do 14. 3., 18:00) do moodlu. Vaše odpovědi si před seminářem projdu a následně se zaměříme na nejzajímavější místa z vašich úkolů.PS: Pokud byste si chtěli oživit text Alenky v kraji divů, vizte PDF soubor níže, kde najdete krátký úryvek Alenčiny interakce s Valihrachem.
-
-
FISCHEROVÁ, Daniela. Pohoršovna. Ilustroval Jitka PETROVÁ. Praha: Mladá fronta, 2014.
-
Zaměřte se na vypravěče Pohoršovny a žánrový základ příběhu. Považujete knihu za ambivalentní text? Pokud ano/ne, proč? Komu je kniha pravděpodobně určena?
-
aktualita: přednášky v rámci The Centre for Research on Children's and Young Adult Literature (21. 4. 22, bližší info viz http://www.cbldm.uni.wroc.pl/en/2022/03/22/contemporary-ukrainian-childrens-literature-in-conversation-with-tetiana-kachak-and-mateusz-swietlicki/)
-
-
-
Na tento seminář jste si většinově odhlasovali knihu Petry Soukupové Kdo zabil Snížka?
1. Knihu si přečtěte a zamyslete se nad tím, nakolik příběh naplnil vaše očekávání ohledně toho, jak detektivka vypadá, resp. jak na vás jako na čtenáře obvykle detektivka působí. Jaké rysy detektivního žánru kniha Petry Soukupové obsahuje a jaké žánrové rysy podle vás naopak porušuje?
2. Přispějte do 28. 3. 2022 do "trojitého deníku" (vizte odkaz níže). Jde o variantu metody Podvojný deník, v níž ovšem kromě určitého úryvku a vlastního komentáře můžete později pracovat i s komentářem třetí osoby. Kromě svého vlastního úryvku tedy posléze (do 29. 3.) nezapomeňte opoznámkovat komentář jednoho z vašich kolegů (vyberte si jakýkoliv komentář, který vás zaujme, a nebude zatím okomentovaný od nikoho jiného). K poznámce se podepište. Pokud by na vás zbyl pouze váš vlastní komentář, opoznámkuju ho já.
-
-
-
1) Pokuste se zmapovat, co český trh v oblasti knih pro mládež/young adult nabízí. Existují zde speciální nakladatelství či ediční řady pro tuto čtenářskou skupinu? Od kdy a proč?
Odpovězte ve fóru níže.
2) četba: jeden z následujících titulů
MATOCHA, Vojtěch. Prašina. Ilustroval Karel OSOHA. V Praze: Paseka, 2018.
DOČKALOVÁ, Bára. Tajemství Oblázkové hory. Ilustroval Petra Josefína STIBITZOVÁ. V Praze: Raketa v produkci nakladatelství Labyrint, 2018.
-
Doporučená literatura (pokud by vás téma zajímalo víc):
TRITES, Roberta Seelinger. Disturbing the universe: power and repression in adolescent literature. Iowa City: University of Iowa Press, c2000. ISBN 0877457328.
CADDEN, Michael, Karen COATS a Roberta Seelinger TRITES. Teaching young adult literature. New York: The Modern Language Association of America, 2020.
-
-
13. 4. Teoretický seminář II - literatura pro mládež (ve škole i jinde), čtenářství, gender a kritická teorie
-
Tuto hodinu se budeme věnovat tematickým okruhům, které jste si odhlasovali v anketě, tedy především čtení a čtenářství dospívajících (ve škole a jinde), genderu v literatuře pro děti a mládež a kritické teorii. V přípravě na hodinu budete postupovat následovně: nejprve si zkusíte všechny texty k této hodině prolistovat/diagonálně pročíst a rozhodnete se, který vás zaujal nejvíc nebo který vám nejvíc sedí metodologicky (budou zde texty orientované na sociologii literatury/kvantitativní výzkum, interpretační texty, texty orientované lingvisticky, texty vycházející z content analysis, esej...). Následně si vyberte jeden z textů a pročtěte ho důkladněji (to ale neznamená, že ho budete číst slovo od slova!). Zkuste pak z textu vybrat jednu pasáž, která ve vás otevírá nějakou otázku; pasáž zkopírujte/přepište ji a položte tuto otázku svým spolužákům ve fóru níže nejpozději do 12.4. 8:00. Poté zkuste do 13. 4. 8:00 odpovědět na některou z otázek vašich spolužáků (může jít i o otázku z textu, který jste nečetli, pokud se budete cítit kompetentní odpovědět).
Pozor! Ti z vás, kdo si vyberou téma České děti jako čtenáři (v roce 2017 a v době pandemie) si projdou oba dva texty - byť se nachází v separátních souborech.
Ti z vás, kdo mi dluží nějaký domácí úkol (a dostali dnes dopoledne upozornění v mailu), si nadto připraví ještě krátké (max. tříminutové) expozé o nejpodstatnějších momentech textu, který jste četli, případně o místech, s nimiž jste se neztotožňovali.
-
-
Pokud nestíháte číst celou knihu, zaměřte se alespoň na následující kapitoly: Pipi se nastěhuje do vily Vilekuly, Pipi si hraje se strážníky na babu, Pipi jde do školy, Pipi jde do cirkusu, Pipi nakupuje, Pipi má návštěvu, Pipi se nalodí (první - v části II), Pipi Dlouhá punčocha nechce být velká
-
V nakladatelství Albatros vyšla audiokniha interpretovaná Veronikou Gajerovou, v níž jsou některé ze zmíněných kapitol načtené. Pokud chcete, zkuste si část četby tentokrát "naposlouchat".
Jako doplněk, nikoliv náhradu četby případně doporučuju dramatizovanou audioknihu interpretovanou Bárou Hrzánovou z Radioservisu - obsah knihy (respektive charakteristiku postav) výrazně posouvá, ale pokud budete mít zájem, můžeme diskutovat o tom, jakým způsobem k tomuto posunu dochází.
-
-
-
Pokud máte nějaké nejasnosti ohledně kteréhokoliv z témat, jimž jsme se v průběhu semestru věnovali, na tomto semináři bude místo, kde budeme mít šanci se k nim dostat a společně je rozebrat.
Na tento seminář nezadávám žádnou další četbu, pokud však netušíte, co je to čtenářská lekce, můžete se pokusit vyhledat si, oč rámcově jde. Zkusíme si společně jednu lekci vymodelovat.
Na konci semináře si rekapitulujeme, co jsme se o LDM během semestru dozvěděli.
-
-
-
Prezentující:
Marie C., Jan T. (int.) - Obraz puberty v díle Nazí
Sára S. (did.) - vnímání dobra a zla (Letopisy Narnie)
Petra Š. (int.) - Kráska a zvíře v textové a divadelní podobě (Národní divadlo)
Nhung N. H. P. (did.) - čeština jako cizí jazyk (Ezopovy bajky)
Veronika M. (int.) - Porovnání děl Astrid Lindgrenové: Karkulín ze střechy a Děti z Bullerbynu
Martin P. (int.) - Změna v Neználkovi
-
Naplánujte prezentaci tak, aby měla maximálně 7-10 minut. Cílem didaktické prezentace není "přehrát" si celou ukázkovou hodinu, spíše materiály okomentovat a vysvětlit, jaké jsou vaše výukové cíle, pro jak staré děti jsou materiály zamýšleny atd. Cílem interpretační prezentace by nemělo být líčení obsahu knihy nebo biografie autora, ale představení vašich interpretačních tezí o díle a krátký komentář, jakou metodologii jste pro interpretaci využili.
Materiály k prezentaci mi můžete poslat předem na email.
-
-
-
Naplánujte prezentaci tak, aby měla maximálně 7-10 minut. Cílem didaktické prezentace není "přehrát" si celou ukázkovou hodinu, spíše materiály okomentovat a vysvětlit, jaké jsou vaše výukové cíle, pro jak staré děti jsou materiály zamýšleny atd. Cílem interpretační prezentace by nemělo být líčení obsahu knihy nebo biografie autora, ale představení vašich interpretačních tezí o díle a krátký komentář, jakou metodologii jste pro interpretaci využili.
Materiály k prezentaci mi můžete poslat předem na email.
-
Prezentující:
Nicole Rebeka S. (int.) - Prostor: dualita vnějšího a vnitřního v Burnettově Tajemné zahradě
Tereza M., Anna F. (did.) - historické myšlení (1918 aneb Jak jsem dal gól…)
David D. (int.) - Ambivalence u Fantastického pana Lišáka
Nikola L., Bára D. (did.) - Návrh pracovního listu ke čtenářskému deníku (Kdo zabil Snížka?)
Anna M. (int.) - Rozdílné perspektivy a přátelství (Slon a mravenec)
Jakub C. (int.) - jazyk jako hra (Povídejme si, děti)
-
Aktualita od Petry - tip na youtube kanál s doporučením kvalitních divadelních her pro děti:
-