Osnova témat

  • Úvod

    Student se seznámí se základními poznatky současné psycholingvistiky, s jejím přínosem pro učitelskou praxi. Naučí se používat základní psycholingvistické metody ve výzkumu. Kurz bude zaměřen na bližší porozumění jazykové produkci a percepci, poznatky oboru budou vztaženy k rozvíjení produktivních a receptivních komunikačních dovedností žáků. Témata: Vymezení psycholingvistiky jako interdisciplinární vědní disciplíny. Okruhy zkoumání psycholingvistiky. Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, základní psycholingvistická paradigmata. Specifika přirozeného lidského jazyka, komunikační prostředky zvířat, přizpůsobení člověka jazyku na úrovni mozku i těla. Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika. Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování, poruchy řeči a afázie. Jazyk a myšlení, metafora jako projev ekonomie myšlení, jazykový relativismus a univerzálie. Akvizice mateřského jazyka, charakteristika prvního lexikonu, sled osvojování gramatických kategorií ohebných slov, charakteristika prvních syntaktických konstrukcí, vývoj výslovnosti. Učení se cizímu jazyku, bilingvismus v různých pojetích, psychologické aspekty bilingvismu.

    ALTMANN, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada, 2005.

    FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. 

    LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.

    NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H a H, 1992.

    NEBESKÁ, I. Psycholingvistika. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny, 2017. 
    URL: https://www.czechency.org/slovnik/PSYCHOLINGVISTIKA

    PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2009.

    PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

    STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

     

  • Téma 1

    Vymezení a vývoj psycholingvistiky, specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata

    klíčová slova: psycholingvistika, produkce řeči, porozumění řeči, vztahy mezi strukturou jazyka a jeho užíváním, reprezentace gramatické informace o slovech


    studijní literatura:

    FERNÁNDEZ, Eva M. – CAIRNS, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola 1, Výchozí pojmy, s. 15–33.

    ČERMÁK, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Pražská imaginace, 1997. ISBN 80-7110-183-4. (či pozdější vydání), kapitola Jazyk a vědomí: Psycholingvistika, s. 62–71.

  • Téma 2

    Specifika přirozeného lidského jazyka x komunikační prostředky zvířat, přizpůsobení člověka jazyku

    klíčová slova: jazyková kreativita, dvojí artikulace, přirozený lidský jazyk, komunikační prostředky zvířat

    studijní literatura:

    ČERMÁK, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Pražská imaginace, 1997. ISBN 80-7110-183-4. (či pozdější vydání), kapitola Konstitutivní rysy jazyka jako komunikativního systému, s. 102–103.

    KOUKOLÍK, František. Před úsvitem, po ránu: eseje o dětech a rodičích. Praha: Karolinum, 2008, ISBN 978-80-246-1496-0. Kapitola Začali jsme mluvit rukama?, s. 142 –150.

    doporučená literatura:

    AITCHISON, Jean. The articulate mammal. An introduction to psycholinguistics. London and New York: Routledge, 1994. ISBN 0-415-08395-8. Kapitola Animals that try to talk, s. 22–47.

     

     

     

  • Téma 3

    Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce textů a jeho modelování

    klíčová slova: produkce textů, mluvčí, produkce u bilingvních mluvčích, plánování, mentální slovník, mentální gramatika

    studijní literatura:

    FERNÁNDEZ, E. M. – CAIRNS, H. S.: Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitola Mluvčí: Produkce řeči, s. 125–154.

    KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J.(eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla aktivace; kognitivní báze; mentální slovník; modelování řečové komunikace; produkce řeči.


     

     

  • Téma 4

    Mentální průběh percepce textů a jeho modelování

    Klíčová slova: percepce textů, posluchač, inference, mentální slovník, mentální gramatika

    Studijní literatura:

    ALTMANN, G. T. Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-861-3870-4, kapitoly Uspořádání slovníku, s. 67–77, Jak slova nakonec nacházíme, s. 78–98.

    BORDAG: Modely řečové produkce v současné psycholingvistice. Slovo a slovesnost, 66, 180-193

    FERNÁNDEZ, E. M. – CAIRNS, H. S: Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. Kapitoly Posluchač: Percepce řeči a lexikální přístup, s. 155–184, Posluchač: Strukturní zpracování, s. 185–211.

    KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002, ISBN 80-7106484-x, hesla porozumění řeči; poruchy řeči; inference.

    www.czechency.org (produkce řeči)




  • Téma 5

    Akvizice mateřského jazyka, učení se cizímu jazyku, bilingvismus v různých pojetích

    klíčová slova: charakteristika prvního lexikonu, sled osvojování gramatických kategorií ohebných slov, charakteristika prvních syntaktických konstrukcí, vývoj výslovnosti, druhý jazyk, bilingvismus

    studijní literatura:

    PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7, s. 17–92, dále s. 161–176.

    Doporučená literatura pro zájemce o hlubší proniknutí do problematiky:

    KARMILOFF, Kyra a KARMILOFF-SMITH, Anette. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass, 2002. ISBN 978-0674-00-8359.

    SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Když začínáme mluvit...Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-482-0.

    SLANČOVÁ, Daniela (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: FF Prešovskej univerzity v Prešove, 2008. ISBN ISBN 978-80-8068-701-4.



  • Téma 6

    Jazyk a myšlení, metafora jako projev ekonomie myšlení, jazykový relativismus


    klíčová  slova: kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, metafora, jazykový relativismus, teorie sémantických rysů, teorie sémantického prototypu

    studijní literatura:

    CHEJNOVÁ, Pavla. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. 1. vyd. PedF UK: Praha, 2010. ISBN 978-80-7290-497-6, s. 115–129: Exkurz do kognitivní lingvistiky.

    doporučená literatura pro zájemce o hlubší proniknutí do problematiky:

    LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-152-1