Stres a strategie jeho zvládání
Section outline
-
V tomto předmětu se seznámíte s problematikou stresu, s jeho pozitivními a negativními efekty, s psychickými a fyzickými projevy stresu a s možnostmi, jak se nadměrnému stresu bránit. Zaměření předmětu bude pokrývat různé zdroje stresu, včetně studijního a pracovního. Předmět vám poskytne teoretické poznatky týkající se stresu a jeho zvládání, ale také příležitost k praktickým aktivitám, které vedou k uvědomění si vlastního stresu a nácviku efektivních copingových strategií.
Předmět je tvořen třemi tematickými bloky poskytujícími teoretické poznatky ke klíčovým oblastem, k nimž jsou navázány tři prakticky orientované bloky.
Témata teoretické části: 1. Stres, pozitivní a negativní efekty stresu, projevy stresu; 2. Stresory, specifika pracovního a studijního stresu; 3. Copingové strategie, pozitivní a negativní copingové strategie
Témata sebezkušenostní části: 1. Osobní profil stresorů: Co mě stresuje?; 2. Osobní profil copingových strategií: Jak reaguji na stres?; 3. Posilování pozitivních copingových strategií.
V rámci předmětu budeme žádat, abyste četli doporučenou literaturu a plnili připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Přesný harmonogram bude určen vždy pro jednotlivé semestry.
Doufáme, že pro vás kurz bude zajímavou zkušeností a příležitostí k osobnímu i profesnímu rozvoji.
-
Blok odpovídá na tyto otázky?
Co je stres?
Jak stres funguje?
Jak se stres projevuje?
Je stres narušením rovnováhy?Zdroje:
Fink, G. (2010). Stress: definition and history. Stress science: neuroendocrinology, 3-9.Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing as. -
Blok odpovídá na tyto otázky?
Co lidi stresuje?
Jaké jsou hlavní stresory během VŠ studia?
Jaké jsou hlavní stresory v pracovní oblasti?
Jaké jsou hlavní stresory v učitelství?Zdroje:
Židková, Z. & Martinková, J. (2004) [online]. Psychická zátěž učitelů základních škol. Zdravotní ústav se sídlem v Brně. Dostupné z: http://www.bozpinfo.cz/ knihovna-bozp/citarna/clanky/clanky_skolstvi/sters_ucitelu040910.html
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.
Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing as.
Urbanovská, E. (2011). Profesní stresory učitelů a syndrom vyhoření. In. Řehulka, E. & Janda, M. Škola a zdraví, 21, 309-322. -
Blok odpovídá na tyto otázky?
Proč ve stejných situacích někteří lidé jsou ve stresu a jiní ne?
Kteří lidé mají větší sklony ke stresu?
Jaké jsou možné reakce na stres?
Co lidé dělají, aby obnovili svoji rovnováhu?
Které strategie zvládání stresu existují?Zdroje:
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum.
Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing as.
Geisselhart, R. R., & Hofmann-Burkart, C. (2006). Zvítězte nad stresem. Praha: Grada.
Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada.
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267–283.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer. -
Blok odpovídá na tyto otázky?
Které konkrétní zdroje ve Vás osobně vyvolávají stres?
Za jakých okolností se působení zdrojů mění - tj. stres ve Vás nevyvolají?
Odkud přijímáte energii? Kde energii vydáváte? Panuje mezi příjmem a výdejem energie rovnováha?Zdroje:
Večeřová-Procházková, A., & Honzák, R. (2008). Stres, eustres a distres. Interní medicína pro praxi, 10(4), 188-192.
Geisselhart, R. R., & Hofmann-Burkart, C. (2006). Zvítězte nad stresem. Praha: Grada.
Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer. -
Blok odpovídá na tyto otázky?
Jak Vy reagujete na krátkodobý a na dlouhodobý stres?
Které konkrétní copingové strategie máte tendenci využívat?
Liší se Vámi používáné copingové strategie v soukromém a pracovním životě?Zdroje:
Večeřová-Procházková, A., & Honzák, R. (2008). Stres, eustres a distres. Interní medicína pro praxi, 10(4), 188-192.
Geisselhart, R. R., & Hofmann-Burkart, C. (2006). Zvítězte nad stresem. Praha: Grada.
Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer. -
Blok odpovídá na tyto otázky?
Co mohu dělat pro to, abych využíval/a pozitivníá copingové strategie a snižoval/a svůj negativní stres?
Jak nastavit rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie?
Jaké životní pilíře posilovat?
Jak relaxovat? Co je to mindfulness?
Je užitečný zdravý životní styl?
Jak pomáhá sociální opora?Zdroje:
Kraska-Lüdecke, K. (2007). Nejlepší techniky proti stresu. Grada Publishing as.
Večeřová-Procházková, A., & Honzák, R. (2008). Stres, eustres a distres. Interní medicína pro praxi, 10(4), 188-192.
Geisselhart, R. R., & Hofmann-Burkart, C. (2006). Zvítězte nad stresem. Praha: Grada.
Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.