Osnova sekce

    • Note: in this course you will find Czech and English handouts.
    • Úkolem předkládaných materiálů je přivést universitní studenty k vlastnímu promýšlení otázek, které se týkají našeho života. Tento náš život je nepřestajným řešením problémů, a v tom je obsaženo, že způsob, jak dokážeme tyto problémy formulovat, jak se dokážeme tázat, spolurozhoduje o tom, jak budeme žít. Předkládané materiály nemají povahu učebnic, ani žádné nauky. Neexistuje jednou provždy dané vědění. Vědět něco je možné jedině tak, že jsme si sami za sebe položili otázky a formulovali v nich problémy, které se nás týkají.

      Otázky, které si budeme průběžně klást v našich setkáváních, se týkají vědeckosti vědy a statutu věd o člověku v jeho individualitě i společenskosti. Zároveň se budeme snažit výklad vést na teoretické rovině, která umožní dotázat charakter a perspektivu jednotlivých společenských věd. S ohledem na tuto teoretickou rovinu jsou též přiložené texty vybrány. Opakuji: nechť čtenář nepřistupuje k přiloženým textům jako k platné nauce, ale jako k živým problémům, které se týkají našeho života.

    • 1. Co myslí Patočkův text "Evropou"?

      2. Jak souvisí vnitřně, tedy co do své podstaty, věda a Evropa?

      3. Jak souvisí vnitřně, tedy co do své podstaty, vzdělání a Evropa?

    • 1. According to Husserl, what characterizes European humanity?

      2. How has the rise of science transformed European humanity?

      3. According to Husserl, what is the relationship between idealization and science?

    • Prostudujte si článek Metafyzické předpoklady moderní pedagogiky.

      Jak je v textu vyložena podstata vzdělání?

      Co je to theória?

      Co je to mathésis?

      Co patří k podstatě vzdělaného člověka?

      V čem byste s autorem nesouhlasili, a proč?

    • 1. As regards education, what is not visible for the approach of objectifying science?

      2. What is the relationship between philosophy and education in the European tradition?

      3. Why and in what sense is ignorance important for education?

    • Pokuste se vlastními slovy vyjasnit, jak článek profesorky Peškové odpovídá na titulní otázku.

      Jak podle profesorky Peškové filosofie patří k člověku?

      Jaké problémy současného vzdělávání nechává text zahlédnout?

    • 1.Why is it so important to know about aporias?

      2. According to the author, what is the basic aporia of education?

      3. Try to clarify the importance of insight for education.

    • Prostudujte si text Přirozený svět nepřirozené fenomenologie a konstruovaný svět naturalistické filosofie

      V čem jsou meze přírodovědné analýzy?

      V čem spočívá přírodovědná idealizace?

      Jaké jsou problémy idealizace?

    • 1. What is the original meaning of the word intellegentia?

      2. How this meaning changes in the Entlightment?

    • 1) V jakém smyslu je předpokladem Descartovy metafyziky subjektu pravdivost boží?

      2) Co znamená pro Descarta rozumět něčemu?

      3) V jakém smyslu rozumět Patočkovu tvrzení, že "Descartova koncepce do značné míry utvořila náš svět."?

    • 1.Try to characterize the basic treats of Galileo's method.

      2. What, according to Gadamer, is the relation between the modern science and technology?

    • 1) V jakém smyslu "každé vědomé výchovné působení se zakládá na nějakém filosofickém pojetí člověka a jeho vztahu ke světu, na pojetí předpokladů lidského zakoušení světa a jednání"?

      2) Jak je v textu vyložen vztah filosofie a výchovy?

      3) Jak je v textu zachycena podstata výchovy?

      4) Jak je v textu vyložen vztah speciálních věd a filosofie?

    • 1) Jaké problémy dělby práce identifikuje Adam Smith?

      2) Jakou roli hraje podle Smitha vzdělání při řešení problémů novověké dělby práce?

      3) Je možné identifikovat podobné problémy i v naší přítomnosti?

    • 1) Jaký smysl a status má podle Jaroslavy Peškové pedagogika a didaktika?

      2) Proč nemohou pedagogika a didaktika být podle textu samostatnými speciálními vědami?

      3) Kdo je podle textu, s ohledem na problematiku vědy a vědění, dobrým učitelem?

    • 1) V čem je podle Jaroslavy Peškové "naše decisní sféra jiná než před sto lety, ale zároveň zoufale stejná"?

      2) V čem spočívá "sekundární negramotnost"?

      3) Proč je důležitá schopnost identifikace kontextu příslušné znalosti? A je možné tuto schopnost rozumění kontextu testovat?

    • 1.Try to define the concept of verification.

      2. According to author, what is the dogma of reductionism?

    • Filosofie byla objevena jako theória (zření podstaty, něm. Einsicht).

      K podstatě teorie patří, že je kritická, totiž že je kritickým hledáním a ohledáváním kritéria (kritérion), měřítka, pomocí něhož lze poměřovat faktické.

      Teprve tato kritika umožňuje poměření a posouzení (krisis) a skrze to od-povězení (apokrisis).

      Aby bylo možno porozumět naší přítomnosti, tomu, jak a u čeho jsme vlastně při-tom, je třeba rozeznat mezi podstatným a nepodstatným. A k tomu je zase třeba sestoupit k podstatnému, ke kritériím, k tomu ‚odkud‘ vůbec něco je viditelné.

      Schopnost kritiky v popsaném smyslu patří k životu Evropy - Evropa ve svých krizích byla vždycky znovu se obnovit nalezením měřítka, na základě něhož jednáme a vztahujeme se k sobě samým a k druhým.

    • 1) Jak kritizuje Ulrich Beck představu, že věda funguje jako samostatná instance?

      2) Jak se podle Beckova popisu proměnil status vědy v současnosti?